jobbhorog Creative Commons License 2009.07.17 0 0 1701
A tegnapi napon véglegesen elhatároztam, hogy – legalábbis átmenetileg – beszüntetem a nagybevásárlásokat a Lidl-ben. Annak idején, és ha nem lenne hihető, vissza lehet olvasni, szimpatikus volt a Lidl magyarországi megjelenése. Tetszett az, hogy normálisan áron adtak jó minőségű, addig csak Németországból beszerezhető termékeket, tetszett, hogy jól építették fel árukínálatukat, jók voltak az iparcikk-akcióik is.

2009-re elszálltak, kihasználva a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelmi állapotokat. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a körülmények sokat „segítettek” nekik: a Plust tönkrevágta a Spar, az Aldi bejövetele olyan, mintha meg se történt volna, gyakorlatilag egy „elitdiszkontlácot” építettek fel, kegyetlen drága árakkal. A Penny meg – annak ellenére, hogy megvannak a nyugat-európai beszerzési forrása - folyamatosan bénázik és szánalmas árukészletével inkább elijeszti a meglevő vásárlóit, mintsem új vásárlókat szerezne. Itt meg lehetne említeni végtelenül primitív és rossz minőségű felvágott-kínálatukat. A Lidl egyeduralkodóvá vált tehát a „diszkontpiacon”, és úgy alakította az árait, hogy mára már nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy a Lidl nem diszkontáruház. Nem az, de Magyarországon gyakorlatilag egy élelmiszer-áruházlánc sem fér bele ebbe a kategóriába.

A tegnapi Lidl-beli látogatásom sokkoló volt: folyamatos áremelések és az ezzel gyökeresen szembenálló, primitív reklámok. Kezdjük azzal, hogy pár hónapja a Forint árfolyoma erőteljesen zuhanni kezdett, a 310 Ft/€ magasságot is megjárva. Ennek „köszönhetően” a Lidl minden Németországból beszerzett árucikk árát 10-15%-kal felemelte. Azután jött az ÁFA- változás. Alapvető árucikkeknek csökkent az áfa-ja: a Lidl ezeknek a néhány forintos árcsökkenéseknek hatalmas feneket kerítve poszter nagyságú hirdetéseket jelentetett meg, pedig az normális dolog lenne, ha kisebb az adó, kisebb az ár is. Ezzel szemben az áfa-növeléssel sújtott termékek árát mindenféle csinnadratta nélkül jelentősen megemelték. Az igazi pofátlanság azonban nem ez. A Lidl nem változtatta (esetleg tovább növelte) azokat az árakat, amelyeket az árfolyamváltozás miatt felemelt, annak ellenére, hogy a Forint árfolyama visszatért a 270 €/Ft szintre. Vagyis 10-15% extraprofitot zsebelnek be anélkül, hogy bármit tennének érte. Lehet okolni ezért persze a magyarországi fogyasztóvédelem érzékelhetetlen szintjét, a magyar vásárlók bárgyú mentalitását. Nem tudom. Az biztos, hogy itt nálunk nincs verseny. Valószínűleg megegyezett árak vannak, mesterségesen fenntartva ezt a – különösen a fizetésekhez viszonyítottan – irreális árszintet.

A helyzet az, hogy akik látják a német Lidl árait, egyszerűen fel vannak, fel lehetnek háborodva a magyarországi árakon. A munkám miatt minden hónapban egyszer kiutazom Németországba. Az ottani árak ittenivel történő összehasonlításáról pár hozzászólással már írtam. Ezt tetézi az, hogy azóta a Forint árfolyama csökkent (én még 280-nal számoltam), tehát az árkülönbség tovább nőtt. A magyar Lidl azzal „büszkélkedik”, hogy a márkázott vaj árát 299-ről 295-re (!!!) engedte le, miközben a német ár 0,65 €. Tehát 175 Forint. A süthető bagett-zsemle múlt héten volt akcióban 195 helyett 145 Forintért. Az állandó német ára 35 Cent, tehát 94.50 Forint. A 200-os minőségi csokoládé árát tegnap emelték fel 399-ről 415 Ft-ra, miközben a német ár 0,99 Euro, tehát 270 Ft. A legdurvább példa lehetne a Lidl-Hanuta (tehát a Hanuta-hoz hasonló Haselnussschnitte) sorsa: a német ár 0,99 € (12 db), nálunk a végén 465 Ft-ért szándékozták eladni. Miután nem sikerült, fogták magukat és kivonták a forgalomból. Ugyanez a sors jutott a 98% húst tartalmazó hamburgerhúsnak, vagy a teljes kiőrlésű lisztből készült süthető zsemléknek is. Ezeknek állandó vásárlója voltam, és elkeserít, hogy csak azért nem forgalmazzák már őket, mert irreális áruk miatt nem lehetett őket eladni. Mondja meg valaki, a 2500 ml-es Bourbon-vanília fagyi ára mitől ment fel a 2005-ös 499 Ft-ról 829 Ft-ra? Miközben a jelenlegi német ár 2,29 €, tehát 618 Ft?

Sorolhatnánk tovább a példákat, de nem érdemes. Tegnap jártam egy Intersparban is. Bizonyos termékeknél a kimagasló választék mellett – tűrhető árakat is tartanak. Az említett márkázott vaj ottani ára 254 Ft és a sajtok is jelentősen olcsóbbak, mint a Lidl-ben. A 1500-2500 Ft/Kg közötti ár felvágottakban pedig ott sokkal magasabb a választék, mint a Lidl méregdrága, előre csomagolt árukészletében.

Elnézést, hogy ennyit írtam, de ki kellett írni a magyarországi állapotokkal kapcsolatban érzett keserűségemet. Nem maradt más: nem romlandó élelmiszereket Németországból fogok behozni (konzervek, csokoládék, mosóporok, kutyaeledel, kekszek, liszt, cukor), friss árunak marad az Interspar (sajtok, felvágottak, hús), a Lidl-ben pedig egyedül a jégkrémet fogom megvenni, mert az még mindig kedvezőbb, mint a gyenge választékot (méregdrága Carte d’or - jégkrémeket) kínáló Intersparban.

Az igazán rossz az itthoni viszonyokban az, hogy nincs egy normális bolt, mint Németországban a Kaufland, a saját márkás diszkontáron kínált sajátmárkás termékeket a minőségi áruk mellett normális áron.