Dumás Sanyi Creative Commons License 2007.12.09 0 0 157
Hoppácska:

http://hvg.hu/hvgfriss/2007.49/200749HVGFriss170.aspx

Mit hozhat még az Etarget az Indexnek?

2007. december 09. 12:18 | Utolsó módosítás:2007. december 09. 12:20




A reklámpiacon az idén csak az online média képes növelni bevételeit. Az egyik internetes szegmensben, a keresőmarketing-piacon például egyenesen 250 százalékos a bővülés.





Ádáz harcot folytattak a legutóbbi napokig a magyar internetpiac szereplői az Etarget a. s. nevű, pozsonyi székhelyű, online keresőmarketinggel foglalkozó cégért, amely Magyarországon az Etarget Kft.-vel képviselteti magát (lásd Klikkdíjak című írásunkat a 104. oldalon). Az erős nemzetközi versenyben végül az Index.hu Zrt. tulajdonosa, a Közép-európai Média és Kiadói Szolgáltató Zrt. (CEM) diadalmaskodott, ami nem meglepő fordulat, mivel az Index korábban is az Etarget közreműködésével szervezte tematikus hirdetéseit. Igaz, más magyarországi cégek éppen az együttműködésről tárgyaltak a szlovák társasággal, amikor értesültek az ügyletről. A versenyben lemaradt menedzserek egyike azzal vigasztalta magát, hogy az Etarget megvásárlásával úgyis megromlott volna a viszonyuk a keresőmarketing világpiacát meghatározó Google-lal.

Az Index körül egyébként is felgyorsultak az események, hiszen a CEM a múlt héten bejelentette, hogy jegyzett tőkéjét 100 millió forintról 1 milliárdra emelte. A társaságban Spéder Zoltán, az OTP Bank Nyrt. korábbi vezérigazgató-helyettese 10 százalékot szerzett, így az eddigi kizárólagos tulajdonos, Nobilis Kristóf részaránya 90 százalékra módosult. A CEM-csoporthoz az Indexen kívül a Velvet és a Totalcar internetes portálok, valamint az e-kereskedelemmel foglalkozó Bookline.hu Nyrt. 75 százaléka, illetve a Napi Gazdaság kiadójának 50 százaléka tartozik.

Az Etarget megvásárlásával Nobilisék fő motivációja az lehet, hogy az idén a keresőmarketing piaca Magyarországon 1 milliárd forintosra bővült, ami 250 százalékos ugrást jelent egyetlen év alatt. Bár ez így is csupán a töredéke az online hirdetési piacnak, sajátosságaiból adódóan a keresőmarketing további gyors felfutására lehet számítani. "A legjobban célzott hirdetéseket képes eljuttatni a közönséghez, minthogy a reklámok kulcsszavakhoz vagy témakörökhöz kötve jelennek meg" - jellemezte a keresőmarketinget a HVG-nek Fazakas László, az egyik specialista, az Arcus Interactive Group Zrt.-hez tartozó Arcus Search ügyvezetője.

"Az Etargetet két szlovák üzletember, Peter Vidovic és Robert Veres hozta létre, akik a CEM beszállása után is résztulajdonosai maradnak a társaságnak" - mondta a HVG-nek Kálmán Tamás, az Etarget magyarországi vezetője. Szlovákián kívül a cég a legerősebb piaci pozíciókat Magyarországon és Csehországban vívta ki magának; Romániában idén tavasszal, Bulgáriában, Szerbiában és Horvátországban ősszel jelent meg.

Mivel az Etargetnek nincs saját keresője, mint a Google-nak, ezért a médiumok oldalain köt le helyeket, és azokon helyez el témakörök szerint válogatott hirdetéseket. "Az Etarget a nagy portálokkal több megállapodást kötött a magyar piacon, mint a Google. Nehéz megítélni, melyikünk erősebb, mivel kissé más területeken dolgozunk" - magyarázta Kálmán. A Google AdWords nevű üzletága a kereséskor beütött szavak mellé szponzorált linkeket helyez fel a saját weblapjára, AdSense üzletága viszont - itthon például az Etargettel versengve - célzott hirdetésekről állapodik meg az internetes tartalomszolgáltatókkal.

A keresőmarketing két további hazai szereplője a CT Network és az Origo Zrt. Az Origo keresőmegoldása (ok.hu) azonban ma már a "Google-motoron" alapszik, tehát az ágazati világelső és a hazai internetpiac legnagyobb szereplője összefogott. A felsoroltakon kívül ma már több specializált keresőmarketing-ügynök is működik: az Arcus Search és a - Netpincért üzemeltető Viala Kft. tulajdonában lévő - Klikkmánia mellett novemberben irodát nyitott Budapesten a Kirowski Zrt.-vel együttműködő amerikai iProspect is. Utóbbi 1996-os alapításakor a világ első keresőmarketing-ügynöksége volt.

