Stunt62510 Creative Commons License 2007.08.30 0 0 12317

A helyzet az, hogy van némi közöm a tribológiához, mégha nem is a 2T olajozás a szakterületem azért tudok róla egyet-s-mást, még papírom is van róla. ;-)

 

Senkit sem biztatok eltérni attól, amit egyrészt a gépkönyv (35 éve) írt, másrészt pedig bejött neki ezidáig.

 

 

Kicsit tévedsz abban, hogy a kenési igényei eltérnek a 5000 körüli és a 10000 körüli fordulatú gépeknek. Abban tér csak el, hogy nagyobb mechanikai terhelés stabilabb (mind termikusan, mind mechanikusan) kenőfilmet igényel. Amikor a 2T kenésről beszélünk, akkor nem csak a dugattyú-hengerfal kenéséről beszélünk, hanem a forgattyúsmechanizmus kenéséről is, annak pedig az égés sebességéhez, hőfokához és az égési végnyomáshoz csak áttételesen van köze.

 

A korszerű kenőolajok fémhez való tapadása nem csak kémiai pólusosságukkal, hanem kemiszorpciót fokozó adalékukkal és molekulaszerkezetükkel is biztosított (Lásd: Castrol Magnatech marketing elnevezést). Ez az alfája és omegája is egyben a megfelelő kenőfilm képzésnek...akár hatásrsúrlódási (motor indítása) helyzetben.

 

Ezek az olajok nem égnek magasabb hőfokon, illetve pontosabban úgy fogalmaznék, hogy a Babettában és a komárban is megvan az a hőfok, ami elegendő arra, hogy a normális arányban adagolt kenőolaj elégjen és ne a kipufogóba folyjon, vagy a forgattyúházba gyűljön össze.

 

Tudnék erről sokkal többet is írni, de ez nem fórum arra.

 

Viszont megemlíteném,  - mert ugye szívünkön viseljülk a gépeink sorsát - , hogy a kenéssel, a kenés minőségével nagyon összefügg a megfelelő karburálás, a szegényre karburált motor jobban melegszik és kenése több szempontból is elégtelen lehet, továbbá a sokat emlegetett égési hőfokot pedig az előgyújtás értéke befolyásolja erősen, amiről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. 

 

 

Összefoglalva: én továbbra is kb. 1:50-be kevert professzionális 2T olajokat használok, de nem biztatok senki hogy példámat kövesse. Én azonban szakmailag megalapozottnak érzem.

 

Tudtok mai motort amit 1:50-nél dúsabbra kell karburálni? Pedig a fordszám tartomány elég széles a piacon, a 4500-tól 150000 simán terjed.

Viszont van példa részterhelésen az automata (adagolós) olajzásúak esetében, hogy 1: 200-at kever...és ez megfelelő, gyári beállítás.

Előzmény: miko? (12309)