Susan Sontag
A nemzet whitmani, kéjes átölelésének utolsó sóhaja - igaz, egyetemessé nagyítva és minden követeléstől megfosztva - azon a kiállításon szakadt föl, melyet „Az emberiség családja" címmel 1955-ben rendezett Edward Steichen, Stieglitz kortársa és a Fotószecesszió társalapítója. Hatvannyolc ország kétszázhetvenhárom fotósának ötszázhárom képét gyűjtötték itt egybe, azt bizonyítandó, hogy az emberiség „egy", s hogy az ember - minden fogyatékosságával és alávalóságával együtt - rokonszenves teremtmény. Minden emberfajtából és társadalmi osztályból való, mindenféle korú és testalkatú ember előfordult a fotókon. Sok volt a különlegesen szép test, s akadt néhány szép arc. Ha Whitman arra biztatta olvasóit, azonosuljanak vele és Amerikával, Steichen azért rendezte a kiállítást, hogy valamennyi látogatójának megadja a lehetőséget: azonosuljon egy sereg itt ábrázolt emberrel, gyakorlatilag minden egyes fénykép témájával - váljék mindenki a világ fényképezésének polgárává.
Csak tizenhét év múlva vonzott a fénykép újra ekkora tömegeket a Modern Művészetek Múzeumába: Diane Arbus 1972-es gyűjteményes kiállítására. Az itt bemutatott száztizenkét fotó ugyanannak a kéznek a munkája volt, s mindegyik kép hasonlított a másikhoz - a rajtuk levő emberek bizonyos értelemben mind egyformák voltak. Az Arbus-tárlat éppen ellenkező érzelmeket váltott ki, mint Steichen megnyugtató melegségű képei. Arbus nem kellemes külsejű embereket vonultat fel, nem tipikus emberpéldányokat, akik a maguk emberi dolgát végzik, hanem válogatott szörnyeket és határeseteket; legtöbbjük csúnya, ruhájuk előnytelen és idétlen, környezetük lehangoló és sivár. Ilyen fotóalanyok állnak pillanatnyi pózba merevedve Arbus gépe elé, s sokszor nyílt, bizalmas tekintettel merednek a nézőre. Arbus képei nem indíthatják a nézőt arra, hogy azonosuljon ezekkel a kitaszítottakkal és szánalmas külsejű emberekkel. Az emberiség már nem „egy".
Arbus fotói olyan antihumanista mondanivalót hordoznak, melytől buzgón sanyargattatja magát az 1970-es évek jóérzésű embere, ugyanúgy, ahogy az ötvenes években az érzelgős humanizmusban keresett vigaszt és feledést. Nincs akkora különbség a két mondanivaló között, mint hinnénk. A Steichen-féle kiállítás hullámhegy, az Arbus-féle hullámvölgy, de a két megközelítés egyaránt a valóság történeti megértésének kirekesztését szolgálja.
Steichen fényképválogatása olyan emberi létet vagy emberi természetet föltételez, amely mindenkire érvényes. „Az emberiség családja" című gyűjtemény - mivel azt kívánja bizonyítani, hogy mindenütt ugyanúgy születik, dolgozik, nevet és hal meg az ember - tagadja a történelem meghatározó erejét, az eredendő és a történelemben gyökerező különbségekét, igazságtalanságokét és ellentétekét. Arbus képei a politika alatt vágják a fát ugyanilyen elszántan: olyan világot sugallnak, melyben csupa idegen él, csupa menthetetlenül elszigetelt ember, ki-ki belekövülve a maga elgépiesedett és megnyo-morodott személyiségébe és kapcsolataiba. Steichen fényképantológiájának jámbor hevülete és Arbus gyűjteményes kiállításának hűvös kiábrándultsága egyaránt lényegtelenné alacsonyítja a történelmet meg a politikát. Steichen egyetemesíti az emberi létet, s az öröm rangjára emeli, Arbus szétforgácsolja, s az iszonyat mélységébe süllyeszti.
Arbusban az a legmeghökkentőbb, hogy noha a művészi fotózás egyik legmarkánsabb ága művelőjének szegődött - hiszen az üldözöttekre, a szerencsétlenekre összpontosította figyelmét -, mégsem tette magáévá az effajta vállalkozásokban szokásos szánakozást. Művei szánalmas, sajnálni való, sőt visszataszító embereket ábrázolnak, de szánalmat mégsem ébresztenek. Még pontosabban jellemzi e fényképek tudathasadásos szemléletét, hogy őszinteségükért és a modell helyzetének érzelgőségmentes átéléséért dicsérik őket. Morális tettnek minősül az, ami valójában erőszak a közönséggel szemben: ezek a fotók nem engedik, hogy a néző távol maradjon a kép tárgyától. Világosabban: Arbus fotói - azáltal, hogy elfogadják az elrettentőt - naivitást sugallnak, s ez a naivitás egyszerre félénk és félelmetes, ugyanis a távolságon alapszik, a kiváltságon, azon az érzésen, hogy amit a nézőnek meg kell néznie, az csakugyan más. Bunuel, arra a kérdésre, hogy miért csinál filmet, azt felelte: „azért, hogy megmutassam, ez a világ nem a lehetséges világok legjobbika". Arbus azért fényképezett, hogy valami egyszerűbbet mutasson meg: azt, hogy létezik egy másik világ.
