"már a Tanaisz vagy a masszagéták emlegetése is egy antik szóáradat része"
Közép-Ázsia ókori történetéhez c. dolgozatában Harmatta János kimutatja, hogy az Óxosz (Amu-darja), illetve a Tanaisz (Jaxartész, Orxantész, Szir-darja) folyók között élő lovas népességet az ókorban háromfajta néven is emlegették. Az óperzsa feliratokban
Sakā tigraxaudānak
1, baktriai nyelven valószínűleg maššagatānak hívták őket, önelnevezésük pedig a daha volt
2. Khotáni nyelven a
daha- ugyanazt jelentette
3, mint a
maša-,
mašya-,
mašyāka- az Avesztában
4, mindegyiknek a jelentése ’ember, férfi’. Arrianosz beszél arról, hogy a két folyó közét – Transzoxianát vagy Transzoxaniát – a Δάαι lakták
5.
Ezek a felismerések azért nem lehetnek közömbösek a számunkra, mivel az Arszakida-dinasztia megalapítója Sztrabón szerint kezdetben az aparnoszok közé tartozó dahák élén állt: „… Arszakész, egy szkíta férfiú a Daai [lat. Dahae] törzs élén – így nevezik az aparnoszok népének nomádjait, akik az Ókhosz mentén laknak – megtámadta Parthüaiát, és meghódította … Az aparnosz daák állítólag a Maiótisz fölötti daák közül vándoroltak ide, akiket xandioszoknak vagy parioszoknak neveznek, bár abban nincs általános megegyezés, hogy a Maiótisz fölött lakó szküthák között daák is volnának. Arszakész állítólag ezek közül származott”6.
Mint láttuk, a Szir-darját és a Dont azért hívták egyformán Tanaisznak az antikvitásban, mert kezdetben egy folyónak hitték a kettőt. Arrianosz szerint viszont az előbbi folyónál, Transzoxianában éltek a masszagéták 7.
1 ’Hegyes süvegű szakák’
2 Antik Tanulmányok XLVII, 2003, 66. o.
3 H. W. Bayley:
Dictionary of Khotan Saka; Cambridge University Press, 1979, 155. o.
4 A
-ta többesjel
5 III, 28, 8
6 XI, 9, 2–3
7 IV, 16