advocatusdiaboli Creative Commons License 2007.05.19 0 0 6243

 A második résznél ON-ban maradva: igen, szerintem is, mára egyértelműen eldőlt a dolog: a Shuttle project sem műszakilag, sem anyagilag nem jött be.

 Veszélyes, megbízhatatlan, túlméretezett technika, aminek egész egyszerűen nem sikerült megfelelő feladatot találni. Sokkal drágábban juttat így egységnyi terhet pályára, lényegesen megbízhatatlanabbul.

 Érezték ezt joggal az oroszok, mikor kihátráltak a Buran mögül. Nyilván látták, hogy az egy sokkal látványosabb, csak éppen sokszorta drágább módja elvégezni ugyanazt a feladatot, amire a jól bevált egyszer használatos cucc is megfelel.

 

 Bár az egész űrkutatást hazavágta, hogy a 60-as évek nagy Holdraszállásos presztízscsatája óta tulajdonképpen nincs feladat. Most is felvittek a NŰ-re egy zsák csigát tanulmányozni, meg maratonit futógépeztek. Űrturista tulajdonképpen mindenki odafent, semmi értelmes célja és feladata nincs az egésznek. Kínlódnak is miatta láthatóan.

 El kellene indulni akkor a Marsra, akárhova, csak legyen cél. Ez most nem cél, ez egy már elért, kipróbált, ismert állapot konzerválása.

 

És hogy még egy kicsit OFF legyek: én rettentő sokat lefutottam azokkal a szerinted már szándékosan elrontott minőségű 90-es, 2000-es években készült európai "szarokkal", és tisztelettel, elhiszem, hogy vannak problémák, de akkor sem tudok egyetérteni. És még hozzáteszem, hogy aki ma vesz egy tízenmilliós árfekvésű jól felszerelt dieselt (mert sokat fut), az 4-6 év alatt belenyomja a maga 200-300 ezer kilométerét, és utána már halálosan unja a kocsit, amiben ennyit ült (tudom magamról). Meg elég is ennyi egy kocsinak. Volt év, hogy belement egy gépbe 130 ezer, egy év alatt.

 Eladja, és nem érdekli a további sorsa. A gyárak pedig a kocsit neki, nekem, az első tulajdonosnak gyártják. Nem az ötödiknek, akihez 12 évesen kerül, és aki azt hiszi, hogy most vett 800 ezerért egy 12 milliós kocsit, és feltört az arisztokráciába. A túrót, vett egy öreg levetett járgányt, amivel lehet szerencséje, de ha nem, akkor minden meghibásodása elnyelhet újabb 800 ezret. Sajna ez van, tényleg lehet merengeni azon, hogy ez most helyes-e, vagy sem, de láthatóan ez a stratégia. A gyárak a megcélzott vevőkör elvárásait és várható éves futásteljesítményét veszik figyelembe, azzal a kitéttel, hogy az első tulajdonos nem szokta megtartani a járművet 5-6 évnél tovább, egyszerűen azért nem, mert ennyi idő alatt az ember ráun, megkopik, fejlődnek a formák-felszereltségek, a legtöbben már vágyják az újat. És arra azért vigyáznak, hogy ezt az elvárást a kocsik tudják is teljesíteni - és általában tudják is. Utána meg lesz, ami lesz. Ez van.

ON

Előzmény: Platon (6242)