Zöldadóemelést szeretne a szaktárca
Népszabadság • Munkatársunktól • 2007. augusztus 22.
A szaktárca bevezettetné például a szén-dioxid-terhelés utáni díjat. Ilyet most is kellene fizetni, ez a környezetterhelési díj, ám, mint Zara László, az Adótanácsadók Egyesületének elnöke mondja, "aki csak teheti, kibújik alóla". De ténylegesen is új teherként fut az anyagban a hulladéklerakási díj (nem tudni, pontosan kikre is vonatkozna), az árvízi járulék, az általános úthasználati díj, a személygépkocsikra, meghatározott teljesítmény feletti motorkerékpárokra és a quadokra vonatkozó szennyezésijog-
adó, valamint a
vállalkozások személygépkocsi-különadója. Az általános úthasználati díj bevezetése valószínűsíthetően a 2008-as dátumhoz lenne köthető, az elektronikusútdíj-rendszer felállítása - ami lényegében ugyanazt szolgálná - ugyanis 2009-ben várható, az erről szóló tendert pedig még e hónapban ki kellene írni. A személygépjárművek után fizetendő adók rendszere pedig - mondhatni - kaotikussá válna a javasoltak megvalósításával: ma ugyanis áfát, importautónál regisztrációs adót, gépjárműadót és bizonyos esetekben cégautóadót kell fizetni. A sor most két tétellel bővülne, holott a
céges gépjárművek adóztatására ma is több megoldást kínálnak a jogszabályok, igaz, egyben kiskapukat is.
Megfontolják a fogyasztás mértéke alapján differenciált
energia- és vízár bevezetését az ipari nagyfogyasztóknál, valamint emelkedne a vízkészletjárulék, az energiaadó, némi súlyponteltolás mellett a regisztrációs adó, valamint a dohánytermékek és az üzemanyagok jövedéki adója. A többek között az adórendszer jövőjéről szakértői szinten egyeztető versenyképességi kerekasztal tagjaként is tevékenykedő Zara minderre azt mondta: a Pénzügyminisztériummal folytatott egyeztetéseken ilyen konkrét javaslatok nem hangzottak el, csupán annak az igénye, hogy felül kell vizsgálni a környezetvédelmi adókat, és egy komplex, a mainál hatékonyabb rendszert kidolgozni. Furcsállja, hogy az energiaadó-emelés szerepel a tervben, mivel úgy tudja, azt kis adóként megszüntetné a
pénzügyi kormányzat. De azt sem tartja valószínűnek, hogy emelkedjen a jövedéki adó, kivált a dohánytermékeknél. Erős ugyanis az ellenlobbi, s szakmai érvként a csempészet esetleges felerősödése felhozható - igaz, tavaly épp a cigarettapiac fehérítéséért dicsérte a vámhatóságot a pénzügyminiszter.
http://www.nol.hu/cikk/461249/