A másik világ, mint rendesen, ezen a világon belül található. Arbus, akit - ha fényképezett - bevallottan csakis a „furcsa külsejű" emberek érdekeltek, bőségesen talált témát a maga háza táján. New York, ahol annyi a transzvesztita parádé és a szociális otthon, bővelkedik a csudabogarakban. Egy marylandi karneválon egy két lábon járó tűpárnát talált Arbus, egy hermafroditát kutyával, egy tetovált férfit meg egy albínó kardnyelőt. Aztán ott voltak New Jersey és Pennsylvania nudista telepei, Dis-neyland és Hollywood kihalt, élettelen vagy mesterséges tájképei, s végül az a névtelen elmegyógyintézet, ahol Arbus néhány utolsó, legfölkavaróbb fotója készült. S mindig kéznél volt a mindennapi élet, a maga kifogyhatatlan furcsaságkínálatával - észreveszi, akinek van szeme az ilyesmihez. A fényképezőgépnek megvan az a hatalma, hogy úgy kapjon el úgynevezett normális embereket, hogy abnormálisnak tűnjenek. A fényképész kiszemeli a furcsaságot, utánaered, lefényképezi, előhívja, címet ad neki.
„Lát az ember valakit az utcán - írja Arbus -, s elsősorban a fogyatékosságot veszi észre rajta." Képeinek makacs egyformasága azt mutatja - bármilyen messzire rugaszkodik is néha eredeti témáitól -, hogy kamerájával és sajátos érzékenységével Arbus bármilyen témában meg tudja sejtetni a szenvedést, a hóbortosságot, az elmebajt. Két fényképe síró csecsemőt ábrázol; a csecsemők arcán eszeveszett kétségbeesés. Arbus látásmódjában tudathasadásos, jellegzetes, visszatérő, baljós jel, ha valaki hasonlít valaki másra, vagy ha valamilyen közös vonást mutat fel vele. Ilyen lehet két lány (nem két nővér) egyforma esőkabátban, akiket a Central Parkban együtt fényképezett le Arbus, de lehetnek ikrek, sőt hármas ikrek, akik Arbus több képén is megjelennek. Sok fénykép nyomasztó rácsodálko-zással hangsúlyozza, hogy két ember egy pár; és minden pár furcsa pár: akár homoszexuális, akár nem, akár fekete, akár fehér, akár az öregek otthonából való, akár az általános iskola felső tagozatából. Vagy azért különc valaki, mert nincs rajta ruha - mint a nudistákon -, vagy azért, mert van - mint a pincérnőn, aki a nudista telepen kötényben jár. Akit csak Arbus lefényképez, az mind valamiféle furcsa szerzet: a fiú, aki girardi kalapban és „Bombát Hanoira!" feliratú jelvénnyel a mellén várja, hogy beállhasson a háborút éltető menetbe, a Rangos Polgárok Táncestjének királya és királynéja, a nyugágyban terpeszkedő peremvárosi,.harminc körüli házaspár, a szűk hálószobájában magányosan üldögélő özvegy. A „Zsidó óriás odahaza, szüleivel. New York, Bronx, 1970" című képen a szülők törpéknek tűnnek, éppoly félresikerült méretűnek, mint fiuk, aki a nappali szoba alacsony mennyezete alatt föléjük görnyed.
Arbus képeinek ereje abból az ellentétből fakad, mely nyomasztó témájuk és a belőlük sugárzó higgadt, tárgyilagos figyelem között feszül. Ez a figyelni tudás - a fényképész és a modell figyelme, mely-lyel mindketten a fényképezési aktus felé fordulnak - teremti meg az arbusi szókimondó, elmélkedő portrék morális színpadát. Arbus korántsem tudtu-kon kívül leste meg a furcsa és kitaszított embereket - ellenkezőleg: megismerkedett velük, s annyira megnyugtatta őket, hogy ugyanolyan lelki nyugalommal feszítettek fényképezőgépe előtt, mint bármelyik Viktória-kori előkelőség Júlia Margaret Ca-meron műtermében. Az Arbus-fotók titka jórészt éppen abban rejlik, amit modelljeik lelkiállapotáról elárulnak: mit érezhették ezek az emberek, miután beleegyeztek, hogy lefényképezzék őket? Ilyennek látják-e önmagukat? - tűnődik el a néző. Tudják-e, milyen idétlenek? Úgy tetszik, nem.
Arbus képeinek tárgya - vegyük kölcsön a fennkölt hegeli címkét - „a boldogtalan tudatosság". Ám Arbus grand guignoljának legtöbb szereplője szemlátomást nem tudja, hogy csúf. Arbus olyan embereket fényképez, akik különböző fokú öntudatlansággal vagy naivitással viszonyulnak önnön fájdalmukhoz vagy rútságukhoz. Ez szükségképpen behatárolja, milyenfajta rémségek vonhatják magukra kamerájának figyelmét;eleve kívül esneka körön azok a szenvedők, akik föltehetően tudatában vannak szenvedésüknek: a hadirokkantak, a balesetben megnyomorodottak, az éhínség áldozatai, a politikai üldözöttek. Arbus sose készített volna képet egy szerencsétlenségről, egyáltalán: olyan eseményről, amely hirtelen robban bele az életbe. A lassan folydogáló magántragédiákra specializálta magát, azokra, melyek javarészt a modell születésével kezdődnek.
