Garficicus Creative Commons License 2009.03.28 0 0 183
Folytatás következik:

Mint ismeretes 2009.július 1 től a DKV átveszi a helyi közlekedést a HV-tól.
Az előzőekben ismertetett törzshálózat és ráhordó hálózat mellett nagyon fontos tényező és lépés lenne a kötöttpályás közlekedés átgondolt, következetes fejlesztése és integrálása a meglévő hálózathoz. Ebben a tekintetben a lemaradásunk úgy bő 20-30 év, ami nem azt jelenti, hogy nem orvosolható és nem behozható. 2-es villamos megépítés (jelenlegi útvonal elképzelések szerint) sokat nem fog segíteni, hiszen 31-es heringjárat helyett akarják megépíteni, változatlan szerkezettel. Egy kis alternatíva itt:



A megoldás a berajzolt piros és kék vonaltervek között van, hiszen a piros vonal északi része leköveti a 31-es buszt teljes egészében, a kék berajzolt vonal északi része meg elkerüli a sűrűn lakott részeket. Viszont: a belvárosba bevezetni az egészet nem jelent valós alternatívát, egy egy akadály, baleset vagy rendezvény esetén totális káoszt okozna. Ezért a Plaza-tól a Hunyadi-Klaipeda utcák érintésével kellene eljutni a Nagyállomásig (kék vonal), megteremve a két vonal közötti átjárhatóság feltételeit. Később ennek a vonalnak a folytatása, leágazása lehetne a reptér irányba kiépíthető kötöttpályás közlekedés lehetősége, ha azt a forgalmi viszonyok indokolják majd, ami meghosszabbítható lenne akár Mikepércsig is, mint elővárosi vasút.

Debrecen abban a szerencsés helyzetben van, hogy az agglomeráció minden irányába van vasúti összeköttetés valamint iparvágányok, melyet alig használnak, vagy szinte sehogy. Igaz ezek az összeköttetések többségében egyvágányúak és némelyik elég elhanyagolt állapotban leledzik, hiszen a rendszerváltás óta eltelt időben nem használták, állapotuk erősen leromlott.
Aktuális helyzetkép: jelenleg Debrecen-Józsáról 3 tömött buszjárat indul Debrecen felé a 35-ös másodrendű főútvonalon, sok esetben 40-50 perces elérési idővel, a követésről már nem beszélve. Emellett eléggé kihasználatlan a Tiszalöki vasútvonal itt elfutó nem villamosított egyvágányú sínpár, melyből egy iparvágányi kiágazás is található a volt Biogál Gyógyszerárugyárig (ma TEVA). Felújítást - esetleg villamosítást - követően valamint kb 1 km-es meghosszabbítást követően az 1-es villamossal közös peronos átszállás megteremthető lenne a Gyógyfürdőnél illetve kialakulna egy nagyon jó elővárosi vonal is. A villamosítás nem lenne feltétele a kialakításnak, ám célszerű lenne.
Másik hasonló példa a Dél-keleti irányban a konzervgyárig húzódó iparvágány, melyet a fentiekhez hasonlóan lehetne használni.
Zsuzsi vonat jelenleg egyetlen települést sem ér el. 4-5 km meghosszabbítása esetén Nyírmártonfalva elérhető is lenne. További hosszabbítás (nem visszaépítés) is sokat segítene, felfűzve a településeket. Természetesen a jelenlegi 16 km-es pályaszakaszra ráférne egy jelentős felújítás, mert 20km/h a megengedett sebesség. Lásd a Nyírségi kisvasút betöltött szerepét, a cél valahol itt lenne keresendő.
Szintén szerepet kaphatna az az elképzelés, miszerint a Tócóvölgy vasútállomáshoz érdemes lenne meghosszabbítani a 3-as trolit a Kishegyesi úton, ahonnan is Balmazújvárost lehetne befűzni egy elővárosi hálózatba. Emellett a 2-es trolit a Segner tér helyett a Böszörményi úton át a Doberdó utcáig U alakú hálozat létrehozva, amely már említésre került.
Előzmény: ltnine2 (182)