fantal Creative Commons License 2009.08.15 0 0 34030

A leolajazásról csak annyit, hogy nem kéne azokat olajozni egyáltalán, ha rendesen meglennének csinálva, és lelennének festve (a lakk is rajta lenne). Elkéne felejteni, az ötvenes, hatvas évek honvédségi szisztematikáját, hogy a harci járműveket, gázolajos rongyal tisztitottuk. Hiszen ezt szívja ki legjobban a nap. De ott ez is volt cél, eredetileg is mattra voltak fújva a járművek. Te sem tisztitott a lefényezett autódat olajos ronggyal, egyenlő lenne a kocsid fényezésének a halálos itéletével.

 

 

Ezt nem a 1945 utáni időre kell fogni:

 

Az olajozás sajnos egy rossz szokás a MÁV-nál, már az I. világháború előtt is alkalmazták. Maga Fialovits is úgy írt az olajozásról 1929-ben(!), hogy "Államvasútunknál régóta meglévő káros szokás".

 

A nosztalgia gépek fényezésére félfényes zománcfesték van előírva, azonban a szokás nagy úr, "Nagyapáink is olajozták már" mondják erre.

 

Én eddig nosztalgia célú gépeknél olajozást magyar mozdonyokon kivül a szerbeknél láttam (élőben természetesen, ettől függetlenül mások is csinálhatják), de pl. az osztrák, német, cseh, szlovák és angol mozdonyoknál a személyzet a festést felületkezelő-védő anyaggal húzza át.

 

 

Van aki csak nosztalgia vonatozni szeretne minden áron, még úgy is ha ezeket a gépeket teljesen leamortizálják, és van egy másik réteg, aki úgy gondolkodik, hogy ezek a gépek a nemzeti vasútas kincsünk ereklyéi, és ezeket majdnem új állapotuakra rendbe kellenne tenni és zárt helyen bemutatás, kiállitás céljából megörizni. (Ebben az esetben teljes mértékben igazat adok Zoltán barátunk beszélgető partnerének)

 

 

Azért ne felejtsük el, hogy a ma nosztalgiában közlekedő gépeket 1984-86-ban eleve "pénzkereső" gépeknek szánták - nem véletlenül vannak még ma is nagyrészt a MÁV tulajdonában. A célpont ekkor a Mo-ra látogató nyugatnémet turisták ropogós német márkája volt.

A megőrzési, muzeális - és természetesen üzemképtelen - célzatú gépeket a MÁV folyamatosan adta át a Közlekedésinek, hogy csináljon velük, amit akar. (Ezek vannak nagyrészt kiállitva szerte az országban)

Tehát ha a 424,247 nosztalgia vonatot továbbít, az nem "ördögtől való", hisz van konkrétan megőrzési példány a Parkban és még rajta kivül jópár szerte Mo-on, múzeumi tulajdonban.

 

Nem egy szakembertől (meg nem szakembertől is) hallottam már, Magyarországon egy jármű megőrzésének legjobb biztositéka, ha az adott járműnek - mozdony, vasúti kocsi, busz, villamos etc. -  minden évben legalább egy métert meg kell tennie a saját lábán....

 

Természetsen a muzeálisan kiállitott gépeknek nem a szabad ég alatt kéne állniuk, kitéve az időjárás viszontagságainak. Ideális a zárt kiállító tér lenne, de ennek megvalósitása már nem fért bele a keretbe már 2000-ben sem (pedig volt elképzelés az 'A' körfűtőház visszaépitéséről, a többi járműnek facsarnok építéséről... csak éppen pénz nem volt.)

 

A szabadon kiállitott mozdonyokat és kcsikat 6 évente műhelybe kéne állítani, letisztitani fémig, a rohadásokat kilemezelni, újrafesteni 3 réteg festékkel. De ez hatalmas összeg, nem véletlen, hogy 2000-ben is a kiállitásra felkészitést valósággal ráerőszakolták a GF-ekre, pénzt nem kaptak, az üzemelő járművek karbantartási költségkeretéből kellett lecsipni a szükséges pénzt - ennek köszönhetően a felújitott járművek minősége - tisztelet a kivételnek! - már 2000-ben sem volt az "igazi", leginkább a kiállított teherkocsikon.

Előzmény: k.novotny (34011)