Jóllehet a nézők legtöbbje hajlamos azt képzelni, hogy ezek az emberek - a szexuális alvilág polgárai éppúgy, mint a torzszülöttek - boldogtalanok, mégis kevés az olyan kép, amely csakugyan lelki szenvedést ábrázolna. A deviáns emberek és a valódi torzszülöttek fotói a modellnek nem a fájdalmát hangsúlyozzák, inkább különállását és függetlenségét. Nőimitátorok az öltözőben, mexikói törpe a manhattani szállodaszobában, orosz lilliputiak 100. utcai lakásukban - mindnyájukat és valameny-nyi hasonszőrű társukat vidám, önmagával megbékélt, prózai lénynek ábrázolja a fénykép. Szembe-ötlőbb a fájdalom a normálisok képein: a ligeti padon ülő, civakodó idős házaspárén, a New Or-leans-i pincérnőén, akit lakásában látunk kabalakutyája társaságában, a fiúén, aki játék kézigránátját szorongatja a Central Parkban.
Brassai elítélte azokat a fotósokat, akik orvul akarják lekapni modelljüket, mert abban a tévhitben ringatják magukat, hogy így valami különlegeset sikerül leleplezniük.1 Az Arbus gyarmatosította világban a modell folyvást leleplezi önmagát. Nincs kitüntetett pillanat. Arbus nézete, hogy az önlelep-lezés állandó és egyenletes folyamat, ugyancsak kiállás a whitmani parancs mellett: minden pillanat azonos horderejűnek tekintendő. Akárcsak Brassai, Arbus is arra törekedett, hogy modelljei a lehető legtudatosabban álljanak a fényképezőgép elé, legyenek tökéletesen tisztában azzal, miben vesznek részt. Nem arra próbálta rábírni modelljeit, hogy természetes vagy tipikus testhelyzeteket vegyenek föl, hanem esetlenségre biztatta őket - vagyis arra, hogy pózoljanak. (így aztán az önleleplezés azonosul a szokatlannal, a furcsával, a sutával.) Ezek a nyársat nyelt, álló vagy ülő emberek mintha önmaguk képmásai lennének.
Arbus legtöbb képén egyenesen a gépbe néz a modell. Ettől sokszor még furcsább, szinte zavarodott kifejezést kap. Hasonlítsunk össze két fotót: Lartigue 1912-ben készült, „Nizzai lóversenypálya" című képét, mely egy fátylas nőt ábrázol tollas kalapban, és Arbusét, melynek címe „Fátylas nő New Yorkban, a Fifth Avenue-n, 1968-ban". Nem pusztán jellegzetes csúnyasága adja Arbus modelljének furcsaságát (Lartigue modellje ugyanis - szintén jellegzetes módon - szép), hanem pózának nyílt fesz-telensége. Talán Lartigue modellje is csaknem ilyen furcsán festene, ha fejét elfordítaná.
A portréfényképezés szokásos eszköztárában a gépbe néző arc ünnepélyességet és nyíltságot jelent, a modell lényegének feltárását. Ez az oka, hogy ünnepélyes alkalmak (esküvő, diplomaosztás) megörökítésére megfelel a frontális kép, de arra már kevésbé, hogy politikusokat plakátokon népszerűsítsen. (Politikusok esetében gyakoribb a háromnegyed részt frontális beállítás: a tekintet így nem szembefordul, inkább szárnyal, s nem a nézőt és a jelent veszi célba, hanem fölemelő, elvont kifejezéssel a jövőbe tekint.) Arbus gépbe néző fotóalanyaitól azért szorul el a torkunk, mert sok modelljéről nem hinnénk el, hogy ilyen barátságos és természetes módon adja meg magát a fényképezőgépnek. Arbus képein tehát a frontalitás ténye egyszersmind igen erőteljesen jelzi a modell együttműködését. Ahhoz, hogy a fotográfus rábírja ezeket az embereket, hogy modellt álljanak neki, meg kellett nyernie bizalmukat, össze kellett „barátkoznia" velük.
Tod Browning Freaks (Csudabogarak) című, 1932-es filmjében talán az a leghátborzongatóbb jelenet, amikor az esküvői banketten félnótások, szakállas nők, sziámi ikrek és eleven torzók perdülnek táncra és fakadnak dalra: így fogadják maguk közé a normális külsejű, álnok Cleopatrát, aki az imént lett a hiszékeny törpe hős felesége. „Közülünk való! Közülünk való! Közülünk való!" - kántálják, miközben szájról szájra jár a kehely, melyet körútja végén egy virgonc törpe nyújt át a hányhatnékkal küszködő arának. Talán túlegyszerűsítés, ahogyan Arbus látja a torzszülöttekkel való pajtáskodás varázsát meg a képmutatást és kínosságot, mely hozzá fűződik. A fölfedezés örömét felváltotta az a borzongató élmény, hogy a fotós elnyerte e különös lé nyék bizalmát, hogy már nem fél tőlük, hogy sikerült legyűrnie irtózását. A furcsa szerzetek fényképezése „hallatlan izgalmat jelentett számomra - magyarázza Arbus. - Egyszerűen imádtam őket!"
