gazo2 Creative Commons License 2008.01.28 0 0 119
Kedves Levelezőtársaim!

A jkovacs levelezőtársam által feltett rendkívül érdekes térképpel kapcsolatban eszembe jutott egy-két érdekesség. (Úgy emlékszem, lehet, hogy rosszul, hogy ez a térkép van kitéve a Türr István Múzeum földszinti, a 300 éves Baja c. állandó kiállításán.)

A Ferenc-csatornával kapcsolatos témával a közelmúltban úgy kerültem ismét kapcsolatba - majd 3 évtized múltán, amikor a vízügynél dolgoztam - , hogy Szabadkán megjelenik egy rendkívül színvonalas folyóirat, melynek Bácsország a címe. Idén készül két "vizes" száma, melynek szerkesztője Hovány Lajos, neves mérnök-tudós, főiskolai tanár, számos vízrajzi tárgyú könyv szerzője. A tőle kapott megbízással élve - az idei Türr-évfordulóval kapcsolatban - a Ferenc-csatorna, jelesül a baja-bezdáni tápcsatorna témát dolgoztam fel a folyóirat számára. Itt meg kell említenem, hogy a Ferenc-csatornának könyvtárnyi irodalma van. Baján jelenleg is vannak kitűnő kutatói, - Vörös Béla vízügyi osztályvezető, dr. Faludi Gábor ny. főiskolai tanár - Türr István szerepének vagy például a Deák Ferenc-zsilipnek.

A Sugovica a betorkollástól kezdve része volt a Türr által kivitelezett Ferenc-csatorna rekonstrukciónak, az ezzel kapcsolatos tápcsatorna építésnek. (A tápcsatorna nevében hordozza feladatát.) A térképen jól látható, hogy a Sugovica torkolat nem az 1933-ban mélyített ún. simuló torkolat, és nem a jelenlegi helyén, hanem mintegy 500-550 méterrel feljebb volt. Valami okból a torkolatot nem az eredeti terv szerint építették ki akkor, hanem a Duna folyásirányával megegyezően, és ez a feliszapolódás miatt rendkívül hátrányosnak bizonyult. A munkálatok részét képezte a meder mélyítésen kívül - már ami a tápcsatornát illeti - a Türr-átvágás, a Deák Ferenc- és a bezdáni Sebesfoki-zsilip.

Tisztelettel:
Gál Zoltán