maszibmw Creative Commons License 2009.11.02 0 0 6784

A gyártók törvényileg kötelezve vannak a sebességmérő műszer kalibrálása kapcsán. A sebességmérő semmilyen körülmények között sem mutathat kevesebbet az effektív járműsebességnél. A másik irányú csúszás ( felfelé csalás ) is szabályozva van, a következő képlettel írható le az egész:

 

0 <= Vanz - Veff <= (Veff/10) + 4 km/h

 

A pontosság, mivel kerékimpulzusokkal dolgozunk, nagymértékben függ az úgynevezett Abrollumfang-tól ( legördülési kerülethossz ).

 

Itt több dolog is elgondolkodtató:

 

Az Abrollumfang a helyes váltóméretek ellenére minimális mértékben eltérő. A gyártó az impulzusszámkódolást mindig a legmagasabb Abrollumfanggal rendelkező kerékmérethez igazítja. Ez E60 esetében a 225/50 R17-es méret. Ha ettől eltérő, gyárilag jóváhagyott váltóméretet használunk, azonnal elérhetünk 1%-os csúszást felfelé a másik mérethez képest.

 

Szintén befolyásoló tényező a gumik kopása. Az impulzusszám egy vadonat új gumihoz van kalibrálva. Ha feltételezünk egy 5mm-es kopást, azonnal megint veszthetünk 2%-ot a pontosságból szintén felfelé irányba.

 

A legördülési kör sebességgel összefüggő változásáról nem is beszélek, amúgy nem tartom kizártnak, hogy ezzel kalkulál a szoftver. ( mint pl az RPA esetében is )

 

Lényeg, hogy a BMW körülbelül 3 km/h lineáris korrekciós tényezőt használ a sebességmérő műszernél.

 

Amint ozapft-tól hallottad, a GPS pontosságában sem kell oly vakon bízni. Ott sokkal sokkal több torzulási, csúszási lehetőség áll fent.

 

Üdv, Jani

Előzmény: Bazsa 525d (6772)