Amikor Diane Arbus 1971-ben öngyilkos lett, fényképei már híresek voltak azok körében, akik figyelemmel kísérik a fotózást. De az az érdeklődés, mely halála óta fordult munkássága felé - akárcsak Sylvia Plath esetében -, már más természetű: egyfajta megdicsőülés. Mintha az öngyilkosság ténye volna a biztosíték, hogy Arbus képei nem leskelődésből, hanem jóhiszemű érdeklődésből születtek, s hogy nem szenvtelenség, hanem együttérzés árad belőlük. Öngyilkossága szinte hangsúlyozza fotóinak önpusztító jellegét: mintha azt bizonyítaná, hogy képei magát Arbust is veszedelembe sodorták.
Ezt a lehetőséget ő maga sugallta. „Oly fenséges és lélegzetelállító minden. Hasmánt kúszom előre, mint a hős a háborús filmekben." Rendcsen a fényképezés: mindenható szemlélődés a távolból; van azonban egyetlen olyan helyzet, melyben a fotós a halállal is szembenéz a fénykép kedvéért: ha egymást öldöklő embereket fényképez. Csakis a harctéri fotózásban fonódik össze voyeurizmus és veszedelem. A haditudósító elkerülhetetlenül részt vesz abban a gyilkos tevékenységben, amelyet megörökít: még katonai egyenruhát is húz hozzá, igaz, rangjelzés nélkül. Emberáldozatok kellenek ahhoz, hogy az ember (fényképezés útján) rájöjjön: az élet „csakugyan melodráma", s a fényképezőgép az erőszak eszköze. „Tisztában vagyok vele, hogy vannak határok - írja Arbus. - Isten a megmondhatója, hogy amikor felénk nyomulnak a csapatok, lassan belénk férkőzik a szorongató érzés, hogy bármikor megölhetnek." Ezek az emlékező szavak egy harctéri halálnemet festenek le. Áthágván bizonyos határokat, Arbus lélektani csapdába esett; önnön szó-kimondása és kíváncsisága lett a veszte.
Aki a művészről alkotott régi, romantikus elképzelés szerint vakmerőén alászáll a pokolba, kockáztatja, hogy nem kerül vissza élve, de legalábbis lelki összeomlás nélkül. A századforduló francia irodalmának hősies avantgarde-ja tekintélyes seregletet állított ki olyan művészekből, akiknek nem sikerült túlélniük a pokolra szállást. Mégis nagy a különbség a fotós meg az író tevékenysége között: az előbbié mindig szándékos, az utóbbié nem okvetlenül. Kinek-kinek joga - esetleg belső kényszere -, hogy hangot adjon fájdalmának, mely mindenképpen saját tulajdona. Mások fájdalmát kutatni - ehhez már vállalkozó szellem kívántatik.
Arbus fényképeiben végtére is egyáltalán nem modelljei a legzavaróbbak, hanem az a benyomás, mely a képek láttán a fényképész tudatosságáról halmozódik fel a nézőben: az az érzés, hogy amit itt látlinl^^gyHjJátvány a piiáhM^-pfi-^^ndákafifnr~-:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
ilyen. (Arbus nem költő, aki saját zsigereibe ás le, hogy elmondja önnön fájdalmát, hanem fényképész, aki nekivág a világnak, hogy összegyűjtse a fájdalom képeit. S nemigen akad elfogadható magyarázat az olyan fájdalomra, melyet nem spontán módon éltünk át, hanem kerestünk magunknak. Reich szerint a mazochista nem azért vonzódik a fájdalomhoz, mintha szeretné a fájdalmat, hanem mert azt reméli, hogy általa erőteljes ingerekben lesz része; azok a betegek, akik lelki vagy fizikai érzéketlenségben szenvednek, csak a semmit-nem-ér-zés és a fájdalom közül választják az utóbbit. Van aztán még egy - a Reichével homlokegyenest ellenkező - magyarázat arra, miért keresi a fájdalmat az ember, s ez is helytállónak tetszik: nem azért, hogy minél többet erezzen, hanem azért, hogy minél kevesebbet.
Amilyen megpróbáltatást jelentenek a nézó'nek Arbus fotói, annyira tipikus képviselői annak a művészetnek, mely manapság oly népszerű a túlfinomult ízlésű városlakók körében: annak a művészetnek, mely a keménység konok próbája. Arbus fotói révén alkalom nyílik annak bemutatására, hogy az élet iszonyatával émelygés nélkül is szembe lehet nézni. Előbb a fényképésznek kellett kimondania magában: „jó, én el tudom fogadni mindezt"; a nézőt aztán a képek sarkallják ugyanerre a kijelentésre.
