Nagyon jó a megfigyelés, de kérdésre nem adott választ (így nem is lehet).
Az Eötvös-ingát ne keverjük ide, de a Coriolis-erő már jó nyom.... De nem a sínekre vonatkozóan, hanem a járművekre gyakorol hatást. Megpróbálom megfogalmazni, mert k. álmos vagyok...:(((. A sínfej-kerék kapcsolat hosszirányú kapcsolatát már mindenki ismeri, nem boncolom. Tudjátok, hogy tökéletes gördülés (pontosan egy vonalban)nincs, a kerék kicsit "kóvályogni" kényszerül, a karima nekiütődik a sínszálnak stb.Ha pedig kóvályog, akkor ez csavarónyomaték formájában a pályára is hat (Andris, itt utalok vissza, hogy miért írtam csavarónyomatékot) Most maradjunk az egyenesnél, mert az ív egészen más dolog. Ez a csavarónyomaték a Coriolis-erő hatására az egyik irányban egy picit mindig nagyobb, elvileg majdhogynem elenyésző, d lassú víz, partot mos....
Persze a csavarónyomaték pillanatról-pillanatra változik, de ez a változás az egyik oldalnak picit kedvez...
Remélem, hogy nem zavaros...:)))
Jó éjt!