rakospalota215 Creative Commons License 2009.10.06 0 0 9
Azért nem szolgáltathat, mert nincs erről szerződése. A helyzet az, hogy a magáncégeknek csak a nyereséges vonalak kellenének, emiatt máshol Európában sem engedik meg azt, hogy ott szolgáltassanak ahol akarnak (Amerika bizonyos részein igen, de ott teljesen más a társadalmi berendezkedés, nincsenek szociálisan tekintettel a kisebb településen élőkre). Van egy tender, ahol eldöntik azt, hogy x térségben mely szolgáltató végzi a szolgáltatást 8 éven keresztül. A Volánoknak 2012-ig szól a szerződésük, ha az lejárt, akkor lehet pályázni az OW-nek is, csakhogy akkor már ő sem fog tudni ilyen kedvező feltételeket biztosítani, ugyanis akkor az egész térség közlekedésszolgáltatására fognak majd kiírni tendert, melyben benne lesznek a nyereséges és a veszteséges vonalak egyaránt, most viszont az OW csak a nyereséges vonalakon akar járatokat üzemeltetni.
A konkrét helyzettel kapcsolatban: a tömegközlekedés alul van finanszírozva, ez nem jó, de sajnos tény. A hatalmas veszteségeket okozó kistelepülések járatait, ugyan megrendeli az állam, de nem finanszírozza meg eléggé, a Volántársaságok ezeket kénytelenek a nyereséges vonalaikból kipótolni. Az OW most a Volántársaságok nyereséges vonalain próbálja elvenni a Volán elől az utasokat, ami azt eredményezheti, hogy a Volán nem lesz nyereséges, ha pedig ezeken a vonalakon nem nyereséges a volán, akkor nem lesz miből fenntartani a kis falvakat összekötő járatokat. Az állam nagy pénzügyi gondokkal küzd, már az is pozitív dolognak számít ma, ha nem építi le a tömegközlekedést, hanem a mai színvonalat fenntartja (azt most hagyjuk, hogy mi vezetett ide, ez ugyanis azon a tényen nem változtat, hogy nincs elég pénz, és hogy az ország a csőd szélén áll). Tehát az állam szinte biztosan nem tudna több pénzt fordítani a kisebb forgalmú vonalak fenntartására. Márpedig a Volántársaságok legtöbb vonala ilyen. A települések lakosságszámából adódóan nem lehet nagy kihasználtságúvá tenni a vonalakat, csúcsidőben a legtöbb ilyen helyen elmegy 20-30 utas, azon kivül csak 4-5. A veszteség kb. 80% körüli lehet, ezt tartják ugye fent a nyereséges vonalakból. Ezek a vonalak viszont olyanok, hogy jobb kihasználást nem lehet rajtuk elérni, a lakosságszámból adódóan, ha sűrűn jár, akkor azért lesz kevés utas, mert túl kicsi ehhez a település, ha sűrűn jár, akkor pedig azért, mert túl rossz a szolgáltatás minősége. Ha alacsonyak a jegyárak, akkor azért nem lesz elég bevétel, ha magasak akkor pedig azért nem, mert emiatt aki teheti inkább más közlekedési módszert választ. Szóval ezeket a vonalakat az államnak mindenképpen fent kell tartania, alulfinanszírozott rendszerben véleményem szerint nincs jobb megoldás, mint a nyereséges vonalakból. Persze ennek meg van az a hátránya is, hogy a nyereséges vonalakon szerzett bevételt nem tudja a Volán az adott vonal szolgáltatásjavítására/fejlesztésére fordítani.
Előzmény: ninive_forever (2)