BPO-852 Creative Commons License 2008.01.04 0 0 10

És most egy kis megemlékezés a 124- es autóbuszra:(

 

Szeptember 2- án vasárnap közlekedett utoljára a 124- es autóbusz. E vonal Káposztásmegyer életében töltött be fontos szerepet, több mint két évtizeden át hűséges társa volt az itt élőknek. Most, hogy már nincs, lélekben teszünk még vele egy utolsó kört: Képzeletbeli buszunkon végigutazzuk a lakótelep első helyi járatának történetét.

 

Szilas- Patak, 1987. augusztus 1- jén...

Szinte ugyanúgy néz ki mint napjainkban, bár látómezőnkben több beton van mint növényzet. A környék csendes, csak a patak irányából jönnek hangok: 14- es villamos indul- azóta megszűnt- végállomásáról. Egy Ikarus 260- as típusjelzést viselő busz áll a villamoshoz legközelebb eső megállóban, 125- ös táblával. Elsőként még ez a buszjárat jött ki a lakótelepre még 1985- ben a Szilágyi utcától. Ám amire mire most várunk, az a vadonatúj 124- es, mellyel a még részben munkagépekkel és toronydarukkal tarkított panellakótelepet foglyuk körbeutazni.

 

Várakozásunk alatt egy pillantást vetünk a menetrendre, melyben ez áll: az első kocsi reggel 4:38- kor, az utolsó 23:12 perckor indul. A tájékoztató szerint járatunk csúcsforgalmi időszakában 7-10, napközben és estefelé 20 percenként, munkaszüneti napokon félóránként közlekedik. Közben befut várva- várt buszunk...

Iránytábláján a 124- es szám a szokásostól eltérően a tábla bal szélére került, hogy helyet adjon a végállomás hosszú elnevezésének: "KÁPOSZTÁSMEGYERI LTP. 14- ES VILL. VÁ. KÖRFORG. Indulás, majd egy balkanyar után az Óceán- árok utcán visz utunk. A Hajló utcai és az ABC (mai "Álltalános mMűvelődési Központ", de ez a várótáblán nincsen feltüntetve csak a sofőrök nevezik így) áruház elnevezésű megállók közösek a 125- össel, utóbbi az Újpest felől érkezők számára szolgál átszállóhelyül. A Farkaserdő utcában csupán két helyen: a gimnázium mögött (mai "Gimnázium" megállóhely), illetve a Nádasdy Kálmán (mai "Dunakeszi utca" megállóhely) utcánál állunk meg. Tovább utazva látható, hogy a lakótelep északi fele még építési terület, markológépek, dömperek és daruk világa tárul szemünk elé a mai Bőröndös és Bőrfestő utcák környékén. 124- esünknek emiatt legközelebb csak a Külső Szilágyi úton, a Járműtelep és a Galopp utcánál van megállóhelye. a közbenső szakasz állomásai utólag, de még a nyolcvanas évek végén létesülnek. 1987 őszén már mintegy 2500 család él a lakótelepen. Egyedül a 124- essel tudnak járni, amely a villamoshoz, illetve a '89 februárjában meghosszabított 20- as buszhoz csatlakozik. Az utazási igények növekedésével járatunkat sűritik, munkanapokon pedig nagyobb befogadóképességű Ikarus 280- as csuklós járművek viszik a közönséget. De a legfőbb probléma még nem oldódott meg: átszállás nélkül nem lehet eljutni a város belsőbb pontjaihoz. Világos, hogy a 3- as metró egyhamar nem jön ki Káposztásmegyerig, a villamos is csak a lakottterület déli végéig halad. Ezért megoldásként az utóbbi maghosszabítása kerül javaslatba. Hosszas előkészületek után ez 1988- ra realizálódik, addíg a 124- es töretlenül az I. lakótelepen élők elsőszámú közlekedési eszköze marad. A csuklósok '98 júniusában hagyják el járatunkat. Még fedélzetükről követhetjük nyomon a Külső Szilágyi út vasút felöli oldalán a 124- es sorsát megpecsételő műveletsor, azaz a villamos- pálya építésének kezdetét, de már csak a szóló buszról látható a július 31- i átadóünnepség. Pontosan 11 éven keresztül jobbról, az óramutató járásával megeggyezően (mint ma a 126-126A a Homoktövis utca (Óvoda) megállóhelyig és onnan vissza a Külső Szilágyi úton, Szilas- Patakra) kerülte meg a lakótelepet, mígnem eljött a fordulat napja: 1998. augusztus 1.

 

A Szilas-patakmelletti végpontról kiindulva a fenti naptól már a Külső szilágyi út felé utazhatunk a 124- es autóbusszal. Átszállási lehetőségek sora jön létre az új villamosmegállóknál, a Farkaserdő utcában pedig használatba kerülnek az évekig üresen árválkodó buszmegálló- öblök az erdő felöli oldalon. Viszont sokan inkább választják a hosszabb sétát, ha villamosozni kívánnak, nem várakoznak a 124- esre. Vonalunk teljes hosszában van párhuzamos közlekedés, mivel a II. lakótelepre járó 126- os buszt szintén a Farkaserdő utcába terelték. Ha ez előbb ér a megállóba, már viszi is járatunk közönségét a Szilas- patak felé, hasonlóképpen a 2001 őszén induló, Auchanhoz tartó 125- ös "bevásárlójárat". Így érthető, mért utaznak egyre kevesebben a 124- esen. A nagyarányú utasszám- csökkenés hatására a nagyobb szóló buszokat Ikarus 405- ös típusú, kisebb befogadóképességű járművek váltják fel. Ők a vonalat rövidebb idő alatt is körbefutják. Ám hiába, még a kisbuszon is marad szabad ülőhely. Előfordul, hogy üresen, csak mutatóba cirkál Káposztásmegyer I. körül. 2005 szeptember elejétől az üzemidőből visszavesznek. Bár a munkanapi reggeli indulás változatlan marad, szombaton 5:48- kor, vasárnap és munkaszüneti napokon 7:57- kor indul az első, és minden nap 20:05- kor teszi meg aznapi utolsó körét a busz. Nagyrészben már csak negyed óránként lehet látni elsuhanó 124- est, utast rajta alig- alig. De már nem sokáig, mivel elérkezik az utolsó nap...

 

"A kihasználatlan 124- es autóbuszjárat 2007. szeptember 2- án közlekedik utoljára" - állt a megállókban elhelyezett narancssárga hirdetményen. Aznap 19:20- kor indult az utolsó Ikarus 260- as busz vonalunkon (BPO-331), majd a BPI-401 rendszámú kisbusz közlekedett. 20.05- kor is ő futotta a 124- es utolsó körét, fedélzetén huszonöt utassal, akik ezen apropóból utazták körbe Káposztásmegyer I.- et. Néhány fényképezőgéppel érkeztek megörökíteni a búcsú pillanatát. A végállomásra érve még 1-2 kép készült, majd a vezető egyetlen gombnyomására végleg eltűnt a jármű kijelzőjéről a 124- es szám. E mozdulattal ért véget húsz év, egy hónap és két nap után Káposztásmegyer első helyi buszjáratának élete.

 

Forrás: Újpesti Napló (2007. I. évfolyam, 17. szám; 24. oldal; Krizsán Sándor cikke)