laikus Creative Commons License 1998.11.20 0 0 15
Jó ideje én is a reklámszakmában - pontosabban annak egy szűkebb területén - tevékenykedem, úgyhogy néhány gondolat a reklámokról:
1. A reklám két tényező miatt lehet alapvetően szar: az egyik a készítő, a másik a megrendelő.
Az én tapasztalataim szerint az a készítő, aki az igényes megrendelőnek igénytelen reklámot produkál, nem sokáig maradhat meg a piacon...
Sokkal inkább jellemző az, hogy a készítők között tényleg ötletes, felkészült emberek vannak, de a megrendelők többsége igencsak "begyepesedett" nézeteket vall. Ergo: a legtutibb ötleteket is "legyilkolják", kikényszerítik az igénytelenséget, a sablonosságot. A készítő pedig mosolyogva elkészíti, majd csöndben elhányja magát a sarokban. Hiába, a pénz beszél...
2./ A dolog kicsit úgy működik, mint a 22-es csapdája: a reklámok 90 %-a sablonos, gyenge, ötlettelen vacak, de a többséget ezek alkotják, köztük sok "világnagyság" hirdetéseivel. A potenciális reklámozók 90 %-a ezeket fogja etalonnak tekinteni (ha ez a jó a ...-nak, meg a ....-nak is, akkor biztosan nekem is jó). Vagyis, amikor megrendelővé lép elő, 90 %-ban unalmas, sablonos reklámokat fog igényelni...
Ma óriási szerencsét jelent, ha sikerül kifogni egy olyan megrendelőt, aki a "szakember" számára "partner" és hagyja olyan reklámokat készíteni, mint pl. a Sport szelet-é, vagy ritka társaié.