Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.05.13 0 0 17
(Folyt.)

(Szuvorov) ,,Arra a kérdésre, hogy mi a legfontosabb a BT tankok számára - a kerekek vagy lánctalpak -, az akkori szovjet tankönyvek határozott választ adnak: a kerekek."

Ismét az EBM kategóriás kijelentés. Nem lenne elhanyagolható, ha a szerző nem az ,,akkori szovjet tankönyvekre" hivatkozna, hanem konkrétan megnevezné a forrást, amelyben ilyesmit olvasott. Arról van szó, hogy én ilyen ,,határozott választ" nem láttam, és az - ráadásul - egyáltalán nem egyértelmű - a kerekes és lánctalpas futóműnek más-más a rendeltetése. A BT-7 harckocsi alkalmazási útmutatójában /13/ ez áll: ,,A kerekes-lánctalpas meghajtás lehetővé teszi a harckocsi számára hogy kerekes futóművet alkalmazzon a szilárd burkolatú utakon, utakon kívül, illetve sima terepen, illetve hogy leküzdje a terepakadályokat, lánctalpak alkalmazásával."
Azaz, a BT-7 harckocsi egyik alapvető fontosságú tankönyve nem adja meg a konkrét választ, hogy mely futómű-típus a legfontosabb, egyszerűen felsorolja, hogy mely mire való.
A valóságban a kerekes futóművet átcsoportosításnál és menet végrehajtásnál alkalmazták (többek között szilárd burkolatú földutakon is) a csapatok hátországában, és közvetlenül a harci bevetés előtt szerelték fel rá a lánctalpakat. Mivel a harckocsi fő rendeltetése - a harc, és nem az utakon történő mozgatás, a harc szempontjából a fő futómű a lánctalp. Sőt, mi több, egyetlen egy józan és épelmélyű harckocsi parancsnok sem fog végrehajtani menetgyakorlatot az ellenség hátországában kerekes futóműveken - bármilyen találkozás az ellenséggel (nem lánctalpakon) súlyos következményekkel járna, és az ilyen találkozások az ellenség hátországában több, mint valószínűek.
Ezenkívül, szeretném megjegyezni, hogy a BT harckocsik tömege 11 tonnáról (a BT-2 esetében) 14,65 tonnára nőtt (BT-7M), ezért a keréktárcsák gumi bandázsolása, ha a tank a kerekein mozgott, a legnagyobb sebességben már 50-100 km után javíthatatlanul tönkrement. Ezért már a tömeggyártás beindítása után a technikai leírásban javasolták, hogy a harckocsikat KIZÁRÓLAG lánctalpakon alkalmazzák /4/. Azt hiszem, mindebből kiszűrhető, hogy annak az állításnak, hogy a kerekek lettek volna a fő futómű-típus még a szaga sem igaz.

(Folyt. köv.)
Előzmény: Zicherman Istvan (16)