Zicherman Istvan Creative Commons License 2008.05.13 0 0 15
(Folyt.)

(Szuvorov) ,,Még hérnyótalpakon is ezeket szinte lehetetlen volt alkalmazni. Kerekeken pedig SOHA sem alkalmazták őket. A nagyszerű BT tankok potenciálja nem lett megvalósítva, de azt NEM IS LEHETETT MEGVALÓSÍTANI SZOVJET TERÜLETEN."

Azt állítja, hogy az SzSzKSz területén a BT harckocsi, utakon kívül, még lánctalpakon is teljesen magatehetetlen volt, azaz a terepleküzdő képessége gyakorlatilag semilyen sem volt. Hát, ez is abszolute hazugság, amit rendkívül könnyű cáfolni.
Először is állapítsuk meg, hogy egy harcjármű milyen paraméterei határozzák meg annak terepjáró készségét.

* A harckocsi tömege. Minél nagyobb a harckocsi tömege, annál kevesebb híd képes azt elbírni, és annál nehezebb a szállítása.
* A vonó-teljesítmény (a motor gyakorlati teljesítménye; LE/t). A magas gyakorlati teljesítmény lehetőséget ad különböző akadályok illetve függőleges és oldallejtők leküzdésére.
* A támasztékos terepjáró készség, ami közérthető nyelven a talajra gyakorolt nyomást jelenti (kg/cm2). Minél kisebb a talajra nehezedő nyomás, annál kisebb a lehetősége annak, hogy a harckocsi elakad, és annál kisebb a harckocsi közegellenállása.
* Méretarányos terepjáró készség. Ez - ismét hétköznapi nyelvre fordítva - azt jelenti, hogy milyen nagyságú akadályokat képes leküzdeni a jármű, és milyenek a saját méretei.
* vízi akadályok leküzdési-készsége. Azaz, milyen mélységű vízi akadályt képes leküzdeni a harckocsi.

Mint az közismert, a modern, még szovjet gyártmányú T-72 harckocsi nagyon jó terepjáró készséggel rendelkezik (világ viszonylatban) és meglehetősen nagy a haladási sebessége is. Most pedig hasonlítsuk össze a BTés T-72 harckocsik adatait, amik hatással vannak egy harcjármű terepjáró készségére.

Jellemzők T-72B (1985) BT-5 (1933) BT-7M (1939)
..............................................................................................
Harci tömege: 44,5 t 11,6 t 14,65 t
Vonó-teljesítmény:LE/t: 18,9 31,46 34,13
Méretek, mm
Hossza: 9530 5800 5660
szélessége: 3460 2230 2290
magassága: 2226 2250 2447
klirensz: 470 350 390 (410 a BT-7M harckocsinál)
talajnyomás, kg/cm2: 0,9 0,6 0,9
Akadály leküzdő készség
Emelkedő, fokban: 30 37 36
Függőleges fal, m: 0,85 0,5 0,75:
Árok, m: 2,8 2 2,5
gázló, m:1,2 0,9 1,2


Mi látható a táblázaton? Hát az,hogy a BT harckocsi terepjáró készségében minimum megállja a helyét egy modern T-72-vel szemben. Kisebb a tömege (háromszor); majdnem kétszer nagyobb a gyakorlati teljesítménye; a talajra gyakorolt nyomás csak a legnagyobb, BT-7M-nél olyan, mint a T-72-nél, a többinél ez kisebb; a méretei, kivéve a magasságot, jóval kisebbek; a BT-7M majdnem ugyan olyan akadályokat képes leküzdeni, mint a T-72, a lejtő dőlésszöge pedig még nagyobb is. Az egyetlen jellemző, amiben a BT ,,gyengébbnek" bizonyult, mint a T-72 - a klirensz (a jármű fenéklemeze és a talaj közötti távolság). ,,Ez az! Kicsi a klirensze!" - kezdik majd üvölteni a fanatikus rezunoidok. Rendben, válaszolok: a T-34 harckocsit remélem senkinek sem jut eszébe olyan harcjárművek közé sorolni, amiket nem lehet szovjet területen alkalmazni. Pedig az ő klirensze szinte ugyan olyan, mint a BT-nél - 400 mm...
Egyszóval, levonhatjuk a következtetést: Rezun minden egyes eszmefuttatása arról, hogy a BT alkalmatlan volt szovjet területre - hazugság és kitaláció.

(Folyt. köv.)
Előzmény: Zicherman Istvan (14)