gabe80 Creative Commons License 2008.04.01 0 0 1561

Napi Gazdaság Cikk  

 

A vidéki reptereknek sok a menetrendi forgalom - Nem fejlesztik tovább a szegedi repülőteretA tulajdonos szegedi önkormányzat úgy döntött, egyelőre nem valósítja meg azt a mintegy 4 milliárd forintos fejlesztési programot, amelynek keretében - többek között - új utasforgalmi terminál és 130-150 személyes gépek fogadására is alkalmas kifutópálya épült volna a szegedi repülőtéren.

Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési ügyekben illetékes alpolgármestere a Dél-Magyarországnak nyilatkozva elmondta: jóllehet már az új utasforgalmi terminál tervei is elkészültek és tavaly a forgalom is megtöbbszöröződött, a helyhatóság úgy döntött, egyelőre nem fejleszti tovább a légibázist.

Elsősorban azért határoztak így, mert a forgalom egyelőre ezt nem indokolja. A Szegedhez hasonló méretű nagyvárosok - elsősorban Debrecen és Pécs - példája is azt igazolja, hogy vidéki repülőtereken menetrendszerű járatokat egyelőre nem lehet gazdaságosan működtetni. Ráadásul az utóbbi időben egyre forgalmasabb eszéki légikikötő is konkurenciát jelent Szeged számára.

A közelmúltban felmerült, hogy a repülőtér működtetésére és fejlesztésére pályázatot írnak ki, ám ezt a piac megszondázása után elvetették. Az alpolgármester ugyanakkor hozzátette: az új, jelenleg mintegy 300 millió forintos beruházásból megvalósítható utasforgalmi épület felépítéséről nem mondtak le, ám azt pályázati források segítségével szeretnék megvalósítani.



Ahhoz, hogy a szegedi repülőtér 130-150 személyes gépeket is fogadhasson, a két éve 1,5 milliárd forintos költséggel elkészült, 1185 méter hosszú pályát 2500 méteresre kellene növelni. A fő közlekedési utak közé szorult kifutópálya meghosszabbítására - úgy tűnik - három megoldás van: elterelik az 55-ös út forgalmát vagy egy alagúton vezetik át azt, esetleg - több külföldi repülőtér mintájára - sorompót alkalmaznak.

Mindez ugyanakkor további több milliárd forintba kerülne.

Az elsősorban kisebb magángépeket fogadó szegedi repülőtér nemzetközi forgalma tavaly a korábbi évhez képest a hétszeresére nőtt, a belföldi forgalom pedig megduplázódott. A légibázist a város tulajdonában lévő Szegedi Közlekedési Kft. működteti. A repülőtér fenntartása 2007-ben 65 millió forintba került, miközben az elsősorban területhasználatból, illetve üzemanyag-eladásból származó bevétel nem érte el a 20 millió forintot.