Pozsony Ferenc
Samanizmus és medvekultusz Moldvában?
In: Létünk 2006/1, 73--86. o.
... Eliade tételének alátámasztására a magyar samanizmus egyik legkiválóbb
szakértőjét idézte, aki meggyőzően ismertette a magyar táltos, a
román solomonar, a lengyel planetnik, valamint a szerbeknél és a horvátoknál ismert garabonciás közötti szerkezeti különbséget.
sámánjai.”14 </P>
Ugyanerre a következtetésre jutott Lükő Gábor is, aki a román ráolvasások
samanisztikus elemeit vizsgálta meg. Véleménye szerint a románság
évszázadokon át sámánhitű besenyők, úzok, torkok, berendek,
kunok, tatárok és magyarok szomszédságában élt. Ennek a hosszú időn át
tartott együttélésnek az lett a következménye, hogy számtalan kulturális
elemük beépült a románok néphagyományaiba. Lükő egyértelműen úgy
fogalmazott, hogy a román kolindák és más rituális szövegek napjainkig
megőrizték a sámándob-avató ének és más jellegzetes sámán gyógyító
szertartás emlékét.15 A magyar folklorista terepkutatásai és elemzései szerint elhomályosult formában több samanisztikus motívum fellelhető a román rítusszövegekben: pl. a betegséget állat alakú démonok okozzák, a javas rendszerint zoomorf szellemeket hív segítségül a betegség ellen, azokat néha meg is idézi, áldozatot ígér a démonnak stb.16 ...