Kiskunhalas
Az egykori Kunság Volános helyijáratok évekkel ezelőtti megszűntetése után sokáig csak néhány helyközi menetrendben megmaradtként közeledő városon belüli helyközi járat, illetve a TESCO járat képeztek "helyijárat pótlót", mígnem papíron 2008. január 1-től, a valóságban álltólag csak 2008. január 7-től megindult ismét az igazi helyijárati közlekedés a városban.
Az üzemeltető a kiskőrösi Szarvas Kft., ugyanaz a cég, aki szállodaüzemeltetés mellett a kiskőrösi helyijáratokat is üzemelteti.
A menetrend elég feltűnő helyen megtalálható a város honlapján:
http://www.kiskunhalas.hu/hu/
Jó, hogy legalább ott, mert megállóhelyi utastájékoztatás nincs:(
Ha valaki a városban jár és nem találkozik éppen a busszal nem is gondolná, hogy itt valóban működik helyijárat, mert még a legfontosabb megállóhelyeknél (pl. a vasútállomáson, autóbuszállomsánál) sincs kitéve menetrend.
Azt egyébként a vezető sem tudott adni:(
Az egyetlen kis utalás a helyijárat létezésére egy helyijárat kiegészítő tábla az autóbuszállomás mellett lévő helyijárati végállomáson, ami persze akár ott is maradhatott volna a múltból és semmi támpontot nem ad a járatok indulására.
Kár, mert a menetrend nem is rossz, munkanapokon 3 igényt is megpróbálnak lefedni az üzemelő 2 busszal:
1 - múszakos járatok a 6.00,14.00,22.00-s múszakváltásra: 3,4 vonalak
2 - tanulószállítás 7.00 és 15.00 körül - 1,2 vonalak
3 - egyéb, döntően bevásárlási célú utazások 6,7 vonalak
A 6-os és 7-es vonalak az egész várost bejáró gigantikus - másfél órás menetidejű - körjáratok, melyek hétvégén is közelkednek.
A valóságban a járatok - állítólag az új forduló kiépítéséig - a menetrendben egyébként meglehetősen felülreprezentált, az 5-ös járat teljes köre alatt pl. 3 alkalommal is érintett - Kórház megállóhelyet még nem érintik, a betérés idejét a buszok az autóbuszállomás megállóhelyen várják ki.
Maszek helyijáratos - jó - szokás szerint egyébként pontos, vagy inkább 1-2 perccel későbbi indulásokat tapasztaltam, és azt, hogy amikor a busz sietésben van,akkor - akár egy járaton belül több alklommal is - vonalközi megállóhelyken várja ki az indulási idejét (ilyet tapasztaltam pl. a solti magán helyinél is, de kisvárosi Volános helyijáratnál szinte soha).
A járatok döntően a Kunság Volános megállóhelyekt használják, ezen kívül néhány saját megállóhelyet is, amit nem is mindig jelez tábla (pl. Esze T. lakótelep).
Érdekesség, hogy a Téglagyár megállóhely érintése után a járatok a Téglagyár üzemi területén belül fordulnak meg, ez látszik az 1. képen.
Úgy tűnt, hogy leginkább a volt katonai lakásokból kialakított Esze Tamás lakótelep lakói kaptak rá a helyijáratokra, ami érthető is, mert az elég messze van a központtól, rendszeres helyközi járatok által nem érintetten.
Múlt szombaton pl. az autóbuszállomástól 7.01-kor induló 6-oson rajtam kívül 1 utas volt a vasútállomásra, majd onnan 1 a TESCO-ig, eztán a Neoplan csuklós egyedül velem ment az autóbuszállomásig, a szembejövő szóló Mercedesen 2 utas volt.
Az autóbuszállomástól 8.20-kor induló 6-oson viszont már 9 utas volt, egyikük csak az eperd utcai fordulóig, a többiek az Esze T. lakótelpere, ahol 8 felszálló volt, mindenki az autóbuszállomásig ment, ezen kívül a Vadkerti-Járószék u. megállóhelyről a Kanizsa térre volt még egy utas.
A 8.15-ös 5-ös körjárat az autóbuszállomástól utas nélkül kezdte útját, de az Esze Tamás ltp. felé való 9.07-es indulását már 5-6 utas várta a buszállomásnál.
A buszon nem "igazi" jegykiadógép, hanem bolti pénztárgép van elhelyezve, a vezető abból adta a 70,- forintos gépi nyugtát.
Igen, 2008. január 1-től mindössze 70,- forint a vonaljegy ára, a tanuló és nyugdíjas havibérlet ára 100,- (Száz) forint, egy fél évre 500,- (ötszáz) forint, van kedvezményes közalkalmazotti havibérlet 900,- forintért, a dolgozó havibérlet 1800,- Ft.
A járműpark meglehetősen érdekes, 3 kocsiból áll, a KZK-061 és KZK-062 forg. rendszámú kékre festett Neoplan csuklósokból és egy sárga Mercedes szólóból - KZK-059.
A múlt szombaton ez utóbbi 2 kocsi volt kint (a 3. képen az autóbuszállásnál láthatók.)
Érdekes megoldás volt az utasáramlás szabályozására, hogy a Neoplan csuklós utastere a 2 utasajtó után a széksorok között keresztben a 4. képen látható módon egy alumíniumlétrával volt elzárva, úgy tűnik a gyakorlatban egy kissé soknak bizonyul a befogadóképessége.
A KZK-062 egyébként korábban a Berlini Közlekedési Társaság (BVG) 2503.sz. kocsija volt. Érdekesség, hogy ő és társai voltak az akkor még Nyugat Berlini Közl. Társaság elős saját tulajdonú csuklósai, a város nyugati felében ui. a nagyobb utasforgalmú vonalakon sokáig az emeletes buszokat preferálták:
http://www.berliner-verkehrsseiten.de/bus/Galerie/BusBild4/BusBild11/hauptteil_busbild11.html
Itt pedig 2006-ban kokrétan ez a jármű, a 2503-as várja az új gazdáját még az elefántcsont színű nyugat-berlini szinezésben:
http://www.mm-trains.de/details.php?image_id=10380&sessionid=0