Stunt62510 Creative Commons License 2007.08.23 0 0 12199

Ahhoz, hogy a gyári motor, gyári áttétellel 60-at menjen majdnem másfélszer annyit kell forognia a motornak, mint a "normál" végsebességénél. A szűkös felömlők, a szűk szívótraktus (kis karbi), a kipufogó nagyon bekorlátoz, de még egy (normálisan méretezett) rezóval sem tud ekkorát forogni anélkük, hogy valami nyitást ne csinálnánk a henger környékén.

Szóval városi legendákat gyárthatunk, a 210-es valóban gyorsabb, mint az egyfokozatúak, de a széria egyfokozatú, hogy nem forog 6000 fölé sík úton az holtbiztos.

 

Én most elmélyültem a Puch Maxi-kban. Ott is hasonló a helyzet (ha nem zavaró, hogy off-olok egy kicsit) ugyanis a motor kis emelkedőn és lejtőn is ugyanannyit megy, velem (92 kg) 45-öt. A gyári összeállítás, a felömlők méretezése, a 12 mm-es bing karbi, a szűk kipufogónyílás olyan, hogy a töltéscserét bekorlátozza és a motor 5500-at forog, semmi többet. A tuning első lépcsője a kipufogó lecserélése, a henger 6 leömlőssé alakítása (tulképpen cseréje) és a kis fordulatú üzemhez elengedhetetlen a membrános átalakítás, mert 8000-nyi fordulattartományt sima résvezérléssel, membrán nélkül (powerszelep nélkül) nem lehet értelmesen átfogni.

Aztán jön a nagyobb karbi (15-18 mm) és egy kicsit nagyobb kompresszióviszony, nagyobb elősűrítés.

 

Persze a csapágyak túl lesznek terhelve, de leginkább a hajtórúd alsó szeme, a magasabb kompresszióviszony miatt másik gyertya kell, esetleg a gyújtásintenzitással is lesznek gondok, gyertyahézag átállítása....és soha, hangsúlyozom: SOHA nem lesz olyan szép selymes járású, könnyen induló, csendes és megbízható, mint gyári állapotban. Viszont akár 10 lóerős is lehet 70-es hengerrel és 10.000 fölé is foroghat. Százon eszik 5-6 litert. :-(

Hamarosan kiderül.

Előzmény: subaaa (12198)