Szombatosok Creative Commons License 2008.12.13 0 0 1319
Kedves RavSaul

Korábban is felvetetted, hogy a Szent Szellem hogyan lehet erõ:

>>A másik, hogy ha a Szent Szellem erő, akkor hogyan lehet megbántani, megsérteni, és hogyan van, hogy vannak érzései?

Ezt az érvet nagyon gyakran hallani, korábban válaszoltam is arra a részére, hogy miként tûnhet úgy, hogy a Szent Szellemnek vannak "érzései."

Számomra a lényeg ebben a kérdésben a Biblia szava. A Szentírás sehol nem mondja a Szent Szellemt személnynek, viszont erõnek nevezi.

Lukács 1:30-35 30 Az angyal ezt mondta neki: "Ne félj, Mária, mert kegyelmet találtál az Istennél! 31 Íme, fogansz méhedben, és fiút szülsz, akit nevezz Jézusnak. 32 Nagy lesz ő, és a Magasságos Fiának mondják majd; az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak a trónját, 33 ő pedig uralkodik a Jákób házán örökké, és uralkodásának nem lesz vége." 34 Mária megkérdezte az angyalt: "Hogyan lehetséges ez, mikor én férfit nem ismerek?" 35 Az angyal így válaszolt neki: "A Szentlélek száll reád, és a Magasságos ereje árnyékoz be téged, ezért a születendőt is Szentnek nevezik majd, Isten Fiának.

A Szent Szellem az, ami Máriára szállt hogy Jézus megfogantassék, és az itt a Magasságos [az Atya] erejének van bemutatva. A görögben a dunamisz szó áll, aminek jelentése valóban erõ, (a magyar dinamikus szó is ebbõl ered).

Ezek után számomra furcsa, hogy a [háromsághívõ] keresztények pont a fordítottját akarják érzékeltetni, nevezetesen azt, hogy a Szent Szellemet személynek nyilvánítja a Biblia nem annak, hanem pedi erõnek.

>>Akkor a Szent szellem az Atya része, ereje lenne? Nem különálló rész?

A Szen Szellem az Atya szelleme. Nem különálló annyiból, hogy az Atya akaratát viszi véghez, mint aktív erõ. A Szent Szellem hét szellembõl áll, azaz hét különalló, azaz önmagában is funkcionálló szellembõl. A Bölcsesség pélául Isten hét szellemének egyike, ugyanakkor a Szent Szellem egy aspektusa.

>>Mit jelent ez a rész:
"Ezt pedig mondja vala a Lélekről, a melyet veendők valának az Ő benne hívők: mert még nem vala Szent Lélek; mivelhogy Jézus még nem dicsőítteték meg." János 7;39

Ekkor még a Szent Szellem nem volt a tanítványokban maradandóan mûködõ erõ, ami elvezeti õket minden igazságra (Ján. 16:13), vagyis a tanítványok csupán emberi értelemmel funkcionáltak. A Szent Szellem a megdicsõülés után vált elérhetõvé. Igen, vannak egyedi esetek, amikor a Szent Szellem vezett embereket bizonyos dolgokban (lásd Pétert, akit a Szellem vezetett annak felismerésében, hogy Krisztus az élõ Isten Fia (Máté 16:17)), de ez más, mint a bentlakozó Szent Szellem, ami elvezet minden igazságra. Az általad felhozott idézet arról beszél, hogy a tanítványoknak még nem adatott meg ez az állandó, bennük élõ vezettetés, az csak a nevezetes Pünkösdkor jött el.

Egyébként a Szent Szellem, illetve az Isten hét szelleme valóban Krisztus léte elõtt lett generálva vagy megalkotva (Péld. 8:22-23; Sirák 1:4), mint a teremtést vezetõ erõ és az eszköz, amelyen keresztül Isten kommunikál a teremtéssel, s ami által egyé lesz velük.

>>>A másik, hogy az újszövetségben már Krisztus Szellemének mondják a Szent Szellemet: Róma 8:9; Filippi 1:19; 1Péter 1:11. Vagy ezek az igék másról szólnak?

A Szent Szellem, vagyis az Isten hét szelleme az Atyától árad ki, hozzánk azonban Krisztuson keresztül jut el (Jel. 1:6), akit Isten felruházott minden hatalommal. Ezért is mondta Krisztus, hogy õ küldi el az igazság szellemét (a Szentlélelket kitevõ Isten hét szellemének egyikét) ami mégis az Atyától való (Ján. 15:26).

>>>Ha pedig imádkozom, akkor kihez imádkozom, az Atyához vagy Jézushoz? Vagy mindkettőhöz, vagy egyszer így egyszer úgy?

Jézus megtanította tanítványait arra, hogy kihez és hogyan imádkozzonak, amikor ugyan ezt kérdezték tõle, így válaszolt:

Máté 6:9 Ti tehát így imádkozzatok: Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék meg a te neved,

Évekkel ezelõtt alaposabb levezetést írtam itt a Szent Szellemrõl és Isten hét szellemének megalkotásáról, talán érdemes lenne elõkotorászni.
Előzmény: RavSaul (1318)