VitézyDávid Creative Commons License 2007.11.28 0 0 155997

Mostanában hivatalos helyeken mindenki párhuzamosságokat akar irtani. Ez az új szlogen, az új mánia - egy sokak szerint jól hangzó, a reformdumába illeszkedő, hatékonyság látszatát kelteni próbáló szakmai érvrendszer, ami az esetek túlnyomó többségében vagy nem igaz, vagy csak legfeljebb félig. A GKM-ben, a MÁV-nál, a BKV-nál ezzel találkozhatunk, talán az RKI-knál is ez lenne, ha csinálnának valamit. Ami a konkrét esetet illeti: könnyű azt mondani a Rákoskeresztúr - Örs vezér tere buszkorridorra, hogy párhuzamos a vasúttal. Ja, kb. ugyanannyira, mint a 9-es busz a 28-as villamossal. Majdnem. De azért mégis érdemi a különbség. 

 

A XVII. kerületben élő lakosság egy igen jelentős része azokban a panelházakban és társasházakban él, amelyek a kerületközpont és a teszkó között terülnek el. Ezekről a területekről vasúti megállóhely csak a városközponttal ellentétes irányba történő utazással lenne elérhető, ha egyáltalán lenne ilyen ráhordó járat, mert most még az sincs. Ezeknek a területeknek egyelőre a busz marad, amíg kötöttpályás hálózatfejlesztés (tehát nem a meglévő vasútvonalak reszelgetése) nem történik a kerületben, akár M2R, akár M4+ és leágazó szárnyvonal, akár csak sima elővárosi MÁV-ból leágazó szárnyvonal (sokan dédelgetnek ilyesmit), akár tram-train, akár akármi is lesz az. Ez pedig jelenleg nem reális.

 

Mondok még egy érvet, bár ez már valahol magyarázkodás is, számunkra mégis exogén. Létezik egy olyan, hogy Fejlesztéspolitikai Irányító Testület, talán hallottatok már róla, főleg bukott miniszterekből áll és az uniós fejlesztések kapcsán dönt fontos dolgokról. Arról is döntött egy éve, hogy a regionális operatív programokból kategórikusan kiirt minden kötöttpályás fejlesztést, sokak szerint elsősorban a régiók által szorgalmazott mellékvonal-fejlesztéseket száműzendő, a hivatalos magyarázat szerint a KözOP (=M4) és a regionális OP-k közötti feladatmegosztást tisztázandó. Lényeg a lényeg: a Közép-magyarországi regionális OP-ban van pénz közösségi közlekedés fejlesztésre, de azt semmilyen kötöttpályás célra nem lehet költeni, és a Kormány ehhez az álláspontjához ragaszkodik. Tudom, hülyeség, de akkor is exogén, bár próbáltunk ellene küzdeni számtalan színtéren. Emiatt vált egyébként kérdésessé annak idején a 42-es villamos fejlesztés vagy épp a budai fonódó villamosprojekt (Török utca, Műegyetem rkp., stb.) sorsa, ezek talán, az M4 minimális finanszírozási bukása esetén még a KözOP-ba bekerülhetnek, ha a sors keze is támogatja ezt a várost még egy kicsit.

 

No, a történet vége tehát az lett, hogy az ebből a szempontból leginkább védhető és uniós projektként leginkább eladható hosszú szakaszon egy buszsáv-projekt került be a regionális OP-ba, ez a rákoskeresztúri. Szerintem, nem fából vaskarika, tehát nem egy kötöttpályás fejlesztést vált ki egy rossz politikai döntés miatt (ilyen lenne egy Havanna-KöKi buszkorridor a 42-es helyett, pl.), hanem a jelenlegi fázisban finanszírozási hiány miatt a szükséges kötöttpályás fejlesztésekkel így sem - úgy sem kiszolgálható térségben fejleszt.  Emellett lesznek még kisebb buszsávok (több tucat helyszínen), BKV+Volán GPS-forgalomirányítás és utastájékoztatás projekt, illetve P+R-eket és hasonló "apróságokat" tartalmazó projektek, ebből a forrásból. A kötöttpálya sorsát pedig innentől kezdve nem lehet a metrótól függetleníteni, villamosprojekt csak annak árnyékában, attól függően maradhat életben vagy halhat el, a nagy kalapból.

Előzmény: Carpy (155909)