nickname24 Creative Commons License 2008.04.25 0 0 80
Üdvözlet Mindenkinek!

Szép Napot!

 

Éppen a napokban jutott eszembe a Zsolnai –módszer … kíváncsiságból kerestem rá a net-en … és ide (is el) jutottam.

Én 1985-ben, az egyike voltam azoknak, akikkel a Zsolnai-módszer, még „kísérleti” fázisban foglakozott.

Az a furcsa, hogy nem is jut eszembe szinte soha a NYELVI-IRODALMI ÉS KOMMUNIKÁCIÓS KÍSÉRLETI PROGRAM, mostanában viszont egyre gyakrabban … nem tudom, hogy miért.

Egy fórumozó azt kérdezte: „milyen képességű gyermekeknek való”

-Szerinted, milyennek? Buta gyerek nincsen!

A másik: „ Jó-e?”

Sokan panaszkodtak a „nem vált be” mondattal és sorolták a hibákat stb stb….

Elmesélem, hogy a kísérleti program miről szólt:

Összeszedtek gyerekeket, különböző anyagi helyzetű családokból. Voltak az orvos gyerekek, a katonatiszt gyerekek, a tanár gyerekek, meg voltak a jómunkásemberek gyermekei.

Csoportokra szedték őket, az első csoportba tartoztak a rendszer kiválasztottjai az orvos+tanár+katonatiszt gyerekek, a második csoportba tartoztak az úgymond szerencsés jómunkáscsaládok gyermekei. A harmadik csoportba csak a munkásgyerekek ahogyan a „bájos” tanítónéni hívta őket! Hát így kezdődött a Zsolnai-módszer!

Mi voltunk a mintaosztály!

Én második csoportos jómunkásember gyerek voltam … szerencsés. Azok a diáktársaim, akik nem jutottak be a második csoportba (napersze az elsőről nem is álmodhattunk soha) már nem voltak ilyen szerencsések. Állandó terrorban éltek, naponta közölte velük a tanító, hogy hülyék, … és ezt nem csak úgy mondom. Persze erről nem a Zsolnai pasas tehet -remélem-, a tanító … annyira akarta a szintet tartani. Mindegy.

Naszóval így teltek a hetek, a hónapok … igyekeztünk … mint az állatok, szó szerint. Nekünk triplán kellet. Ha az orvos gyereke egy sort nem tudott a versből: Na semmi gond… 5-ös!

Ha mi nem tudtunk jól egy szót, már csak 4-es lehetett! Jaj!

 

OLVASÁS: pikk-pakk mennie kellet, kéthetente magnóra olvasás volt

 

ÍRÁS: folyamatos ellenőrzések

 

BEMUTATÓ ÓRÁK: így visszagondolva, szánalmas! Az egész le volt percről –percre koreografálva, hogy a többi tanár lássa, hogy mekkora jóság ez a módszer … persze a Zsolnai is ott volt! Ja és néha meghívták a szülőket is … évente 1x! Persze nekünk mindig valami mese-mese mátka volt beadva, mikor jöttek bennünket vizslatni a tanárok + a Zsolnai!

Emlékszem 4-ben volt egy bemutató óra a leendő „Zsolnaisok” szüleinek! Na az volt a szánalmas kategória netovábbja!

 

Annyira púder volt az egész ... a tipikus "élvezik a gyerekek ezt a tanulási módszert!"

Kár, hogy előtte min.2 hétig próbáltunk, minden bemutató óra előtt ... na ezt kapták a tanárok+a szülők! Szép mi?

 

GYORSOLVASÁS már elsőben elkezdődött!!!: olvasni is alig tudtunk, már írásvetítőn szavakat takart le a tanár, 2 mp-re megvillantotta, „na írjad le fiam, osztályozom”, volt olyan, hogy 6-7 szó volt az írásvetítőn!

 

LÉGZÉSGYAKORLATOK+ARTIKULÁCIÓ: akinek tanult a gyereke Zsolnai –módszerrel kérdezze már meg, hogy van –e még  : bedebede ba, bedebede bá, bedebede bo … vagy valami ilyen volt, meg: á a o u o a á.

Bocs, ha nem emlékszem pontosan, tökre régen volt!

És még azt, hogy A kis gyufaárus lány olvasmány-e még alsóban? Tanulnak-e történelmet elsőtől, van-e meseírás, kiscsoportos foglalkozás, gyorsolvasás … hümmm vannak szép emlékeim, de az is lehet, hogy az idő szépítette meg őket!

 

BÁBSZAKKÖR: …….. Istenem! Na arról is tudnék mesélni!

 

Bár egyvalamit az orra alá dörgölnék a Zsolnainak: ÁLLATI NAGY HIBA, HOGY A GYEREKEKKEL MEGÚÚÚÚTÁLTATJA A TANULÁST, LEFÁRASZTJA, TÚLTERHELI, IDEGESSÉ TESZI, ÁLLANDÓ MEGFELELÉSI KÉNYSZERT ALAKÍT KI NÁLUK …. és ezt nem csak én mondom, hanem azok is, akik utánunk tanultak!

Végezetül még annyit fűznék a dologhoz : Ha a „Zsolnais” tanító azt mondja Neked, hogy a Te gyermeked kevesebb és nem bírja a tempót, akkor én üzenem: SOKADMAGAMMAL MI IS CSAK MUNKÁS GYEREKEK VOLTUNK ÉS SOHA NEM ÉRHETTÜK EL A rendszer szerint „OKOS”-nak vélt gyerekeket … MÉGIS …

AZ IDŐ MINKET IGAZOLT, AMÍG AZ "OKOSOK" SEHOVA NEM JUTOTTAK, majdnem mindegyik MANAGER! KÖZÖTTÜNK VAN ORVOS, TÖRTÉNELEM TANÁR, TANÍTÓ,  INFORMATIKUS ÉS MÉG SOROLHATNÁM … JÓMAGAM KÉTDIPLOMÁS, ÉPÍTÉSZ ÉS INFORMATIKUS MÉRMÖKKÉNT ÉLEM AZ ÉLETEMET …hümmm … szóval milyen képességű gyereknek való a Zsolnai?

 

Voltak és vannak olyan hozott dolgok a Zsolnai-módszerből, amiért hálás vagyok: nyelvtan, irodalom, történelem tekintetében.

 

De az is biztos, hogy a műszaki pályát is emiatt választottam!

 

Ha lenne gyerekem, aki most kezdené az iskolát és adódna egy Zsolnai program … hát gondolkodnék, erősen, mert sokat nem változott, az biztos, követtem egy ideig … és sajnáltam valahol a gyerekeket!