toloba Creative Commons License 2008.01.10 0 0 715
Postai bringák - Bennfentes cég nyerte el a tendert?


2008-01-10 07:20:22


A posta legutóbbi kerékpártenderének tisztaságát illetően súlyos kétségei vetődtek fel két hazai kerékpárgyár vezetőjének, miután a piacon eddig ismeretlen, a fő tevékenységként ingatlanok adásvételével foglalkozó győri cég halászta el orruk elől minden idők legnagyobb postai kerékpár-megrendelését - írja a Magyar Hírlap.

Majdnem 1,1 milliárd forint értékben 4800 speciális, nagy teherbírású, de döntően váltó nélküli "mezei" kerékpárt fog szállítani a postának egy győri vállalkozás, amely eddig bélyegzőkkel látta el a postahivatalokat. Tavalyig a Magyar Posta Zrt. beszállítója a Schwinn-Csepel volt. Egykor a postával közösen is fejlesztettek kerékpárokat, sőt a postások ma is a jó nevű, évente 80 ezer kerékpárt gyártó budapesti cég 30-40 ezer forintos termékeit használják. Ezek bevált típusok, a beszerzési áruk ötöde a mostani tendergyőztesének - írja a lap.

Klimon Péter, a Schwinn-Csepel vezérigazgatója azt gyanítja, hogy bennfentes cég nyerhetett. Szerinte konkrét termékre írták ki a tendert, hiszen "mindössze öt hét felkészülési időt hagytak a pályázóknak, miközben egy létező, piacon lévő szlovén kerékpár műszaki paramétereit jelölték meg műszaki elvárásként".

Az is figyelemre méltó, hogy korábban még sohasem vásárolt egyszerre 4800 kerékpárt a posta. Tavalyelőtt mindössze 1300 biciklit szállítottak, az azelőtti év ki is maradt, 2004-ben pedig 3800 járműre kaptak megrendelést. Most, amikor egyre több helyen vezetik be a mobilpostát, és kiszervezték vállalkozásba a hírlapkihordást, vajon miért van szüksége a postának ilyen mennyiségű kerékpárra? A vezérigazgató szerint nem igaz a posta azon érvelése, hogy a kerékpáronkénti 230 ezer forintos árból mindössze nettó 124 ezer forint a biciklié. "A mi kalkulációnk szerint legfeljebb ötvenezer forint az ötéves szervizelés költsége kerékpáronként, s ha ezt levonjuk az árból, 180 ezer forint marad. Ez az ár pedig elképesztően magas, és felveti, hogy jelentős mértékben túlértékelték a terméket."

A Schwinn-Csepel mégsem emiatt, hanem azért nem pályázott – bár a pályázati kiírást megvásárolta –, mert volt egy pontja a tendernek, amely szerintük nem teljesíthető, s "ez a másik gyanús jel, hogy az üzletet bennfentesek vitték el" – hangoztatja a cég vezetője.

A kikötés úgy szól, hogy történjék bármi, a nyertesnek Magyarország valamennyi településén huszonnégy órán belül teljes körű szervizt kell biztosítania. "Ilyet eddig még soha elő nem írt a posta, hiszen nem is lehet teljesíteni, mert ehhez fel kell állítani egy mobil szervizflottát, ami megyénként legalább két autót és autónként két embert jelent."

Klimon állítja: egy a tendergyőzteshez hasonló színvonalú kerékpárt cége képes lenne hetvenezer forint körüli áron előállítani, és az ötéves szervizzel együtt sem kerülne többe darabja 130 ezer forintnál. Hogy miként alakul tovább a kerékpártender sorsa, csak találgatni lehet. Különösen az után, hogy egyre inkább úgy tűnik: a "túlértékelés" kerékpáronként elérheti a 80-100 ezer forintot.


Magyar Hírlap
http://vg.hu/index.php?apps=cikk&cikk=203472