Arbus művei jól példázzák a kapitalista országok igényesebb művészetében uralkodó tendenciát, mely elnyomni, de legalábbis mérsékelni igyekszik az erkölcs és az érzékek finnyásságát. A modern művészet többnyire azon fáradozik, hogy fölemelje a ször-nyűségi ingerküszöböt. A művészet hozzászoktat bennünket ahhoz, aminek látását-hallását - megrázó, fájdalmas vagy zavarba ejtő volta miatt - korábban elviselni se tudtuk. Ezáltal átformálja az erkölcsöt, ezt a lélek szokásaiból és a közösség megtorlásaiból szőtt képződményt, mely megvonja a megfoghatatlan határvonalat: mi az, amit az ember érzelmei önkéntelenül tűrhetetlennek minősítenek, s mi az, amit nem. A finnyásság fokozatos háttérbe szorulása egy igen formális igazságra világít rá, arra, hogy a művészet és erkölcs alkotta tabuk önkényesek. Csakhogy nagy árat fizetünk azért, hogy meg tudjuk emészteni a mozgó- és állóképek meg a nyomtatott szó egyre növekvő abszurditását. Hosszú távon az eredmény nem az én felszabadulása, hanem éppen az eltávolodás az éntől: a borzalommal kialakított álbizalmas viszony az elidegenedést táplálja, hiszen egyre képtelenebbé íeszi az embert arra, hogy a való élet ingereire reagáljon. Az a hatás, melyet manapság a sarki moziban vetített pornográf filmek vagy a tévében esténként sugárzott kegyetlenségek első ízben tesznek a néző érzelmeire, nemigen különbözik attól a hatástól, mely Arbus képeinek megpillantásakor éri.
A szánalmat helytelen reakciónak minősítik ezek a fotók. Az a cél, hogy a néző ne zaklassa fel magát, és megtanuljon szemrebbenés nélkül szembenézni a szörnyűséggel. Ám ez a szemlélődés - mely (elsősorban) nem szánakozó - sajátos, modern etikai képződmény: nem szívtelen, semmi esetre se cinikus, hanem egyszerűen (vagy hamisan) naiv. Ezt a keserves, lidérces valóságot Arbus ilyen jelzőkkel jellemzi: „halálos", „menő", „hihetetlen", „fantasztikus", „eszméletlen" - a pop-észjárás gyermeteg álmélko-dása ez. Arbusnak a fotoriporteri szolgálatról alkotott, szándékosan naiv elképzelésében a fényképezőgép olyan eszköz, mely mindent hatalmába kerít, s arra csábítja a modellt, hogy feltárja titkait; olyan eszköz, mely gyarapítja az ember tapasztalatait. Arbus szerint: embereket fényképezni szükségképpen „kegyetlen", „aljas" dolog. Csak az a fontos, hogy szemünk se rebbenjen.
„A fotózás - jogosítvány: vele oda mehettem, ahova csak akartam, azt csinálhattam, amit akartam" - írja Arbus. A fényképezőgép olyan útlevél, mely előtt leomlanak az erkölcsi korlátok, feloldódnak a társadalmi gátlások, olyan passzus, mely fölmenti a fotóst minden felelősség alól azokkal szemben, akiket lefényképez. A lényeg az, hogy aki embereket fényképez, az nem avatkozik bele életükbe, csupán fölkeresi őket. A fotós: különleges turista, az antropológus szélsőséges válfaja, aki elmegy a bennszülöttekhez, s aztán beszámol egzotikus szokásaikról, furcsa holmijaikról. A fotós minduntalan azon fáradozik, hogy új tapasztalatokat kebelezzen be, vagy hogy új megvilágításba helyezze a megszokott dolgokat - vagyis az unalom ellen küzd. Hiszen az unalom éppen a fonákja az elragadtatásnak: mindkettő' abból fakad, hogy nem résztvevó'i, hanem szemlélői vagyunk egy szituációnak, s az egyik lelkiállapot átvezet a másikba. „A kínaiak szerint az ember az unalmon keresztül jut el az elragadtatásig" - jegyzi meg Arbus. Amikor a visszataszító alvilágot (meg a sivár, képlékeny mindennapi világot) fényképezi, esze ágában sincs, hogy részt vállaljon abból az iszonyatból, melyet e világok lakói átélnek. Legyenek csak egzotikusak, tehát „halálosak". Arbus mindig külső szemlélő marad.
„Sem az ismert emberek, sem az ismert dolgok nem ösztönöznek arra, hogy lefényképezzem őket - írja Arbus. - Az ragad magával, amiről jóformán semmit se tudok." De bármennyire vonzódott is Arbus a megnyomorítottakhoz és csúfakhoz, sose jutott volna eszébe, hogy Contergan-bébiket vagy napalm-áldozatokat - tehát közismert borzalmakat - fotózzon, olyan torzulásokat, melyekhez érzelmi vagy erkölcsi képzetek társulnak. Arbust nem érdekelte az etikai töltésű zsurnalizmus. Olyan témákat választott, amelyekről azt hihette, véletlenül botlott beléjük, hiszen az utcán hevernek, s nem tapad hozzájuk semmiféle érték. Ezek a témák szükségképp mentesek a történetiségtől, nem a közösség, hanem az egyén kórtanának esetei, nern nyílt életek, hanem titkosak.
