holden_caulfield Creative Commons License 2007.07.09 0 0 360

Szia Tündi!

 

Nos vegyük sorjában:

 

A filozófiát (alapok, összefüggések, alkalmazásának eszközei) meg lehet tanítani (ld. görög filozófusok, Hegel, Kant, egyebek). Helyesebben fogalmazva lehet tanítani, hogy megérti-e a fogadó oldal, ez a nagy kérdés és kihívás.

 

Sokszor írtam már és még fogom is a blogban, hogy azt a marhaságot, hogy a leant csak japánokkal lehet megcsináltatni, nagyon szeretem hallani. Ez ui. komoly tájékozatlanságra utal, a toyota és a suzuki is elég jól átadta ezt a filozófiát magyar, cseh, lengyel, francia és amerikai munkásaiknak. Legalábbis értékesítési és pénzügyi adataik ezt mutatják.

 

Dolgokat (specializált tudást, nem alapműveltséget*) oktatni sztem kétféle módon lehet: push és pull modellekben. A hagyományos oktatás szinte teljes egészében push jellegű. Nekem pl. kellett mindenféle speciális matematikai műveletet tanulnom, pedig nem volt rá szükségem, de benne volt a tantervben (azaz olyan terméket gyártott az "oktató sor", amire a felhasználónak nincs szüksége). Ha olyan dolgokat és akkor tanítanak, amire és amikor szükségem van, sokkal több maradna meg, mert MOTIVÁLT vagyok. Pl. olyan problémába ütköztem, aminek megoldásához pont erre a specializált tudásra van szükségem és JIT módon zeretnék hozzájutni: akkor, ott és olyan minőségben, ahol, amikor és ahogy szükséges.

 

*Ha már az oktatási modelleknél tartunk, az általános iskolában sztem sokkal kevesebbet de sokkal alaposabban kellene tanítani, kiegészítve olyan témákkal, mint pl: Magyarország történelme, annak alapvető összefüggései, hogyan működik egy parlament, hogyan kell egy szerződést/számlát értelmezni, hogyan kell kiállni a jogaimért, mi az az adórendszer, hogyan kell valakit újjáéleszteni, mi az, hogy környezetvédelem, stb. Azaz életrevalóságot, alkalmazható tudást. A specializált tudásra ott van a közép- és felsőoktatás.

 

Igazad van, a tudást mindenkinek a saját nyelvén kell átadni, egyébként nem marad meg.

 

"Ha valaki pl. otthon is trehány, az a munkahelyén se lesz 5S, akárhány oktatást is tartasz neki" Ebben nem értünk egyet. Az valószínű, hogy akinek az asztala rendetlen, otthon is az, viszont számtalan ilyen munkatársat sikerült meggyőznünk a rend és tisztaság (nem 5S!) előnyeiről.

 

"rakjanak rendet fejben és a gembán egyaránt. Ezt egy felnőtt embernek magától kéne tudnia." Ebben sem értünk egyet. Régebben "klasszikus" folyamatmenedzsment tanácsadással foglalkoztam, aztán kaptam egy "learning to see" oktatást és rájöttem, hogy mindig van más, jobb megoldás. Amire addig azt hittem az én szempontomból, hogy rend, arról megtanultam, hogy a vevő számára nem tudok így értéket előállítani. A gondolkodás átállítása vevőorientáltra az egyik fontos lépés a lean úton.

 

 

nocsak, egész jó lenne ez a bejegyzés a kaizen blogban is. magamnak csinálom  a konkurrenciát :)

Előzmény: Tündi2003 (359)