Gerzson_T3 Creative Commons License 2009.02.27 0 0 273
1: nem vagyok öcsi.
2: az élet természetes velejárója a megújulás és a fejlődés. Ezzel nincs semmi baj. Én nem akarok senkit meggyőzni, hogy ne üljön új autóba. Azt is hagyom, hogy engem meggyőzzenek, hogy üljek új autóba. De az nem meggyőzés, hogy egyszerűen nem használhatom azt, ami ma Magyarországon, a jelenlegi jogszabályok alapján szabályosan használható. Ráadásul senki nem mutatott még egyetlen tanulmányt sem arról, mennyivel csökken a forgalom és a légszennyezettség, ha a sárga matricás autók kimaradnak a forgalomból. Ha valaki egy kicsit veszi a fáradságot és elkezdi nézni a közlekedő autók rendszámát, akkor be fogja látni, hogy nem jelentős tényező az ősztől kitiltott autók száma.
Ilyen logika alapján - mivel mostmár a lakóépületeknek is kell "zöldkártya" - jövőre nem lehet lakni olyan épületben, aminek nem 1,1 K-s ablaka van, ami nincs kívül-belül hőszigetelve, amiben 10 évesnél öregebb gázkazán van, amiben vegyestüzelésű kazán van, stb., stb. Azt hiszem, igen kényesen érintené az embereket - talán köztük bátyót is.
Meg az is érdekes, hogy éppen egybeesik az ilyen jogszabály-alkotás az újautó-eladások csökkenésének időszakával. Hmmm... Persze lehet, hogy semmi köze hozzá. Lehet!
Továbbá: a 7/2002 GKM-BMKvVM (VI. 29.) közös rendeletben meghatározottak szerint jogosan forgalomban tartott jármű üzemeltetését korlátozza egy közgyűlési rendelet? Ez egész egyszerűen jogilag visszás. Budapest nem magánterület, ahol azt vezetnek be, amit akarnak.
Persze az önkormányzat adóosztálya mégcsak nem is tudott az ominózus (69/2008 (XII. 10.) Főv. Közgy. rend.) rendeletről, és meglepődött, mikor kérdeztem, hogy mi lesz a tiltás idejére eső tejlesítmény-adó résszel. Természetesen be kell fizetni. És milyen jogon korlátozza pl. a főváros az én mozgásomat Budapest határán kívül. A bentlakó nem mozdulhat a "sárga" autójával az adott időtartamban sehova, még zónán kívülre sem. Azt meg ugye nem kell magyarázni, mi történik egy - akár vadiúj - autóval is, ami magára van hagyva (pl. a zóna határán), vagy nem mozdul több hónapig.
Mellesleg ha mindenki 2-3 évente cserélné az autóját, lehet, hogy tisztább lenne a levegő, de hova lenne a sok kidobott autó, tele műanyag, szintetikus, és elektromos veszélyes hulladékkal. Egy mai középkategóriás autó kb.300- 500 kg-l nehezebb egy 15 évvel ezelőttinél, és nem azért, mert annyival több benne a fém. Az újrahasznosítás meg a jelenlegi gazdasági helyzet-elemzők szerint lényegesen drágább eljárás az új nyersanyagból előállításnál. Nem éri meg újrahasznosítani. Így tehát nem a kertben mérgezzük a levegőt, hanem beledobjuk a szemetet a kert mögött csörgedező patakba.