Bárdos Imre Creative Commons License 2007.09.07 0 0 5100
1974.07.17. Vác : V43 1192 V43 1183

5,25-kor a II. vágányon tolató villamos mozdony (V43 1192) a 21. és 17. sz. váltók közötti egyenes szakaszon fékhiba miatt összeütközött a III. vágányra bejáró 239. sz. személyvonattal. (V43 1183).
A mozdony az 5,17-kor érkezett 220. sz. vonat körüljáró gépe volt. Ez ingavonatként közlekedett volna, de vezérlőkocsiját a Nyugatiban meghibásodás miatt kisorozták. Vezetője észlelve a veszélyt minkét fékkel fékezett, de mivel fékhatást nem tapasztalt kiugrott mozdonyából. A gép felvágott egy váltót, majd ütközött a személyvonattal. Ennek ereje a 31 km/h haladó gépet 87 m-t visszalökte. Minden tengelyével siklott, a II. és III. vágány között keresztbefordult, vezetőállása összetört, ütközői leszakadtak. A V43 1183 psz. gép egy tengellyel siklott, mindkét vége összetört. Az ütközés következtében a szerelvényről leszakadva állt meg úgy, hogy közte és szerelvénye között 3,5 m távolság volt. A személyvonat 60 km/h sebességgel haladt. Ennyire sikerült lefékeznie, miután 240 m-re az ütközés helyétől a vészhelyzetet észlelte. Két utas a helyszí-nen meghalt, a vonatvezető és 3 utas életveszélyes, 22 utas 8 napon túl gyógyuló, 54 könnyebb sérü-léseket szenvedett.
A balesetben a fékhibán kívül szerepet játszott a F2. utasítás megszegése is, ugyanis vonat bejárása előtt/alatt a tolató mozgást fel kellett volna függeszteni illetve azt meg sem lehetett volna kezdeni.

1989.08.26. Polgárdi - Polgárdi-Ipartelepek között: M41 2159

23,37-kor a Polgárdi-Ipartelepekről visszjel nélkül elmenesztett Balatonfüredre tartó, két kocsiból álló 9738 sz. személyvonat 64 km/h sebességgel hátulról beleütközött a 195+60 szelvényben, Polgárdi bejáraton álló 79540 sz. üres dozátor szerelvénybe. Ennek két utolsó kocsija kisiklott. A mozdony „B” vége a jelzőkocsi alá fúródott. vezetőállása teljesen összetört. Az ott tartózkodó Göbölös Ferenc, Sv VF. 28 éves mozdonyvezetője a helyszínen meghalt, 6 utas megsérült. A forgalom 8 órán keresztül szünetelt.
A balesetet elsősorban Polgárdi-Ipartelepek forgalmi szolgálattevőjének és váltókezelőjének figyelmetlensége okozta. Közre játszott azonban a mozdonyok akkori időkben igencsak gyenge világítása is. Vasutasok véleménye szerint erős fényszórókkal felszerelt mozdonnyal, ha elkerülni nem is, de mérsékelni lehetett volna a baleset súlyosságát. A baleset után a MÁV összes vontatójárművére halogén fényszórókat szerelt és bevezette a fényvisszaverő zárjelzőket. Az M41 2159 selejtezve 1990.07.11.



Előzmény: eric35 (5091)