Arbus szemében a kamera az ismeretlent örökíti meg. igen ám, de kinek ismeretlen mindez ? Olyasvalakinek, aki védettséget élvez, mert erkölcsös és megfontolt viselkedésre nevelték. Hasonlóan Na-thanael Westhez - ahhoz a művészhez, akit szintén a torz és a csonka bűvölt el -, Arbus is tehetős zsidó családból származott, csiszolt beszédű, kényszeresen egészségcentrikus, megbotránkozásra hajlamos emberek közül, akikben a szokatlan szexuális igények mélyen a tudatküszöb alá szorultak, s akik megvetették a kockázatvállalást - ezt a goj esztelenséget. „Gyerekkoromban úgy éreztem - írja Arbus -, attól is szenvedek, hogy sosincs részem semmiféle megpróbáltatásban. A valószerűtlenség érzésének szorításában éltem... S bármilyen nevetségesen hangzik, saját védettségem érzése gyötrelem, volt." 1927-ben West - hasonló elégedetlenségtől hajtva -éjszakai portásnak szegődött egy nyomorúságos manhattani szállodába. Arbus a fényképezőgép révén tett szert tapasztalatokra és ezáltal valóságérzetre. Tapasztalaton, ha nem is testi, de legalább lelki megpróbáltatás értendő: a kozmetikázatlan élményekben való megmártózás döbbenete, a tabuval, a perverzzel, a gonosszal való találkozásé.
A csudabogarak iránti érdeklődés Arbusnak azt a vágyát fejezi ki, hogy megfossza magát ártatlanságától, hogy aláássa kiváltságos helyzetét, hogy szabad folyást engedjen biztonságából fakadó kudarc-érzésének. A harmincas években Westen kívül alig akadt példa erre a fajta lelki ínségre. Tipikusan az 1945 és 1955 között nagykorúvá serdült, művelt polgárok sajátja ez a lelkiállapot, mely a hatvanas években bontakozott ki.
Arbus java tevékenységének évtizede egybe is esett, össze is illett a hatvanas évekkel, azzal a tíz évvel, melynek során az abnormitás nyilvános látvánnyá és megbízható, bevált művészeti témává lett. Amihez a harmincas években még félve nyúltak - például a Miss Lonelyhearts-ba.n (Magányos szív) meg a The Day of the Locust-b&n (A sáska napja) -, azt a hatvanas években már tökéletesen szenvtelenül vagy egyenest ínyenc módra tálalták (Feliini, Arrabal, Jodorowsky filmjeiben, az under-ground képregényekben, a rockkoncerteken). A hatvanas évek elején betiltották a Coney Island-i nagy sikerű szörnyparádét; mind erősebb a nyomás, hogy töröljék el a föld színéről az éjjelipillangók és a zsebesek Times Square-i birodalmát, s helyét felhőkarcolókkal telepítsék be. Ha a deviáns alvilág lakóit elűzik megszokott környezetükből - kitiltva őket mint illetlent, mint a közösség számára terheset, szeméremsértőt vagy pusztán haszontalant -, művészeti téma formájában ez a világ egyre inkább beszivárog a tudatba. Eközben általános létjogosultságot nyer, képletesen a közeliinkbe kerül, s ez csak növeli távoliságát.
Ki is méltányolhatta volna jobban a különös figurák igaz mivoltát, mint éppen Arbus, aki eredetileg divatfotós volt, s így maga is terjesztette a kozmetikai ipar hazugságát, mely leplezi a születés, az osztályhoz tartozás, a külső megjelenés kiegyenlít-hetetlen különbségeit. Ám szemben Warhollal, aki sok éven át volt kommersz művész, Arbus nem úgy hozta létre komoly műveit, hogy túlhangsúlyozta s aztán kigúnyolta a ragyogás esztétikumát, melynek ábrázolására mesterlevele följogosította, hanem úgy, hogy mindenestül hátat fordított neki. Az ő munkássága: ellenhatás. A finomság ellenhatása, és mindazé, ami elfogadott. Arbus fotókkal mondta ki azt, hogy: fenébe a Vogue-gal, fenébe a divattal, fenébe a széppel. Az a két forma, melyben szembeszegülése megnyilvánul, nem teljesen összeegyeztethető. Az egyik: lázadás a zsidóság túlfejlett erkölcsi érzékenysége ellen. A másik: dühödt moralista lázadás a siker világa ellen. A moralista Arbus felforgató indulata a kudarc-életet ajánlja a siker-élet ellenszeréül. Az esztéta Arbus felforgató indulata - mely aztán a hatvanas évek jellegzetessége lett -a rémségek porondjaként szemlélt életet ajánlja az unalom-élet ellenszeréül.
