VT22 Creative Commons License 2007.11.30 0 0 456
Az unió nem a mellékvonali hálózatra ad pénzt sajnos, hanem a tranzitútvonalak fejlesztésére. Ott is csak a 160-as sebességre emelésre.

A következő x évben elhujjantunk ~500 mrd forintot a fővonalak 20%-ának 160-asra fejlesztéséhez. Ebből a pénzből meg tudnánk csinálni az egész vasúthálózatot úgy, hogy el is lehessen jutni A-ból B-be az országban, tehát a ráhordó vonalakon nem 40-60-nal cammogna a Bz. (akár csak a négyes metró, kormányzati negyed, M6-os, stb. árából)

De nem, erre nem jár pénz. Az EU nem jótékonysági szervezet, kemény gazdasági célok alapján dönt hova kerüljön az a pénz. A tranzitforgalmat akarja felfejleszteni Londontól Isztambulig/Moszkváig, nem a Kmét-Fülöpszállás vonalat.

De elgondolkozhatunk azon is, hogy Brüsszelben sincsenek pénztermő fák, azaz amit az EU kifizet, azt valakinek be is kell fizetni. Nekünk is. És nem sok múlt azon, hogy nettó befizetők legyünk, azaz többet fizessünk be a brüsszeli nagy kalapban, mint amennyi onnan visszacsorog.

A magyar mellékvonalak ügyét Magyarországnak kell felkarolnia. Meglátásom szerint ez gyökeres változtatással, egy hosszútávú energia- és közlekedésfejlesztési terv keretében valósulhat csak meg. Túl kell lépni valahogy a jelenlegi helyzeten, ahol lyukak és foltok kergetik egymást a költségvetés zsákján, s amint a kormány bevarr egy kis lyukat, szakít egy háromszor akkorát.

Hogy mire gondolok? Nem a Bz fogyasztásán meg a forgalmisták bajuszhosszán kell vitákat tartani. Fel kell tenni a kérdést:
- Hogyan csökkenthetünk az ország energiafüggőségén? Évente 500mrd-ért veszünk olajat, ez itt a bibi. Egy zöld kormányprogram kell, ami előnyben részesíti a közösségi közlekedést, támogatást ad az alternatív energiaforrások használatára, tesz az ország energiafüggősége ellen. Ennek egyik része lehet a közösségi közlekedés fejlesztése. (És az államnak igenis be kell avatkozni a gazdaságba, üzemeket kell létesítenie, nem csak eladni meg kivonulni.)

Hosszú távú terveket egyik oldalon sem látok, ez a baj. Persze a vizitdíjon az árpádsávos zászlón vagy a buzik jogain könnyebb vitázni.

Ha minden marad a régiben, eltapsolhatunk akárhány milliárdot a mellékvonalakra, rossz befektetés lesz. De ha túllépünk a mávon és az egész manapság erőltetett vadkapitalista gazdaságmodellen, igenis lesz értelme.
Előzmény: zsupet (452)