kentaura Creative Commons License 2009.09.20 0 0 374

http://www.haszon.hu/iparag/1203-olcsobb-lett-a-szallitas.html

Magyarország mint régiós nagyhatalom?

Magyarország mindig is a logisztikai nagyhatalom pozíciójára aspirált, ennek ellenére sokáig nem következett be áttörés. Szakmai szervezetek közreműködésével 2007 augusztusában fejeződött be a Magyar Logisztikai Stratégia első tervezetének összeállítása. Az értékelést jelentős tanácsadó cég – a KPMG – végezte. A stratégia fő célkitűzése, hogy Magyarország 2013-ra a közép-kelet-európai térség egyik logisztikai szolgáltató központja és egyben interkontinentális cargo hub-ja legyen. A hosszú távú stratégia a szükséges egyeztetések után tavaly januárban került beterjesztésre a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Stratégiai Értekezletére. A munka az akcióterv készítésével, illetve az ehhez rendelt források meghatározásával folytatódott volna – ám közbeszólt a válság, és az akcióterv készítése csúszott, napjainkban folyik annak kidolgozása.

Jelenleg nagy kérdés, hogy nevesített projektek hiányában mennyire lehet ütőképes a nemzeti stratégia. „Úgy gondolom, hogy csak az átgondolt akcióterv és a tényleges források hozzárendelésével válhat a stratégia hitelessé” – véli Teleki Károly. A szaktárcánál a projektek döntő részét uniós forrásokból tervezik megvalósítani. Ám addig számos konkrét kérdést kellene tisztázni, mint például a Duna mint vízi út kihasználását, a cargo repterek kijelölését. Ezekben a kérdésekben külön-külön kell megvalósíthatósági elemzést, ütemezést és erőforrást biztosítani, ám a munka a válság miatt egyelőre lelassult. Ráadásul amunkát a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kettéválása is késleltette, és közrejátszott a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumban (NFGM) történt szeptember 15-i szakállamtitkár-váltás is. „Nyilvánvaló, hogy amikor tüzet kell oltani, a kormány kevésbé foglalkozik a hosszú távú tervekkel, ezért arra is fel kell készülni, hogy az ágazati stratégia sokkal lassabban valósul meg, mint ahogy azt a szakma szeretné” – mondja Teleki.

Tehát átirányítjánk Magyarországra a légi teherforgalmat, ez oly mértékben megnöveli a légi forgalmat, hogy újabb teherforgalmi repterekre lesz szükség.

 

Mi lesz Tökölből, ha it Közép-keleteurópa legnagyobb légi logisztikai központját hozzák létre?