Arbus műveinek nagyobb része befér Warhol esztátikájának keretei közé, azaz meghatározható egy-egy pólushoz - az unalmashoz és az abnormishoz -való viszonyával. Warhol stílusát azonban nem viseli magán. Arbusban - Warhollal szemben - nincs meg az önreklámozáshoz szükséges narcizmus és tehetség, nincs meg benne az az önoltalmazó szelíd-ség sem, mellyel Warhol elszigeteli magát az abnor-mitástól, s végül nincs meg benne Warhol érzelmes-sége sem. Nem valószínű, hogy a munkásszármazású Warhol valaha is átélte azokat a Janus-arcú, kínzó érzelmeket, melyeket a siker gondolata keltett a hatvanas évek zsidó polgárának gyermekeiben. Aki, mint Warhol (s gyakorlatilag a vele egy-ívásúak mind), katolikusként nevelkedett, annak számára sokkal természetesebb a gonosz csábítása, mint olyasvalakinek, aki zsidó környezetben nőtt fel. Warholhoz képest Arbus roppant sebezhetőnek és ártatlannak tetszik - s alighanem pesszimistábbnak is. Abban a dantei vízióban, melyben a város (és a külváros) Arbusnak megjelenik, nyoma sincs az iróniának. Noha képeinek nagy része ugyanolyan, mint amilyet Warhol mondjuk az 1966-os Chelsea Girls (Lányok a Chelsea-hotelből) című filmjében fest, Arbus fotói sose játszanak a szörnyűséggel, sosem akarnak nevetést kicsikarni: ezek a képek nem engednek utat a gúnynak, nem kínálnak lehetőséget arra, amire Warhol meg Paul Morrissey filmjei, vagyis hogy a furcsa teremtmények belopják magukat a néző szívébe. Arbus számára egy furcsa emberpéldány és Közép-Amerika egyaránt egzotikus: a háborút éltető tüntetők közt menetelő fiú vagy a levittowni háziasszony éppoly idegen számára, mint egy törpe vagy egy transzvesztita, a kispolgárok lakta külváros éppoly távoli, mint a Times Square, az elmegyógyintézet vagy a homoszexuálisok bárja. Arbus művei azt fejezik ki, hogy szerzőjük szembefordult mindazzal, ami (tapasztalatai szerint) általános, szokványos, biztonságos, megnyugtató - és unalmas -, s helyette a magánjellegűt, a rejtettet, a csiifat, a veszélyeset, a lebilincselőt választotta. Ma már szinte ezek az ellentétek is furcsának tetszenek. A közgondolkodásban már nincs egyeduralmi helye a biztonságnak. A furcsaság már nem magánterület, ahová nehéz bejutni. Nap mint nap látni bizarr alakokat, szexuális nyomorban és lelki ürességben tengődó'ket az újságosstandokon, a tévében, a metrón. A hobbes-i ember csillámokkal a hajában rója az utcákat - láthatja bárki.
A modernisták ismerős, körmönfont módján Arbus a nehézkességet, a naivitást, az őszinteséget választja a magas művészet és a magas üzleti élet gördülé-kenysége és mesterkéltsége helyett, s azt mondja, a fotósok közül Weegee áll hozzá a legközelebb. Az a Weegee, akinek bűntények és szerencsétlenségek áldozatait ábrázoló kegyetlen képeit fő helyen hozták a negyvenes évek bulvárlapjai. Ezek a fotói csakugyan felkavarok, és Weegee reagálásmódja is a városi emberé, de ennél több hasonlóság nincs is közte és Arbus között. Hiába igyekezett Arbus, hogy félredobja a fotós mesterség olyan alapvető eszközeit, mint a kompozíció, művészete bonyolult maradt. Emellett sose zsurnaliszta indítékok késztetik fényképezésre. Fia képein akadnak is zsurnaliszti-kusnak, sőt szenzációhajhásznak látszó elemek, ezek inkább a szürrealista művészet legfőbb hagyományaihoz kapcsolják Arbust: vonzódása a groteszkhez, a modellhez fűződő viszonyának állítólagos ártatlansága meg az, hogy úgy tesz, mintha minden témája pusztán egy-egy objet trouvé volna.