Tavaly az online reklámpiac Magyarországon 10 milliárd forint körüli volt - mondta Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség alelnöke a Németország budapesti nagykövetsége által szervezett internetes konferencián, az idei bevételeket 13-14 milliárd forintosra tippelve. A TNS Media Intelligence becslése szerint október végéig az internetes reklámköltés 9,8 milliárd forintra rúgott. Az online média részesedése a teljes nettó reklámtortából - ami az idén a HVG információi szerint körülbelül 180 milliárd forintot tesz ki - a tavalyi 5-6 százalékról csaknem 8 százalékra emelkedhet. A piac meglehetősen koncentrált, a három legnagyobb szereplő - az Origo, a Sanoma és az Index - összesített forgalma piaci becslések szerint 6-7 milliárd forint lehet. Az Index tavaly - Uj Péter főszerkesztő szerint - 1,2 milliárd forintot söpört be, az idén pedig 1,5 milliárd forintot vár.

"A megszorítások miatt a hirdetők visszafogták marketingkiadásaikat, de szerencsére ma már nem az online reklámok lefaragásával kezdik a költségcsökkentést" - mondta a HVG-nek Gazsó Gábor, az Origo médiaértékesítési igazgatóhelyettese, ám a cég bevételi terveit nem tárta fel. Az áttételesen a Magyar Telekom Nyrt. érdekeltségébe tartozó, legnagyobb árbevételű - az iwiw.hu közösségi oldalt is birtokló - médiavállalatnál azonban még így is a korábbi tempó enyhe lassulását érzékelik. "Egy-két évvel ezelőtt még az évi 50 százalék körüli bevételnövekedés volt a jellemző az online hirdetési piacon, az idén viszont már a 30-40 százalék is szép lesz" - véli Gazsó. Ennél szerényebb, mindössze 20-30 százalékos piacbővüléssel kalkulál Gerentsér Imre, a Sanoma Budapest Zrt. internetdivíziójának vezetője, aki viszont cége esetében szintén a piaci átlagot meghaladó növekedést vár. Csakúgy, mint Dely Tamás, a HVG Online Zrt. ügyvezető igazgatója, aki 2007-ben az előző évinél 45-50 százalékkal nagyobb árbevételre számít.
Célzott találatok

A HVG Online ugyanazt a szegmenst célozza meg az interneten is, amit a nyomtatott sajtóban a hetilap, vagyis a gazdaság iránt is érdeklődő, illetve a magasan képzett olvasóközönséget. Ezt szolgálják az egyebek között a befektetésekre, az ingatlanpiacra vagy az adózásra szakosodott portálok is. Kissé más irányt vett a Sanoma: a startlap.hu-ra épülő online-divízió azt akarja kihasználni, hogy az utóbbi időben egyre több nő látogatja az internetes portálokat. Az idén hét új szájttal bővültek, ebből három is e részpiacon működik. "Meglévő női portáljaink piacvezetők voltak, de azokra már nem tudtunk több hirdetést elhelyezni" - indokolta a váltást Gerentsér. Az Origónál szintén megfigyelhető az új márkák kiépítésére való törekvés. "A tematikus portálok a hirdetők számára fontos piaci szegmensekben működnek, de tartalmuk integrálódik a nagy portáléba is" - mondta Gazsó.

Ugyancsak az önálló, kisebb márkák felépítésére törekszik az Index.hu: a velvet.hu-t fokozatosan leválasztják a főoldalról. Még nagyobb súlyt helyeznek a web2.0-s megoldásokra, vagyis arra, hogy az olvasók maguk is írhassák az újságot - mondta a konferencián Bodoky Tamás, a lap főmunkatársa. A blogok becsatornázása az Index - vagy bármely más portál - főoldalára megváltoztatja a kommunikációt: az interaktivitás új közösségeket hoz létre, és többletinformációkkal látja el a nem blogoló, a bejegyzéseket csak figyelő vagy éppen kommentáló olvasókat is.

Az online világ tehát a hirdetői igényeknek egyre pontosabban, egyre árnyaltabban próbál megfelelni, ezért indulnak újabb és újabb tematikus szájtok; mindez a keresőmarketinggel együtt a reklámok hatékonyabb célba juttatását szolgálja. Ám az igazi üzlet a web2.0-ban rejlik: ha a portáltulajdonosoknak az informatikai háttér megteremtése után sikerül felhasználóikat rávenniük, hogy blogjaikkal, közösségi oldalaikkal, szabadon szerkesztett enciklopédiáikkal önmaguknak szolgáltassanak tartalmat, akkor nekik már csak a hirdetéseket kell felrakniuk, és vígan számolgathatják a bevételeket.

Szegő Iván Miklós