Bazsa 525d Creative Commons License 2009.10.15 0 0 6274
ImportEUr 2008.10.28-i hozzászólása 1560-as számmal:
idézem:

"Urak,



az elmúlt napokban többször is szóba került az ún. defekttűrő gumiabroncs vs. hagyományos gumiabroncs kérdésköre.

Korábban már írtam erről egy litániát egy másik topikban, talán nem veszitek rossz néven, ha ide is beteszem:



Az ún. defekttűrő gumiabroncsnak ( már a magyar elnevezés is helytelen ) mindösszesen két előnye van:



1. Defekt esetén nem kell szórakozni a kerékcserével, tehát nem kell összekoszolnia magát az embernek, vagy nem kell izzadnia öltönyben-nyakkendőben, vagy adott esetben nem kell ronggyá áznia.



2. Adott esetben az ilyen gumiabroncs megvéd(het)i a keréktárcsát az esetleges sérülés(ek)től.



Csak ez a két előnye van, semmi más.

A többi "előny"-ként felsorolt tulajdonság nem egyéb, mint ócska marketingrizsa.



És hogy milyen hátrányai vannak?



1. A hagyományos gumiabroncshoz képest magasabb ár, illetve magasabb szerelési költség.



2. Az ún. defekttűrő gumiabroncs 16"-os méretben - az oldalfalaiban lévő betétek miatt - ca. kétszer nehezebb, mint az ugyanolyan méretű hagyományos gumiabroncs, ezáltal sokkal jobban igénybe veszi a futómű alkatrészeit.

Megjegyzem, hogy ez a súlykülönbség a gumiméret növekedésével fokozatosan csökken, tehát egy ugyanolyan átmérőjű 19"-os gumiabroncsnál ( váltóméret ) a hagyományos és az ún. defekttűrő közötti súlykülönbség már alig érzékelhető, hiszen minél nagyobb a gumiabroncs átmérője collban, annál kisebb az oldalfal magassága, így a benne lévő betét mennyisége és ezáltal súlya is kisebb.



3. Az ún. defekttűrő gumiabroncs oldalfalai - a bennük lévő betétek miatt - sokkal keményebbek és merevebbek, mint az ugyanolyan méretű hagyományos gumiabroncsé.

Ezáltal egyfelől jelentős mértékben romlanak az autó kanyarodási tulajdonságai ( az ilyen gumiabroncs nagyobb tempóval vett kanyarban nem tud kellő mértékben "deformálódni" ), másfelől az autó sokat veszít menetkomfortjából ( magyarán a szart is kirázza az emberből ).



4. Defekt esetén az ún. defekttűrő gumiabronccsal max. 80 km/h-s sebességgel max. 150 km-es távolságot szabad megtenni, a BMW ajánlása szerint legalábbis.

A gumigyárak, illetve különféle tesztek szerint ez a távolság max. 80-100 km.

De csak egyszer!!!

Az ún. defekttűrő gumiabroncs javítható ugyan, de onnantól fogva már nem "defekttűrő".

Másodszor már nem fogja bírni azt az iszonyatos terhelést, amit a levegő nélküli haladás okoz.



5. Fentebb azt írtam, hogy az ún. defekttűrő gumiabroncs adott esetben megvéd(het)i a keréktárcsát az esetleges sérülés(ek)től.

Csakhogy ebben az esetben az ilyen gumiabroncs oldalfalaiban lévő betét jó eséllyel - kívülről nem láthatóan - szilánkosra fog törni, és onnantól fogva már nem csak hogy nem "defekttűrő", hanem kifejezetten balesetveszélyes, hiszen defekt esetén a gépkocsi vezetője abban a tudatban fog továbbhajtani, hogy a gumiabroncs levegő nélkül is meg fogja tartani a járművet.



Hát nem fogja...



6. Az ún. defekttűrő gumiabroncs semmivel sem biztonságosabb hagyományos társánál.

Fentebb már írtam, hogy a magyar elnevezés sajnos eleve helytelen.

A helyes elnevezés gumiabroncs szükségfutási tulajdonságokkal kellene hogy legyen ( a német nyelv pl. így hívja ), csak hát ez baromi hülyén hangzana. :-)

Egyfelől azért, mert az ilyen gumiabroncs pontosan úgyanúgy kaphat defektet, mint a hagyományos gumiabroncs, másfelől azért, mert durrdefekt esetén az ún. defekttűrő gumiabroncs pontosan ugyanúgy apró darabokra robbanhat, mint a hagyományos gumiabroncs.

Óriási tévhit, hogy az ún. defekttűrő gumiabronccsal nem lehet "klasszikus" durrdefektet kapni!!!



Dehogynem lehet...



7. Az ún. defekttűrő gumiabroncs autóra szerelhetőségének csak egyik ( elengedhetetlen és kötelező ) feltétele a guminyomásellenőrző rendszer megléte.

Az ilyen gumiabroncs - az oldalfalaiban lévő betétek miatt - akkor sem ereszt le, ha teljesen elengedi a levegőt, ezért szigorúan tilos olyan járműre szerelni, amelyik nem rendelkezik guminyomásellenőrző rendszerrel!



A másik feltétel a megfelelő keréktárcsa megléte.

Az ún. defekttűrő gumiabroncsot szigorúan tilos hagyományos ( H2 jelzésű ) keréktárcsára szerelni!!!

Az ilyen gumiabroncsot csak és kizárólag speciálisan erre a célra kialakított, EH2 jelzésű felnire szabad felszerelni!!!

Az EH2 jelzésű keréktárcsánál más az ún. mélyágy kialakítása, ez gátolja meg a gumiabroncs esetleges lefordulását pl. akkor, amikor defektes, levegő nélküli kerékkel élesen kanyarodik az ember ( Bazsa 525d topiktárs télikerekei ezért nincsenek ún. defekttűrő gumiabroncsokkal szerelve ).



A hagyományos gumiabroncsénál sokkal merevebb oldalfal mellett az EH2 jelzésű keréktárcsa eltérő kialakítású mélyágya miatt olyan rohadt nehéz ( és drága ) szerel(tet)ni az ún. defekttűrő gumiabroncsot.



Nos, röviden ennyi. :-)



Végül még valami:



Biztos vagyok benne, hogy lesz egy-két notórius okostojás, mindenkinélmindentmindigjobbantudó "szakértő", aki vitatkozni fog a megállapításaimmal.

Készséggel állok elébe, amennyiben a nagyhangú észosztás az alábbi kérdések megválaszolásával kezdődik:



1. Az E60 / E61 -eket ( kivéve 35d és V8b ) alapesetben 16"-os H2 jelzésű keréktárcsákkal és hagyományos gumiabroncsokkal szerelik a gyárban.

Ha az ún. defekttűrő gumiabroncs olyan hiper-szuper-fasza dolog, akkor vajon miért???



2. Mind az Alpina KG, mind pedig az M GmbH hagyományos gumiabroncsokkal szereli járműveit.

Ha az ún. defekttűrő gumiabroncs olyan hiper-szuper-fasza dolog, akkor vajon miért???



3. Most már ( nem olyan régóta ) az E9X-ekhez is lehet eredeti, gyári mankókerék készletet vásárolni.

Ha az ún. defekttűrő gumiabroncs olyan hiper-szuper-fasza dolog, akkor vajon miért van rá szükség???

Előzmény: Gugu_m (6271)