„Sose választanék egy bizonyos témát pusztán azért, amit nekem jelent, ha elgondolkodom rajta" - írja Arbus, a szürrealista szemfényvesztés konok képviselője. Feltehetően arra számít, hogy a néző nem ítélkezik majd azok fölött az emberek fölött, akiket ő lefényképez. De mindnyájan ítélkezünk. S Arbus témáinak skálája már önmagában is ítélet. Brassaii is fotózott olyan emberpéldányokat, akik Arbust érdekelték - gondoljunk csak az 1932-ben készült La Mőme Bijou-ra (Az ékszeres nő) -, de emellett finom városrészleteket meg művészportré-kat is készített. Lewis Hine „Elmegyógyintézet, New Jersey, 1924" című képe késői Arbus-fotó is lehetne (leszámítva azt, hogy nem szemből, hanem profilból mutatja a két mongolidióta gyereket, akik a gyepen álltak be a fényképezéshez). Walker Evans 1946-os utcai portréi, melyek Chicagóban készültek, ugyancsak Arbus-féle képek, akárcsak Róbert Frank számos fotója. A különbség azoknak a másfajta témáknak, másfajta érzelmeknek a skálájából adódik, melyek Hine, Brassaí, Evans és Frank többi képén megjelennek. Arbus a legszorosabb értelemben vett auteur, a fotótörténetnek éppoly sajátos alakja, mint a modern európai festészet történetének Giorgio Morandi, aki fél évszázadon keresztül palack-csendéleteket festett. Az igényes fotográfusok többségétől eltérően Arbus a legcsekélyebb mértékben se tágítja témái körét. Ellenkezőleg: modelljei mind egyenértékűek. S aki egyenlőségjelet tesz a csudabogarak, az őrültek, a külvárosi házaspárok és a nudisták közé, az igen határozott ítéletet mond, olyat, melynek révén cinkosságot vállal egy létező politikai hangulattal: a művelt, baloldali liberális amerikaiak sokaságának hangulatával. Arbus modelljei mind ugyanabba a családba tartoznak, mind egyetlen falu lakói. Csakhogy ez a félkegyelműek lakta falu - hogy, hogy nem - éppen Amerika. Arbus - ahelyett hogy (Whitman demokratikus látásmódjának megfelelően) az azonosságot mutatná ki az egymástól különböző dolgokban - mindenkit egyformának ábrázol.
A szárnyaló amerikai reményeket keserves, szomorú valóság váltja fel. A fotózást sajátos búskomorság keríti hatalmába. Ez a búskomorság azonban már a whitmani életigenlés csúcspontja idején is ott lappangott a mélyben - Stieglitz és a fotószecesszió mozgalma tanúsítja. Stieglitz, aki arra esküdött fel, hogy kamerájával megváltja a világot, nehezen ocsúdott fel a modern tárgyi civilizáció okozta megrázkódtatásból. Az 1910-es években szinte Don Quijote-i szellemben fényképezte New Yorkot: kameralándzsával rontott neki a felhőkarcoló-szélmalmoknak. Paul Rosenfeld „szüntelen bizonygatás"-nak nevezi Stieglitz erőfeszítéseit. Most jóságosra fordul a whitmani mohóság: a fényképész pártfogásába veszi a valóságot. Fényképezőgép kell ahhoz, hogy az ember valami rendszert mutasson fel abban a „sivár és bámulatra méltó sötétségben, melyet úgy hívnak: Egyesült Államok".
Nyilvánvaló, hogy azok a reményteli tervek, melyeket már a legderűlátóbb pillanatokban is megmérgezett a kétely, igen gyors sorvadásra voltak ítélve, hiszen az első világháború utáni Amerika már nyíltan elkötelezte magát a nagy üzletnek és a fogyasztásnak. Azok a fotósok, akikben gyöngébb egyéniség és kevesebb szenvedély lakott, mint Stieg-litzben, lassanként feladták a harcot. Áttérhettek annak a szétforgácsolt vizuális gyorsírásnak a művelésére, melynek ihletője Whitman volt. Csakhogy Whitman eszelős szintetizáló ereje nélkül csupán a széttagoltságot, az elcsökevényesedést, a magányt, a kapzsiságot, a terméketlenséget tudták dokumentálni. Stieglitz kihívásnak szánta a fotózást a tárgyi civilizáció ellen, s Rosenfeld szerint ő „az az ember, aki hitt abban, hogy létezik valahol egy szellemi Amerika, s hogy Amerika nem a Nyugat koporsója". Frank, Arbus és sok kortársuk meg követőjük burkolt szándéka, hogy megmutassák, Amerika mégiscsak a Nyugat koporsója.
Mióta a fotóművészet elszakadt a whitmani életigenléstől - mióta nem érti meg, hogyan akarhat a lénykép intelligens, tiszteletet parancsoló és transzcendens lenni -, az amerikai fotózás (s az amerikai kultúra) művelőinek legjava átengedte magát a szürrealizmus vigaszának. Fölfedezték hát Amerikát, a tőrőlmetszett szürrealista országot. Persze könnyű azt mondani, hogy Amerika: ugar, Amerika: szörnyparádé - íme a reálisat a szürreálisra leszűkítők olcsó pesszimizmusa. De a megváltás és az elkárhozás mítoszainak dédelgetése továbbra is az amerikai kultúra legösztönzőbb és legcsábítóbb eleme. A kul-túrforradalornról szóló levitézlett whitmani álomból nem maradt egyéb, mint papírkísértetek meg a kiábrándulás éles szemű, szellemes programja.
1 Igazából ez nem tévhit. Van valami az ember arcán, ha nem tudja, hogy figyelik, ami sose jelenik meg olyankor, ha tudja. Ha nem tudnánk, hogyan készítette metrófotóit Wal-ker Evans (száz meg száz órát utazott a New York-i metrón állva, miközben fényképezőgépének lencséje felöltőjének két gombja közül kukucskált kifelé), magukból a képekből akkor is nyilvánvaló volna, hogy az ülő utasok - noha közelről és szemből látszanak - nem tudják, hogy fényképezik őket; arckifejezésük magánjellegű, nem olyan, amilyet a kamerának mutatnának.
(fordította Nemes Anna)
|