Kara-Indas Creative Commons License 2007.12.04 0 0 5129

Pozsony Ferenc

 

Samanizmus és medvekultusz Moldvában?

 

In: Létünk 2006/1, 73--86. o.

 

... Eliade tételének alátámasztására a magyar samanizmus egyik legkiválóbb

szakértőjét idézte, aki meggyőzően ismertette a magyar táltos, a

román solomonar, a lengyel planetnik, valamint a szerbeknél és a horvátoknál ismert garabonciás közötti szerkezeti különbséget.

sámánjai.”14 </P>

Ugyanerre a következtetésre jutott Lükő Gábor is, aki a román ráolvasások

samanisztikus elemeit vizsgálta meg. Véleménye szerint a románság

évszázadokon át sámánhitű besenyők, úzok, torkok, berendek,

kunok, tatárok és magyarok szomszédságában élt. Ennek a hosszú időn át

tartott együttélésnek az lett a következménye, hogy számtalan kulturális

elemük beépült a románok néphagyományaiba. Lükő egyértelműen úgy

fogalmazott, hogy a román kolindák és más rituális szövegek napjainkig

megőrizték a sámándob-avató ének és más jellegzetes sámán gyógyító

szertartás emlékét.15 A magyar folklorista terepkutatásai és elemzései szerint elhomályosult formában több samanisztikus motívum fellelhető a román rítusszövegekben: pl. a betegséget állat alakú démonok okozzák, a javas rendszerint zoomorf szellemeket hív segítségül a betegség ellen, azokat néha meg is idézi, áldozatot ígér a démonnak stb.16 ...

Előzmény: Kara-Indas (5128)