paul2 Creative Commons License 2008.02.19 0 0 450

Ezt a képet szimplán nyálas undorító giccsnek nevezni nem szabad. Ez annál sokkal több. Politikai topicban művészettörténeti elemzés kicsit off lenne, itt azonban nincs szó művészetről, még akkor sem, ha a képet művész készítette.

Ez a kép ugyanis iparosmunka, a hasonló képek készítési szabályainak betartásával, jó minőségű alapanyagokból szakértő kéz készítette, az alkotó fantáziát addig pihentetve. Így készülnek a székek, fakanalak, kávésbögrék, s hasonlók - de nem a műalkotások.

A millenium idején, és az az megelőző fél évszázadban készültek hasonló stílusú képek, a Nemzeti Múzeumban is láthatsz néhányat közülük. Egy történelmi helyzet megörökítésére, elmagarázására szolgáltak, s szolgálnak ma is. A magyarázat persze mindig értelmezés is, ami a magyarázó szándéka szerint kiemel és elhagy, vagyis torzít.

A téma néha nagyszerű, mint pl a Lánchíd alapkő-letétele esetén, amikor valami máig hatóan nagyot sikerült elkezdeni...

... itt azonban jellemzően kisszerű, hiszen az évezredváltást nem ők csinálták, így a kép tulajdonképpen csupán arról szól, hogy körbeállják a koronát, mint valami tábortüzet. És jól látszik, hogy ki mennyire van közel a tűzhöz.

Az angyalok még régebbre mutatnak, valahova a barokk korba. (Ha a kép művészi munka lenne, akkor legalább Torgyán kapott volna egy szép hosszúparókát, hogy a feje ne ragyogja túl a koronát - de ez nem volt a megrendelésben, hát nem kapott)

Nem tudom, hogy akkoriban ki mennyire volt vevő az ilyen isteni legitimációt sugalló szimbólumokra, de jellemző, hogy száz éve már erősen kiritkultak az angyalok, s mára nevetségesek, s még a vallásos embereken is inkább ellenérzést váltanak ki.

 

Hogy a kép értékes-e, azt pedig a következő módon lehetne kideríteni: megvetetni az eredeti megrendelővel (Orbánnal egyedül, vagy az elöl állókkal együtt, egyre megy) Aztán ha merik, vigyék el aukcióra, meglátjuk melyik galéria hajlandó magát égetni vele, és ki mennyit kínál érte..

Előzmény: Törölt nick (443)