Törölt nick Creative Commons License 2009.04.11 0 0 1017
„A hetvenes években én bizony használtam A.A. módszerét. Ez akkor -- számomra -- új volt, Pentax spotméterrel méricskéltem és számolgattam. Idővel, nem sok idő után, arra jutottam, amit te is írsz (ha jól értem), hogy a pontos beeső fénymérés az esetek 90 (vagy több) százalékában tökéletesen megfelelő, s ha a téma nagyon kényes. legfeljebb lövök rá negyed-fél fényérték változtatással néhány képet. A most használt fénymérőm 1% spotot is mér -- alig használom ezt a funkciót (azért néha kell).”

- Mert neked nincs rá szükséged, azért lehet más hasznát veszi eme módszernek…
Hogyan határoztad meg pontosan a módosított hívásokat a hetvenes években, ha jól tudom nem volt denzitométered?

„Nem hiszek a felülexponált filmben, és a hívásnál is (többé-kevésbé) a gyári értékekhez ragaszkodom. Abszolut tisztelője vagyok Dulovics Jenőnek, de az ő módszerével szemben (lágy nega, kemény papír) is a gyári értékeket részesítem előnyben.”

- Optimalizált negatívról beszélünk meg műszeres kontrollról nincs felülexponált negatív, pontosan exponált van!
Attól hogy egy út poros mellékútnak látszik, lehet optimális, feltéve ha van tájolónk meg térképünk, és az sem baj ha tudjuk használni…




„Az esetek nagy részében hosszas spotmérés után arra a megállapításra jutunk, hogy „ normál” hívást kell adni a filmnek. A T-MAX 100, Delta 100, ACROS, APX 100 hozza a gyári érzékenységet, tehát a gyári hívásidővel hívható. Ha beesőfényt mérünk pontosan idelyukadunk ki.”

- Ezért jó módszer a zónarendszer, mert ha nem az esetek nagy százalékában vagyunk, is tökéletes eredményt ad…
Mivel tudjuk mik azok a denzitásértékek amik a saját nagyítási technikánkhoz szükségesek, meg tudjuk határozni a filmek paramétereit. Tapasztalatom szerint még gyári utasítások betartásával sem fedik az érzékenységadatok a valóságot főleg metol hidrokinon hívó esetén… Az általad felsorolt filmek közül az Acros nem éri el a 100ASA-t Xtol-ban, az APX100 meg csak FX-11 –ben és csak 1,2denzitású VIII. zóna mellett…

„A spomérés drága, és lassú, a hozzáértés hiányában nagyon el lehet szállni vele. A B31 tesztfotóján is a mérés, és az expozíció között kerültek a felvételre a nemkívánatos szereplők, a mérés lassúsága miatt”

- Nem tartom hosszadalmasnak a spotmérést némi rutinnal max 1perc és akkor 2x végigmértem… Mivel nem voltál ott nem tudhatod, hogy vagy 4 (FP4; D100; APX100; FP4 lejárt) tekercs filmet lőttem el az adott helyen 3expoval egymás után (közben mászkáltak a turisták, a spotmérővel fix tárgyakat kontroláltam nehogy változzon a fény menet közben), ez volt a nagy lecke számomra. Úgy daraboltam a filmeket hívásnál hogy mind a három felvételből kerüljön egy adott hívásba.

Egyébként többször beszéltünk róla, 2 felé osztom a fényképezni kívánt dolgokat, mozog v. nem mozog, és eszerint kell eljárni…

„Egy esetleges tájfotónál, a spotmérést az alkalmazott színszűrőn keresztül kell elvégezni, meg kell keresni a legsötétebb tónusosan ábrázolni kívánt területet, megjegyezni, vagy feljegyezni, az odavonatkozó expozíciós értéket, aztán ki kell keresni, és kimérni a legvilágosabb területet. Meg kell vizsgálni, hogy a sötétre mért expó esetén, belefér-e a világos terület a film kontraszttartományába. Ha igen, akkor fel kell szerelni a szűrőt az objektívre, beállítani a zárat, és a blendét. Jöhet az expó. Abban az esetben, ha változik a felhőzet vastagsága kezdődhet az egész elölről. Vagy ha, besétáltak a képbe, (vagy éppen ki ) akkor megváltozik minden.
Ha pedig mindezt nagy formátumú géppel csinálja az ember, még bonyolultabb.”

- Minden megoldható meg kell figyelni a témát és a fényváltozásokat, és simán használható a spotmérés. Mivel kézben tudjuk a hívásokat adott esetben, ha kicsit túlexponálunk és lágyabbra hívunk, tudunk megfelelő kópiát prezentálni. És itt megint hangsúlyozom a tényleges ISO-t tudjuk használni ami már eleve garancia az ismeretlennel szemben… Beeső fénymérésnél fogalmunk nincs egy adott szűrő pontos hatásáról…

„Direktmérésnél elegendő egyetlen mérés, ha veszi valaki a fáradságot és utánaolvas a koszinusz korrigált mérésnek megérti, hogy hogyan lesznek jók a tónusok ezzel a módszerrel. De nem akarok szakzsargonnal vakítani, azokkal a fénymérőkkel, amiken jó nagy a pingponglabda, egyszerűen az objektívféle kell mérni és kész.”

- Hiába bármi ha nem a ténylege ISO-van beállítva azon a fénymérőn…

„Amikor a zóna-rendszer szerint N-1 hívást kellene alkalmazni, betolunk az objektív elé egy olyan átmenetes félszűrőt, ami egy blendét vesz le. Amikor N-2 hívással kellene dolgozni, akkor pedig egy olyan szűrőt tolunk be, ami két fényértéket tart vissza. Ez a szűrőzés színes filmhez, diához, és digitális géphez is alkalmazható. … és megint csak maradhatunk a normál hívásnál”

- A félszűrő csak korlátozottan használható, pl. az 56 os emlékmű a Felvonulási téren ami függőleges oszlopokból áll, ezt ellenfényben szeretnénk lefényképezni, ilyen szituban nem használható…