Pávek úr Creative Commons License 2008.07.25 0 0 30
Úgy tűnik, még nem múlt el a vihar, mások is be fognak próbálkozni:

Háború: bankok miatt fizethetünk többet a postán?
2008. július 25. 08:05

Háború a sárga csekk ellen?
A szolgáltatók ezentúl rá akarják terhelni az ügyfelekre a sárga postai csekkek mintegy nyolcvan forintos költségét. A fogyasztókat levelekben tájékoztatják, hogy inkább használjanak elektronikus banki átutalást. A Magyar Posta szerint egyszerűen jogsértő az a háború, amit a különböző szolgáltatók a csekkek ellen indítottak - a háttérben komoly banki lobbiérdekek lehetnek.

Az Invitel távközlési szolgáltató arra figyelmezeti ügyfeleit, hogy hamarosan a csekkes havidíj-befizetések után ráterheli a postai készpénz-átutalási megbízások nagyjából nyolcvan forintos díját a fogyasztóra, ezért ajánlják, hogy az ügyfelek inkább válasszák a banki átutalást, vagy adjanak csoportos beszedési megbízást bankjuknak. Korábban az UPC próbálkozott hasonlóval, de a társaság, miután többen reklamáltak a fogyasztóvédőknél és a Gazdasági Versenyhivatalnál, elálltak a szándékuktól. Akkor az UPC a papír alapú számlaintézés környezetszennyező és költséges voltával magyarázta a sárga csekkek elleni harc okát.

Az Invitel a lépését azzal indokolta, hogy most a korábban több önálló vállalatként működő társaság egyesült. A jogelőd társaságok egy részénél már évek óta ez a gyakorlat volt érvényben és eddig elengedték ezt a járulékos költséget minden előfizetőnél. Most pedig azt szeretnénk, ha az ügyfelek átutalással rendeznék a számláikat: ez mindkét fél számára előnyös - írják közleményükben. Megemlítik azt is, hogy az UPC visszakozása ellenére az új rendszeren ők nem kívánnak változtatni, tekintettel arra, hogy az összegek nem rejtett költségként kerülnek a számlára.

A Posta felháborodott és jogsértésről beszél

A posta álláspontja szerint az Invitel által az ügyfeleknek küldött levél tartalma több szempontból is jogellenes. Mint megkeresésünkre adott válaszukban leírták, a levélben foglalt valótlan tartalmú információk sértik a Magyar Posta jogos gazdasági érdekeit, ezen túlmenően megtévesztően hatnak a szolgáltatóval szerződéses jogviszonyban álló fogyasztókra is. Ráadásul az Invitel tájékoztatása - megítélésük szerint - sérti a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény előírásait és alkalmas a fogyasztók megtévesztésére is.

A befizetők szeretnek játszani a határidőkkel

A nyolcvan forintos vita azon robbant ki, hogy hivatalosan egy csekk darabdíja 66 és 87 forint között mozog, de a darabdíjon felül a posta minden esetben a befizetések összege után 3,60 ezrelék további díjat számol fel. Ez átlagosan egy tízezer forintos számla esetében további 30-40 forint költséget jelent. Drágasága ellenére a sárga csekk még mindig jóval népszerűbb, mint elektronikus társa, egyrészt a feladás díját a cégek belekalkulálják a fogyasztói árba, így a csekk ingyenesnek tűnik. Másrészt az elektronikus átutalásnál az összeg azonnal megjelenik a szolgáltató számláján, míg a csekkeknél hosszú az átfutási idő, ráadásul a befizetőnek a számla átvételétől számítva még nagyjából két hete van a teljesítésre, anélkül, hogy a szolgáltató lekapcsolná a szolgáltatást. Ugyanakkor a banki átutalás sem ingyenes, a bankok ugyanúgy pénzt kérnek a szolgáltatótól az átutalásért, amit ők automatikusan beépítenek a fogyasztói számlákba.

Banki lobbi a háttérben?

Az átutalás melletti lobbi abban van, hogy az összes magyarországi elektronikus átutalást intéző GIRO Zrt. által közzétett adatokból az derül ki, hogy a tavalyi évben nagyjából hatvanötezer milliárd forint érékben történt elektronikus átutalás Magyarországon és ez a szám évről évre folyamatosan nő.

Havonta átlagosan 23 millió sárga csekkes befizetés történik az országban. Évente összesen 280 millió csekket adunk fel. Felmérések szerint a közműszámlák 70 százalékát még mindig a postahivatalokban egyenlítik ki.

A GIRO tulajdonosai pedig meglepő módon egyenlő arányban majdnem az összes hazai nagybank, így részesedésük az átutalások után járó díjból is azonos mértékben történik. A GIRO nemrégiben ügyfeleinél körlevélben kampányt is indított a csekkes befizetések visszaszorítására és az elektronikus átutalások forszírozására. A szolgáltatóknak pedig egyébként is érdeke, hogy minél hamarabb hozzájusson kintlévőségeihez.