**BPO-700** Creative Commons License 2007.02.13 0 0 1006

A 18-AS AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1929-TŐL NAPJAINKIG:

 

1929.

Tervbe vették, hogy a rákosfalvai Olajgyárig közlekedjenek a 18-as autóbuszok.

 

1929.08.17.

A 18-as autóbuszok végül Aréna (Dózsa György) út - Stefánia út - Ferenc József laktanya útvonalon közlekedtek.

 

1939.09.01.

A 18-as autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat katonai célokra használták fel.

 

1939.09.06.

A 18-as autóbuszok ismét közlekedtek.

 

1940.08.24.

A 18-as autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat ismét katonai célokra használták fel.

 

1940.07.08.

Ismét közlekedtek a 18-as autóbuszok.

 

1940.08.24.

A 18-as autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat harmadszorra is katonai célokra használták fel.

 

1940.09.10.

Ismét forgalomban a 18-as autóbusz.

 

1941.04.03.

A 18-as autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat negyedszerre is katonai célokra használták fel.

 

1941.04.20.

A 18-as autóbuszok ismét "munkába álltak".

 

1944.

A 18-as autóbuszjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.

 

1947.07.14.

Az alábbi forgalmi változások történtek:

~ A 18-as autóbuszok Vörösvári út - Bécsi út - Óbudai temető - Ürömi vasútállomás útvonalon;

~ A 18A jelzésű autóbuszok Vörösvári út és Óbudai temető között közlekedtek.

/A 18A jelzésű autóbusz vonalán korábban "T" jelzésű autóbuszok közlekedtek./

 

1948.04.05.

A 18-as és a 18A jelzésű autóbuszok belső végpontja Flórián térre került.

 

1950-es évek közepén

Az alábbi forgalmi változások történtek:

~ A 18-as autóbuszok külső végpontja Pilisborosjenmő, Téglagyár lett;

~ A 18A jelzésű autóbuszok külső végpontja Ürömi vasútállomáshoz került.

/A 18A jelzésű autóbusz korábbi szakaszának pótlására 60-as autóbuszok közlekedtek./

 

1972.12.23.

Az alábbi forgalmi változások történtek:

~ 18: Óbuda, Korvin Ottó tér - Pilisborosjenő, Téglagyár;

~ 18A (temetői): Óbuda, Korvin Ottó tér - Óbuda, MÁV-állomás.

 

1974.01.02.

18Y jelzésű autóbuszok Óbuda, Korvin Ottó tér - Szentendrei út - Hévízi út - Vörösvári út - Korvin Ottó tér útvonalon körforgalomban közlekedtek.

/A járat a megszűntetett 5-ös villamos pótlására indult be./

 

1977.01.01.

A 18Y jelzésű autóbuszjárat viszonylatjelzését 118-as jelzésre módosították.

 

1984.08.11.

A körforgalomban közlekedő 118-as autóbusz végállomási pontja átkerült Bogdáni úthoz.

 

1986.12.15.

A 118-as autóbuszok teljesen új útvonalon közlekedtek:

Óbuda, Bogdáni út - Huszti út - Bojtár utca - Kunigunda útja - Dinamó utca

 

1990.07.01.

A 118-as autóbuszok immár körforgalomban közlekedtek:

Óbuda, Bogdáni út - Bojtár utca (Kunigunda útja betéréssel) - Bécsi út - Pomázi út - Óbuda, Autóbusz Üzemegység (végállomás) - Csillaghegyi út - Bojtár utca - Óbuda, Bogdáni út

 

1999.05.03.

A 18A jelzésű autóbuszjárat temetői jellege megszűnt. Ezentúl naponta közlekedett napi néhány menettel Óbuda, Szentlélek tér és Gábor Dénes Főiskola között.

 

1999.10.

A 118-as autóbuszok - csak kegyeleti napokon - meghosszabbított útvonalon közlekedtek Pomázi úton és Bécsi úton át Gábor Dénes Főiskoláig.

 

2005.11.

A 18-as autóbuszok útvonalát Solymár Auchan áruházig hosszabbították meg.

 

***

Érdekességként megemlíthetjük, hogy 2004. első felében történt Bécsi úti vízcsőtörés miatt a 18-as vonalat három részre osztották:

18: Óbuda, Szentlélek tér - Gábor Dénes Főiskola

18B: Gábor Dénes Főiskola - Üröm, vasútállomás

18C: Üröm, vasút állomás - Pilisborosjenő, Téglagyár

A 18B és 18C buszok között 100 méteres gyalogutat is bekellett iktatni.

Természetesen a helyreállítási munkálatok után visszaállt az eredeti rend!

***

 

---

 

Akinek pontosabb adata van, kérem, írja meg!

 

Köszönöm!

 

**BPO-700**

Előzmény: **BPO-700** (966)