M43 Creative Commons License 2008.03.21 0 0 9744
Felkerült a NIF-re a hazai autópályaépités térképpel illusztrált történeténe. Ezen elég jól látszik, hogy a Bp központú koncepcióba nagyon későn került be a körgyűrű, aránytalanul sokáig préselték át az autópályákon a szó szerint négy égtáj felől érkező forgalmat Bp-n (reméljük ez idéntől már múlt idő, már ami az M0-t illeti).

Szerintem a a hibát ott követték el, hogy még a hatvanas években nem jelölték a körgyűrű nyomvonalát. Voltak ugyan irreális elképzelések a Hungárián egy emelt szintű autópálya létrehozására, azonban ettől a város pénzhiány miatt megmenekült.

Sokkal reálisabb lett volna a Körvasútsori körút helyén kijelölni és kiépiteni egy normál 2*2 sávos autóályát, ez a nyomvonal hatvanas években még jelentősen nem volt beépitve (kivéve azt a kb. 3-4 km-nyi családi házas övezetet, ami ezekben az időkben nem jelentett akadályt, gondoljunk az M3-as és M5-ös bevezetőre - persze ezek csak a nyolcvanas években épültek ki). Ha időben elkezdik épitgeni ezt a kb. 20 km hosszú, a 10-estől az M1-ig tartó körgyűrűt, "extra" költség a két hid lett volna, azonban hosszú távra elosztva ez viselhető lett volna, és évtizedekre megmenekül a főváros belső területe az áldatlan kamion, teherautó és egyéb átmenőforgalomtól.

Most pedig nem ennénk a kefét, hogy ilyen-vagy olyan nyomvonal, lenne egy belső autópálya körgyűrű főleg a személykocsiknak, ehhez elég lett volna szép lassan egy M1-M3 (mai M0-M31) külső elkerülőt épiteni a teherforgalomnak, azt annyi.