Ali Ttaik-al-Rep Creative Commons License 2007.07.26 0 0 196
"miért kell a hülyékhez igazodni?"

Huh, ebből a témából egy teljs önálló topic megélne, az összes társadalomszervezési, filozófiai, ideológiai, történelmi vonzatával, meg persze pszichológiai, informatikai, matematikai, közgazdasági és még fene tudja, mennyi vonatkozása lenne.

Gondolj bele, ha nem lennének hülye emberek, összeomlana a teljes reklámipar. :) (Mondjuk nem lenne kár érte.)

Reneszánsz emberből feltűnően kevés van.

Aki akár féltucat területen zseni, több tucatban jól tájékozott, az attól még több száz/ezer területen hülye marad.

Túl nagy a közös tudás.

Nyilván a mindennapok működéséhez kell lennie egy közös minimumnak és aki ezt sem éri el, lehet hülyének tekinteni (bár ez nem szép dolog), csakhogy ez a minimum is egyre újabb és újabb összetevőkkel bővül, az emberek pedig kb. akkora aggyal mászkálnak, mint a kőkorban, tehát a meglevő dolgokat egyre egyszerűbbé kell tenni.

A többszörös viszonylatjelzés, a többszörös utcanévadás olyasmi, ami _egyszerűsíthető_. Sok más dolog is egyszerűsíthető lenne (pl. nem kellene egy ügyintézés keretében hatvanhat helyre rohangálni), de ez nem ennek a topicnak a témája. Itt az utastájékoztatás hatékonyabbá és így eredményesebbé tételét tudjuk megbeszélni.

Ebben benne van az az egyszerűsíthető elv, hogy "egy útvonal egy viszonylatjelzés".

Lehet érzelmileg kötődni egy megszokott rendszerhez, de ami jelenleg él Budapesten, az a hetvenes években lépett be, tehát olyan nagyon nem "történelmi". A tiltakozók egy része meg "számmisztikus", aki érdekes logikai játéknak gondolja ezt és "kicsapja a biztosítékot" náluk az a felvetés, hogy nem hogy a vonalak "összecsengései" nem lényegesek, de még a különféle üzemviteli módon megoldott vonalak sem lesznek elkülöníthetők. (Ők azok, akik rendre azt javasolják, hogy pl. 1-50 villamos, 51-99 troli, 100 felett busz.)

A csak használó utasnak teljesen mindegy, hogy 1,2,3,4 villamos, 5 busz, aztán majd pl. a 9 troli lesz. Neki az a lényeg, hogy ha megszokta, hogy a 9-essel eljut a Liget térre, akkor ne legyen belőle csak azért 91-es, mert troli lett.

Felvetés még, hogy lehetne B3, V3, M3 jellegű rendszer is, időnként hivatkozva Bécsre, ahol a buszok a kiegészítő A jelet kapják. Persze, lehetne, de ez rugalmatlanabb rendszer. Vagy a B9 marad B9, ha troli lesz? A V12 marad V12, ha esetleg buszjárattá válik? Akkor nem félrevezető az egész? Meg kiejtésileg sem szép, de gondolom ez nem szempont.

Visszatérve a kezdethez: régi elv, hogy amit lehet egyszerűsíteni, azt érdemes is. Occam borotváját gondolom ismered. Bevált elv a tudományban. De bevált a mérnöki területen is: "a mérnök nem akkor érzi befejezettnek a munkát, ha nincs mit hozzátenni, hanem akkor, ha nincs mit elvenni (a cél veszélyeztetése nélkül)".

Persze értem a bosszankodásod, hiszen Murphy (a mérnökök istene :)) azt is megmondta: "Építs ki olyan rendszert, amit hülyék is használni tudnak, azt csak hülyék fogják használni". :)

Lehet választani, hogy bosszankodunk a hülyeségen -- vagy élünk belőle. ;)

Ez van.

/a/
Előzmény: dr. Agy (191)