Népi Angyal Creative Commons License 2008.11.01 0 0 14676
Bár ezzel kezdünk offtopicba csúszni, de kérlek, fejtsd ki, miért egy metró-szárnyvonal a legelőnyösebb megoldás a Rákosmente számára? (Távlatban, természetesen, mert abban egyetértünk, hogy rövid távon a buszkorridor a lehető legjobb megoldás. Szegény ember vízzel főz.)

A VEKE javaslatában a vonal a XVI. kerület határán ágazik ki a mai gödöllői HÉV-ből, a felszínen megy a Rákos-patak mellett, majd 3 megállója van kéregben a keresztúri városközpont alatt. Nyilvánvaló, hogy a központban lakóknak igen előnyös ez a megoldás, de a kerület többi részén nem igazán segít, hiszen onnan maradnak a ráhordó buszjáratok. Kissé emlékeztet a Főmterv-féle pesterzsébeti M5-szárnyvonalra... Emellett a tanulmány nem vizsgálta, hogy egy nagy kapacitású kötöttpályás vonal megjelenése a Rákos-patak mellett hogyan ösztönözné a terület beépítését, holott az igen fontos ökológiai folyosó, "zöld ék", amely benyúlik a Lóversenytérig. Urbanisztikai szempontból tisztább egy már meglévő közlekedési folyosót használni, és ez a hatvani/újszászi vasútvonal, illetve a Keresztúri/Pesti út.

A villamos ilyen távolságra és ilyen igényeknél nem jön számításba, ezt a tanulmány számomra hihetően bebizonyította.

Viszont nem esett szó egy olyan alternatíváról, amit tudtommal felucca olvtárs ötlött ki. Lényege, hogy az újszászi vasútvonal Rákoskert után letérne a mai nyomvonaláról, és a Pesti út alatt haladva tárná fel Rákoskeresztúrt. (A régi vonalat a ferihegyi gyorsvasút bekötésére lehetne felhasználni, hogy Rákoshegy se maradjon vsaút nélkül.) Ekkor kb. 2 km kéregalagutat kéne építeni - ez nagyságrendileg megegyezik a metróalagúttal -, továbbá plusz 2 km pályát a Pesti külső szakasza mentén bevágásban. Így a rákoscsabaiak számára a Strázsahegy térségében lenne átszállóhely, a keresztúriaknak meg a városközpontban és a Cinkotai út környékén. Plusz előny, hogy az agglomerációból a XVII. kerület központjába tartók - akik nem kevesen vannak - is kapnának egy busznál színvonalasabb lehetőséget. Ez természetesen csak akkor működőképes, ha megvalósulnak azok a bizonyos fejlesztések a MÁV budapesti vonalain.
Előzmény: attus germanicus (14675)