iurator Creative Commons License 2007.06.09 0 0 47

Tényleg nagyon 'ééérdekes' iromány...

 

De - szerintem a lap összedobója maga sem tud róla - van egy-két elfogadható ötlet rajta, legalábbis elgondolkodtató. Ilyen pl. az általános árcsökkentés. Mintha a németek csináltak volna ilyet igen sok évvel ezelőtt, és nem is lett olyan rossz az eredménye, nem?

Persze ehhez fel kellene mérni a helyzetet, és a politikának igen keményen letenni a garast (meg a forintmilliárdokat...) a vasút elsődlegessége mellett a tömegközlekedésben.

Ugyanis szerintem ha belátjuk, hogy annyiért senki sem fog a mai Magyarországon utazni, amibe ténylegesen kerül (főleg, ha az eszközök bekerülési árát is ebből kellene kigazdálkodni), akkor adjuk annyiért és olyan minőségben, hogy minél többen vegyék igénybe, mert ez az egész közösség érdeke (nagyon kíváncsi lennék arra, hogy ha mondjuk -30%-ot levennének csak a bérletek árából, az hány embert ültetne át autóból vagy buszról a MÁV-ra önmagában; és a csökkenő autószám miatt mennyivel lassabban használódnának el Budapest útjai - ezáltal ritkábban kellene felújítani -, és mennyivel csökkenne a pesti szmog, ami az emberek egészségére hatna igen kedvezően. Ha ezen megtakarításokat is beleszámoljuk a gondolatkísérletbe, nem is olyan biztos, hogy annyira negatív lenne a mérlege az intézkedésnek).

És azért kellene árcsökkentéssel embert nyerni, mert rövid távon minőség-emeléssel nem tudunk. Hiszen a 30-40 éves kocsikat, gépeket akármennyit takarítjuk és szerelgetjük, nyilván nem fogja azt hozni, ami esetleg elvárható volna a 21. században*. És még ha találnának is valahol forrásokat mondjuk a teljes géppark lecserélésére és nagyarányú motorvonatosításra, (ha nagyon akarnának, találnának...) akkor is a kötelező eljárások miatt legfeljebb 3-4 év múlva gurulhatnának az első új ezsközök a magyar pályákon De ne álmodozzunk tovább... :(

 

*És ezzel nem akarom megsérteni a Szilik, Csörgők, By-onok, A és B-kocsik, és hadd ne soroljam... elszánt kedvelőit. Én is nagyon szeretem a mostani vasutat is (nem a céget, persze...), de be kell ismerni, hogy mondjuk a Debrecen felé induló A és B kocsikból álló távolsági gyorsvonat, meg az Esztergomba induló helyi személy Desiro-ja egészen érdekesen néz ki egymás mellett.... A nem vasútbaráti szemmel nézelődőknek főleg.

Előzmény: Törölt nick (45)