qualitaet Creative Commons License 2008.05.10 0 0 415

 

  Annak ellenére ,hogy az elvtársaknak mindent szabadott, általában  a normál for-

  galom ritmusában közlekedtek .viszonylag kultúráltan.   A mai KISZ-esek, szirénával puttyogó ,vilamossínen poroló, ködlámpázó, mindenkit leszorító , visszataszító tolakodása szóba sem jöhetett.

 

 1989 előtt megkülönböztető jelzést csak csíkos rendőrségi felvezető autókon

 haszálhattak,általában azt is csak konvojban.

 

  Az egyik ilyen darab : RA-70-98  ,     350 SEL.                                                     

 

 1977. 02.02.-án állt szolgálatba,azt követően,hogy a kerepesi  úti laktanyában,  barbár kezek ,a legtrehányabb szakmunkás-tanonc gányolását is alulmúló módon a kék csíkokat , és a RENDŐRSÉG feliratot szó szerint rápingálták. Tele van kék festékköddel az egész autó,  (hűtő,szervócsövek.zsanérok,  oszlopok ,(BELÜL IS!!!),kéderek,szőnyegek,  -még az A-oszlop borításra is jutott -, hogy a csomagtartóját és az adó-vevő meg a szirénakapcsoló miatt széttrenkolt kesztyűtartóról  ne is beszélJÜNK! Több mint 30 év után is tisztán látszik. Tették ezt egy akkor 50000

márkás,új autóval...Ha nem a saját szememmel látom,nem hiszem el. Förtelem!!!

 

Hősünk ma egy kecskemét melletti LPG-beszerelő kisiparos tulajdonában van , aki anno természetesen nem átallotta  azonnal átalakítani gázüzemüre, ( Szegény pára!  Nem sejthette , hogy a fakabátok stupekolása még  a csak egy állomás lejtőn!!! )  Eme szetségtörő beavatkozás következménye nem maradt el.  Az egyik dugattyú kilyukadt (gondolom a szar keverék, meg tökéletlen égés miatt.) A tulaj persze az első telefonbeszélgetés alkalmával , csak hegerfejtömítés-hibáról beszélt.  ( Elfelejtettem leírni, hogy meg szerettük volna venni és a komplett,IGAZI  restaurálás után csíkosra festve visszaalakítani, eredeti táblát legyártani ,felcsavarozni. Osz't utánna ácsoroghatott volna az idők végezetéig Közlekedési Múzeumban ,na meg  oldie-rendezvényeken.  No, picsába...)   Amikor megnéztük, rögtön látható volt , nem hiába szedték szét az egész motort mint majom a zsebórát.  Összerakni persze már nem tudták...  Eközben végig azt hajtogatta, hogy ő micsoda szakember. Próbáltunk vele egyezkedni, -  mint ahogy előttünk vagy tucatnyian - , pár éves kiskocsi árát ajánlva. Ő meg csak ismételgette, hogy neki a pénz nem számit.(EZ A LEGÉGŐBB!) ,meg hogy eszmei érték, stb.  Csak tudnám ,HA EKKORA RAJ ,hogy lehet olyan PITLÁK,hogy gázzal megy.  Az eszmei értékkel meg tisztában vagyok, mert egy ilyen darabhoz méltó restaurálás 15000 euro és a csillagos ég között mozgott volna. Ő ellenben biztos,hogy nincs tisztában az értékkel. Mert másképp nem baszta volna be a hengerfejeket az ülések mögé a hibátlan velúrszőnyegekre, úgy,hogy a kardánalagúnál ki is lyukadt. Kár érte, mert a karosszéria viszonylag  töretlen ,jó restaurálási alap. (van kép a neten.a címre nem emlékszem ,de a Google-n ,350sel beütéssel megtalálható.) Ez több mint egy éve volt,nem tudom,hogy megvan-e még, de már nem is érdekel.)                            

 

 A pályafutásáról annyit ,hogy 1986.12.09.-én DF-es táblával szerelt le az állománytól,  '91- ben  BFN-008 -as táblát kapott, ezzel vonatta ki a forgalomból a " szakember"...

