Sziasztok,
Ma volt szerencsém kicserélni az autómban a gyári mélysugárzókat. Erről készítettem egy kis anyagot, amit most itt közkinccsé kívánok tenni, hogy ne kelljen annyit matekoznotok, mint nekem.
Szóval. Az első és legfontosabb lépés, hogy végy egy olyan hangszórót, ami a gyári helyre befér, 20cm az átmérője, és maximum 6cm a mélysége, de kellően jól is szól. Na ez nem egyszerű de van megoldás. Én az Earthquake SWS-8 mellett döntöttem, leírásuk alapján 300W (150W RMS), ami nekem bőven elég, főleg, hogy kettő van az autóban (ára 25e HUF/db). Gyorsan meg is vettem.
Mikor kinyitottam, rádöbbentem, hogy ez tényleg nem egy átlagos mélynyomó. Elég masszív kinézete és felépítése van. Na de vajon jól is szól? Szóval nekiláttam kicserélni, de előtte kellő mennyiségű infót gyűjtöttem be az elmúlt néhány hétben, hogy vajon hogy is néz ez ki a valóságban. A legtöbb infót a /
http://forums.5series.net/ oldalról szereztem. Komolyan érdemes ellátogatni az oldalra. Itt tudtam meg, hogy mielőtt nekiállok Érdemes végiggondolni a menetét, mert nem szerettem volna ha elnyílnak a légzsákok.
1. Előre kell húzni mindkét első ülést (nekem full komfort ülésem van), majd a síneket takaró műanyag takarólemezeket le kell húzni. Ez alatt található a két M10 méretű torx fejű csavar. Jobb ha előre felkészültök belőle, mert elég nagy méretű (50-es) torx feje van, nekem nem volt otthon hozzá szerszám, el kellett mennem a Bhausba venni egyet (1300 HUF). Ki kell csavarni mindkét oldalon a csavart, és ebből is célszerű 4db újat venni, mert a gyári leírás szerint az ülés babrálást követően új csavarokkal kell összerakni (én erre nem készültem, így visszakerültek a régiek)
2. Ezután következnek az első csavarok, teljesen hátra kell tolni az üléseket mindkét oldalon egyaránt. Itt is két műanyag takarólemez van, ezeket óvatosan le kell feszegetni (nekem sikerült letörnöm két belső fület). Ez egy kicsit nehezebb móka mint a hátsók. Ha megvan, Jöhetnek az első csavarok. A belső oldalon előre felé néz a csavar. Óvatosan csavarozzátok, hogy ne sérüljenek a körülötte lévő műanyag elemek. Az első csavarokat először csak 90%ig tekerjétek ki, mert az ülés hátrabillenhet, és jobb a békesség ugye.
3. Most jön a feszültségmentesítés. Csomagtartó kinyit, levesz az akkuvédő oldalsó kárpit. Meg kell várni míg az autó "elalszik". En kb 5 percet vártam, addigra az indítógomb is kialudt. Ezután levettem a negatív sarut és leszigeteltem a negatív pontot, hogy még véletlenül se érjen hozzá a saru az akkuhoz. (egyébként nem kellene feszültségmentesíteni az autót, mert nem húzunk szét semmit az ülésnél, de jobb a békesség alapon inkább tedd meg)
4. Ekkor ki lehet már venni a 4 első csavart az ülésekből, és óvatosan hátradönteni őket.
5. Most már hozzáférhető mind a négy csavar, le lehet venni a rácsot.
6. Láthatóvá válik a gyári hangszóró, aminek elég furcsa formája van, ráadásul a mágnes felfelé van. Viszont az új hangszóró felfelé fog sugározni. Az eredetit négy darab - a kárpittól- nehezen hozzáférhető kisebb méretű torx fejű csavar rögzíti. Ezek kicsavarást követően egyszerűen kiemelhető a hangszóró. A gyári csatlakozón kis pöcök található, melynek benyomása után a csatlakozónak könnyedén ki kell csúsznia. Ami először szembeötlő, hogy a hangszórón lévő matricán Made in Hungary felirat van. Büszkeség tölt el. :)
7. Most szembesülünk azzal, hogy a BMW nem vitte túlzásba a vezetékráhagyásokat, precízen méreteztek. Gondoltam egyet és egy határozott mozdulattal kijjebb rántottam, és láss csodát majd 10cm-t nyertem. Még így sem volt elég meggyőző, de adtam egy esélyt a gyári vezetéknek, ami -hozzáteszem- nem elhanyagolható vastagságú. Végiggondoltam, és úgy döntöttem kiszedem a gyári sarukat a csatlakozóból. Levettem a fehér műanyag fedelet a csatiról és egy kis csavarhúzóval lenyomtam a rögzítő füleket a sarun, majd kihúztam. Eddig van az a pont, ameddig nem történt visszafordíthatatlan dolog. Most viszont kényszerpályára kerültem, levágtam a (vélhetően) pozitív piros vezeték saruját, tőböl a saru végén, hogy minél több vezeték maradjon. Ráraktam egy egy mérettel nagyobb sarut, ami az új hangszórón a pozitív csatlakozónak felel meg. A negatív csatlakozó mérete megegyezik a gyári BMW csatlakozóban lévővel, így az lett a hosszabbik szál (ez fontos, mert a behelyezésnél szó szerint mm-ek számítanak). A saruzást követően mindkét vezetéket zsugorcsővel szigeteltem.
8. Most jön az a pont amit mindenki a saját szájíze szerint megcsinál vagy nem. Én vettem egy doboz Dynamat rezgéscsillapító lapot, ami 2db 25x25 cm-es lemezből áll. Az ára 3100HUF, úgy voltam vele, hogy ne ezen múljon a rezgés, mert ha megint szét kell szednem miatta, akkor biztosan nem leszek boldog. Javaslom mindenkinek, bár azelőtt sosem próbáltam, nem tudok nyilatkozni. Szépen körbevágtam és betettem a nyílásba, és kézzel jól lenyomkodtam, hogy felfeküdjön eléggé képlékeny anyag, de jól eldolgozható. A külső részt pedig (hogy ne vesszen kárba) a külső keretre ragasztottam (egyik oldala öntapadós).
9. Jöhet az új hangszóró. Szembeötlő a különbség a kettő között. Saruk rácsatlakozva, és óvatosan be kell illeszteni a helyére, és láss csodát megfelelő hosszúságú a vezeték, ha a negatív csatlakozó az autó menetirányába néz. A behelyezésnél figyelni kell, hogy a hangszóró felfekvési pontjaihoz ne kerüljön dynamat, mert nem lehet felcsavarni a helyére. Visszacsavarozást követően jöhet a rács és a nehezén túl is vagyunk.
10. Vissza lehet dönteni az üléseket a helyükre és visszacsavarni a csavarokat (lehetőleg az újakat). A visszaszerelésnél 44Nm nyomatékkal kell meghúzni a csavarokat, persze csak ha van nyomatékkulcs a háztartásban. Mehetnek vissza a takarólemezek. Ha ránézésre minden rendben, akkor vissza lehet kötni az akkusarut és jöhet a próba.
Senki ne várjon a gyári standard hifitől csodát. Nagyon kicsit dinamikusabb lett a mély, de semmi extra, persze nem is ez volt a cél, hiszen ezekhez a mélysugárzókhoz erősítő is kell. Mindenesetre ezen túl vagyunk, jöhet a 2. projekt.... Folyt. köv.