Railroadman Creative Commons License 2008.08.02 0 0 11869
Szervusztok.

Még a Rétszilas-Dunaújváros vasútvonalhoz történő anyaggyűjtésemkor találtam több régi térképre egy itteni másik fórumon, melyeken e vonal nem szerepel. Meglepődve fedeztem fel, hogy a Pusztaszabolcs-Dunapentele-Paks vasút nyomvonala Nagyvenyim községet észak felől kerülte meg! Szemben a mai, dél felé fekvő állapottal. Ez bogarat ültetett a fülembe és a Google Earth segítségével kutatni kezdtem a régi nyomvonal után. Az eredeti feltételezésem az volt, hogy a vasút Ménesmajortól kezdve tovább haladt egy jó ideig egyenes irányban. Tévedtem. Akkor még csupán Mezőfalva után (csökkenő szelvényezésben) sikerült találni elhagyott bevágásra utaló nyomokat. Új eredményekre részben a nemrégiben frissített műholdképek, valamint a Microsoft Flight Simulator nevű programjának - szerencsére - rendkívül régi, illetve időben vegyes adatbázisával sikerült bukkanni. Ez óriási nyomvonalváltozásokat és egykoron kiterjedt kisvasút vagy iparvágány hálózatot mutatott (a vicc az, hogy egyszerre vannak a játékban 1950 körüli és nagyjából jelenkori nyomvonaladatok).
Tehát az eredeti nyomvonal Mezőfalva után enyhe ballal haladt egyenesen, egy a mostaninál jóval kisebb bevágásban, majd Nagyvenyim község fölött fordult közel keleti irányba. A dunapentelei egykori állomás valahol Pálhalma környékén kellett legyen, fekvése jelenleg ismeretlen, írásos/képi anyagot nem találtam róla. Itt újra eltávolodik a jelenlegi pályától, hogy a dombokat/platókat megkerülve érintse az egyik völgyet, amit a mostani vasút derékszögben metsz át. Pálhalma után kellett legyen az FS adatbázis szerint egy kisvasútnak/kiágazásnak. Rácalmást ismét kelet-északkeleti iránynál közelíti, a jelenlegi állomástól délre fekvő szántón látszanak egy balos ívnek a vélhető nyomai, amelynek vége a 6-os út mellé mutat. Nem tudom, hogy ott van-e valóban a régi felvételi épület és a megmaradt őrház. A nyomok végül nagyjából a Kulcs felé irányuló egyenesbe térnek vissza, azaz innentől körülbelül eredeti maradt a nyomvonal. Adony fölött lehet még szemrevételezni egy ívátvágást, tisztán látszik a régi - szűkebb - ív helye.
Az 1997-es Pályaőr egyik száma említi, hogy régen kisvasút vezetett Ménesmajorra. Ennek egyik ága nyugati irányba, ma már üres szántóra mutat, a másik a térkép szerint Mélykútpusztán ért véget. Nyomai a GE-n nem igazán láthatók.
Jelenleg itt tartok, a jövő hét végén szándékozom látogatást tenni a helyszíneken e - pillanatnyilag - feltételezések megerősítésére.
Remélem találok árulkodó jeleket - töltéseket, bevágásokat, távírót, szelvénykövet, kőzúzalékot, esetleg vágányt is. Ha sikerül, néhány fotót közlök itt róluk mindenképpen. Nem tudom, van-e bárki, akinek emlékei, anyagai vannak a régi nyomvonalról, vagy szintén foglalkozik vele, mert a hálón gyakorlatilag semmilyen infó nem lelhető fel.