 

 AH-76-34. BMW 728. 1978.   TŰZOLTÓSÁG

 

  A  derék lánglovagok  egyetlen komoly személyautója volt akkortájt . "Igazi"  piros -fehér csíkokkal, szirénával ,villogóval feszített a komolyabb balhéknál . Egy régebben magas beosztású tüzoltó masélte anno ,hogy ők is használtan kapták. Delikvensünkről csak annyit tudni,hogy  sötét belügyi múlttal rendelkezett. A szakmai berkekben csak" kukkosok" -nak nevezett  állambiztonsági szolgálat (III/III) egyik figyelőautója volt. 1984- körül tért  csak jó útra...

 

 Ha már itt tartunk, mindenki ismerte a hegyen ezeket a kocsikat ,hemzsegtek budán. Nagyon könnyű volt felisnerni őket :

 

Általában viszonylag nagy motor, ronda szín, alapfelszereltség, lemattult fény,minimum hárman ültek bennük ,rosszul öltözött, konfekciókabátos ,vagy csehszlovák bőrjakós ,  tipikus fáradt nyomingerek,szedvicset majszolva. (A DÖGKESELYŰ c.   -szerintem négy Oscar-díjas - rendőrei pont ilyenek.)

 

 Általában pesten nem látható, szokatlan vidéki táblákat csereberéltek,gyakran a típusnál jóval öregebb. 

 

 PL: KY.GA. DH, KL,GM. DB .  Golf GTI (bordó),VW SCIROCCO (Drapp,arany,)  UNO TURBO ,KC-s ,RENAULT 5 GT TURBO,KI-s,stb.                                                    

 

  Volt még három E30-as 320i (bordó,szilvakék,fűzöld ,jó rondák) ez utobbi redszámaira emlékszem, GB-43-85, DB-07-49.

 

 AJ -69-73.  W124 230e  Fekete. 1986.08.    '90 aug-tól ACN,ACR.    Egy ismerősöm vett egyet ezek közül. '94 nyarán lettek leadva.                                                                   

 

 A pufajkás Hornt láttam '89 nyár körül. Biztos,hogy ő volt mert először azt hittem, hogy valamelyik kádercsemete elkötötte otthonról a szolgálati merdzsót. Aztán láttam,hogy szó sincs gyerekcsínyről,nem más ,mint a törpe ÁVH-s tekeri a volánt. Később még többször láttam.Szeretett vezetni .Tudott is. Autót...

 

 

AJ-70-00.  BMW520i E28.  1986.08                                                                                   

 

  Nagyon jól felszerelt. Akkor még egyetlen BMW a kormányban. Medgyessy Péter pénzügyminiszter-helyettesi,majd miniszteri szolgálati autója volt. 1987-88 ban,minden reggel ott dekkolt a Stromfeld  Aurél úti ház elött. Én MARHA,meg egy szimpatikus úriembernek tartottam...                                                                     

 

AL-13-73.  BMW 730i E32. FEKETE. 1989.03.                                                               

 

 

Kádár Béla ,az Antall  (szegény,ritka tehetségtelen politikus volt,azt hitte,hogy küzd a kommunizmus ellen,közben döngölte az utat Gyurcsány-féle privatizátoroknak.) kormány első gazdasági miniszterének kocsija.A Mátonhegyi úton állt reggelente, 1990-91-ben. Később ACR. (Az új táblák már nem izgattak, elvétve jegyeztem  csak meg, na meg már addira ki is nöttem ebből.)

 

Szintén ismertem olyat aki vett ebből a sorzatból,az1993-mas leadásoknál.

 

 

 TI-00-11.  MERCEDES-BENZ 240 D FEHÉR  1981.

 

 Végül egy olyasvalaki ,aki komcsi létére, egy vasszigorú, szálfaegyenes , és  komoly devizát termelő vezető volt . Ő , HORVÁT EDE, a" VÖRÖS BÁRÓ", a RÁBA- MVG egykori vezére .   1980-tól csak minisztertől felfelé használhattak a vezetők Mercedest. .   

 Amikor le kellett adnia  a vállalati 350sel-t saját, pénzén vette a TI-s fehéret,mondván, ő nem fogja Volgával fogadni a nyugati vállalatvezetőket...

 

Később már változott a helyzet. 1989 februárban új kocsi érkezett : AL-13-92 BMW 750 ÍL Highline!!!  '92.02.-től CYZ-589.De ezt má ő nem érte meg...