Fulika Creative Commons License 2009.08.03 0 0 91603

Már ne is haragudj, de a priusban csak pár igazán spéci, nem megszokott alkatrész van, a villanymotorok, az inverter, és az akksi.

- a villanymotorok, és a bolygomű ami a priusban van bonyolultságban sehol nincs a legegyszerübb kéziváltóhoz képest, és ehhez képest egy automata, vagy egy robotizált váltó, vagy esetleg egy DSG maga a mechanika professzora. Vagyis a hajtáslánc mechanikus elemeit sokkal olcsóbban, és kisebb energiafelhasználással lehet gyártani, mint bármely más kocsiét, a prius mechanikailag egyszerű mint a faék.

- Az inverter gyakorlatilag egy 60 kW-os 3 fázisú nagyfesz erősítő. Nyilván nem egy átlagos darab, de semmi igazán extra nincs benne, évtizedek óta megépíthető, az elemek léteznek, eddig sem kellett értük az emirátusok olaját elfüstölni.

- Az akksi egy alacsony kisülésű szuper kicsi belső ellenállású NiMh akku, ~1,2kWh kapacitású. Gondolom megjelenésekor a csúcsot képviselte, manapság hasonlóakat lehet kapni recyko, és egyéb márkanevek alatt pl AA méretben 2,5Wh kapacitással, és ~1000Ft-os bruttó darabárral. Ez a prius akksijára vetítve félmillára jön ki árban (mondjuk 4 pd dízel porlasztócsúcs...), és az ár azért nagyjából tükrözi a felhasznált erőforrások árát egy nagysorozatú terméknél, amiből a piac egyensúlyban van.

 

a többi teljesen hagyományos gépjármű technika. Ha azt állítjuk (és érzésem szerint simán állíthatjuk, sőt...), hogy egy hagyományos kocsi váltójának előállítása egyenértékű erőforrás szempontjából mondjuk a prius inverterének előállításával, akkor marad az akksi, mint plusz a többihez képest. Ez egy ~40kg-os fémdarab. Nem hinném, hogy ez nagyságrendekkel növelné az előállítási erőforrás igényeket egy kategóriatárs hagyományos kocsihoz képest, amit az is bizonyít, ha megnézzük az árát. A fogyasztás viszont simán 40%-al kevesebb, mint egy hasonló benzinesé. a hummerhez képest meg 5-öde?

Szóval teljesen fals, hülyeség a prius vs. hummernél a hummert kihozni kevésbé erőforrászabáló konstrukciónak.