Mwin Creative Commons License 2008.12.10 0 0 15573
Hosszú választ kellene gépelnem..
Kezdjük a végéről: Tisza szinte semennyire. Annak ellenére nem, hogy a magyarországi szakasz nagy része hajózható -igaz, nem nagy, 4-500T-ás hajókkal.
Lehetőségek? Kikötők az egy szegedi medencés kikötő kivételével szinte nincsenek, amik megvoltak még a MHRT korszakból, mára tönkrementek.
Szállítási igény lenne, hiszen megy Békésből termény Bajára, ahol hajóra rakva dél felé távozik, elég ránézni a térképre, és látni, hogy a Tisza mennyivel rövidebb utat kínál. Sajnos, a víziút nem nemzetközi, így csak magyar, illetve szerb lobogó alatt hajózó járművek szállíthatnak, a többiektől a szerbek alapos vámot szednek.
A Duna egy másik történet- elég jelentős teherforgalom halad rajta, azonban a vízjárási jellemzők miatt eléggé bizonytalan a hajók útja. Jelenleg leginkább tranzit megy át az országon, de egyre jelentősebb kikötőfejlesztések vannak: Baja, Fajsz,Dunaföldvár gabonakikötői, Adony intermodális raktárbázis, feljebb Gönyü. A folyón leginkább az ukrán, román, bolgár hajók jellemzőek, kisebb részben német, osztrák lobogót is látni. Önjáró, Rotterdam-Baja között közlekedő hajók változatosabbak: hollnad, belga, német, francia(!) svájci(!!!) hajókat lehet látni.
Magyar hajókat nagyon ritkán, és ezekre is elmondható, hogy bár magyar lobogó alatt futnak, a tulajdonos bizony szerb.
Lehetőség? Rengeteg van, még több lenne, ha a folyó be lenne lépcsőzve, de ez perpill csak hagymázas álom. A hajók egyszerre több száz kamionnyi (van róla képem, -igaz, Al-Dunán - de 12000 tonnás karavánt is láttunk, és ez ugye 600 kamion) árut is elvisznek, töredék környezetszennyezéssel, sokkal kevesebb üzemanyag elégetésével.
Előzmény: Rooger Preed (15572)