fejlődő Creative Commons License 2008.01.29 0 0 2024

Max Heindel tudtommal Rudolf Steiner előadásait látogatta szorgalmasan, majd Amerikába ment és ott kiadta könyvét, úgy tálalva, mintha az Rudolf Steiner tanításaitól teljesen függetlenül született volna. Hiszen Heindel Könyvének jelentős tartalmát a Steiner által elmondottakból vette. Meglehetősen elítélhető módon igyekezett az igazi szellemi tanító mozgalmát a lopott tanításokkal kiszorítani, vagy legalábbis úgy tálalni saját közléseit, mintha azokra őmaga jött volna rá, illetve másokra hivatkozott, nem Steinerre.

 

Rudolf Steiner néhány előadásában meg is említette ezt a galád tettet. Hiszen ha valaki leírja az ő általa mondottakat, talán még nem is ítélnénk nagyon el, ha megjelöli a forrást, de hogy nem említi meg az igazi forrást, az már lényegében árulás, lopás.

 

Ezért aztán az a rózsakeresztes mozgalom, ami Max Heindel nevéhez fűződik, nem az igazi forrásra nyúlik vissza, ezért nem is annyira tiszta, annak ellenére, hogy az oda tartozó emberek között nem sok különbség van az antropozófusokhoz képest. Ez a szellemi lopás tehát mintegy gyengítette az egész Rudolf Steinertől indított mozgalmat, amennyiben bizonyos emberek azért nem találnak hozzá a kellő mértékben, mert létezik egy másik hasonló mozgalom.

 

De ez csak hasonló. Rudolf Steiner nagyon hangsúlyosan mondta, hogy az antropozófia nem vallás, hanem tudomány, egy megismerési út. Bizonyos értelemben rózsakeresztes szellemtudomány, hiszen egyik fő insprátora az antropozófiának Ch. Rosenkreutz volt. Aki antropozófiai megismerési úton jár, annak nincs szüksége még külön rózsakeresztes vallásra.

 

Ugyanakkor az tévedés, hogy az Arany Rózsakeresztnél valami folytatódott volna abból, amit Steiner az antropozófiában elindított. Nem folytatódott, hanem gyengébb formában duplikálódott és torzult.

 

Természetesen értékes emberek csatlakoztak mindkét mozgalomhoz. Az egyiket egy nagy beavatott alapította, a másikat egy hiú és szellemi lopást végrehajtó ember. Az egyikben inkább a tudományosság, mert ma már egyre inkább érteni kell, mint hinni; a másikban inkább a vallásosság a hangsúlyos.

Előzmény: Mirdad (2008)