freex Creative Commons License 2009.09.08 0 0 11260
Már régebben írtam ötletet szegény ember szélgenerátorához.
Mégpedig elektromos kerékpár motorjáról van szó. Olyan hátsó kerékben lévő agymotor, ami bldc (vagyis kefe nélküli egyenáramú motor). Miért jó ez?
Megvan benne a strapabíró csapágyazás, vízhatlan, 3 fázisú, neodym mágnesekkel van szerelve, viszonylag jó teljesítményű 180-350W meghajtásra, viszonylag nagy feszültségről üzemel (24V a régebbiek, de inkább 36V, a legújabbak 48V), tehát a gerjesztett feszültség is elég magas. Vasmagosak, mégsem ragadnak különösebben. A tengelyből jön ki a drót, tehát ez áll, a forgórész a külső, a küllők furatainál lehet a lapátokat felfogatni. De mivel a bringa alapból sem nagy fordulatú, akár függőleges tengelyű gépnek is alkalmas, ez esetben a küllők és felni maradhatnak is rajta, föléje még egy bringakerék, közéjük lapátok, aztán hadd forogjon.
Új elektromos kerékpár agymotor 15-25e Ft-ért kapható.
Ha utánaszámolunk, még elméletileg számszakilag is alkalmas. Én építettem és használtam elektromos bringát, ezért tudom az értékeket. Amikor 40-nel mentem, kb. 15-20A-t evett az 500W-os 48V-os kerékagymotorom (tudom ez jóval több 500W-nál). 40-es tempónál a 26"-os kerék 5-6-ot fordul másodpercenként, ami teljesen valós és reális hawt-hez, de jobb szélben még egy vawt fordulata is van ennyi. Ha azt mondjuk, motorként ennyit használ, generátorként csak a felét termelje meg, kalkuláljunk 24V-tal és 10A-rel, közepes szélben 250W-os szélkeréknek felel meg. Szerintem ez ennyi pénzért ez nem rossz.
Előzmény: Barret02 (11258)