**BPO-700** Creative Commons License 2007.01.20 0 0 883

AZ 1-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉSTÖRTÉNETE 1915-TŐL NAPJAINKIG:

 

1915.03.15.

Az Aréna (Dózsa György) út és a Nagy János (Benczúr) utca sarkától /a Műcsarnok mögött/ az Andrássy út és a Vilmos császár (Bajcsy Zsilinszky) út sarkáig közlekedett a fővárosi tömegközlekedés első autóbuszjárata 1-es jelzéssel.

 

1915.10.13.

Az 1-es autóbuszok útvonalát Gizella (Vörösmarty) tér érintésével Kígyó térig (Ferenciek tere) meghosszabbították.

/Az útvonala 3,7 km hosszú volt; az autóbuszok 7.46. és 21.33. között 20 percenként közlekedtek./

 

1917.04.10.

Az 1-es autóbuszjárat alkatrész-, üzemanyag-, és gumihiány miatt megszűnt.

 

1921.09.24.

Ismét közlekedik az 1-es autóbusz Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.

 

1927.

Belvárosban több utcát egyírányúsitották, ezért az 1-es autóbuszok Apponyi tér (Ferenciek tere) felé a Petőfi Sándor utcán át; míg az Aréna (Dózsa György) út felé a Duna és a Váci utcán át közlekedtek.

 

1928.09.24.

Az alábbi változások történtek:

~ Az 1-es autóbusz Városliget felől Belvároson, és a Ferenc József (Szabadság) hídon át a Gellért térig;

~ A 11-es jelzésű - betétjárat -  Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között közlekedett.

 

1931.

A 11-es jelzésű betétjárat megszűnt.

 

1933.10.01.

Az 1-es autóbusz útvonalát tovább módosították. Aréna (Dózsa György) úttól immár Lenke (Kosztolányi Dezső) térig közlekedtek.

 

1944.12.

Az 1-es autóbuszjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.

 

1945.07.02.

Az 1-es autóbuszok Gellért tér és Apponyi tér között ismét közlekedett.

 

1945.12.22.

Az 1-es autóbuszjárat - a dunai jégzajlás miatt, a pontonhídon való átkelést megszűntették - megszűnt.

 

1946.01.13.

Az 1-es autóbusz - a Ferenc József (Szabadság) híd felrobbantása miatt, két szakaszban - ismét közlekedett:

--- PEST: Apponyi tér (Ferenciek tere) - Petőfi Sándor utca - Ságvári tér;

--- BUDA: Silágyi Dezső tér - Döbrente tér - Bartók Béla út - Móricz Zsigmond körtér.

 

1946.02.27.

Az 1-es autóbusz - két szakaszos - útvonala módosult:

--- PEST: Aréna (Dózsa György) út - Apponyi tér (Ferenciek tere) - Baross tér;

--- BUDA: Kelenföldi pályaudvar - Szent Gellért tér - Déli pályaudvar.

 

1946. 03.05.

Az 1-es autóbusz közlekedése - üzemanyaghiány miatt - szünetelt.

 

1946.03.20.

Az 1-es autóbuszok Deák Ferenc tér - Kossuth híd - Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

 

1947.12.

Az 1A jelzéssel betétjárat közlekedett Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.

/Az 1A jelzésű járat megszűntetésének ideje ismeretlen!/

 

1948.06.07.

Az 1-es autóbusz Hősök tere és Vörösmarty tér között közlekedett.

 

1948.07.12.

201-es jelzéssel új járat közlekedett Bosnyák tér - Nagy Lajos király útja - Füredi utca - Rákosszentmihály, Rákosi út - Árpádföld útvonalon.

 

1948.08.02.

Az 1-es autóbusz útvonalát a Szabadság hídon át Kelenföldi pályaudvarig hosszabbították meg.

 

1948.

Az 1-es autóbusz - vásár idején - Széchenyi gyógyfürdőig közlekedett.

 

1948.09.28.

Az 1-es operai járata is közlekedett.

/Ennek útvonala és megszűntetésének ideje ismeretlen./

 

1948.11.08.

A 201-es viszonylatjelzést 47-esre számozták át.

 

1951.05.15.

Az 1-es autóbuszok - a túlzsufolt Szabadság híd csökkentése miatt - Lánchíd - Alagút - Attila körút (Attila út) - Döbrentei tér - Gellért rakpart útvonalon közlekedtek.

 

1961.12.04.

Az 1-es autóbusz útvonala - az Alagút zsúfoltságának csökkentése érdekében - Clark Ádám tér - Ybl Miklós utca - Döbrentei tér útvonalra módosult.

 

1962.05.02.

Az 1-es autóbuszok - a Gellért rakpart átépítése miatt - ismét Szabadság hídon át közlekedtek.

 

1962.06.08.

Az 1-es autóbuszok - a Gellért rakpart átépítésének befejeztével - ismét Lánchídon át közlekedtek.

 

1964.04.06.

Az 1-es autóbuszok útvonalát Szabadság híd irányába változtatták.

 

1965.07.07.

Az 1-es autóbuszok Kacsóh Pongrác úttól közlekedtek Kelenföld felé.

 

1970.11.21.

Az 1-es autóbuszok a felújított Kacsóh Pongrác úti autóbusz-végállomástól közlekedtek.

 

1980.06.18.

Az 1-es autóbuszok - a Szabadság híd felújítása miatt - Petőfi hídon át közlekedtek.

 

1980.10.17.

Az 1-es autóbuszok ismét a Szabadság hídon át közlekedtek.

 

1981.01.01.

Elindult az 1-es Hősök tere és Kelenföldi pályaudvar között a Szabadság hídon át.

 

1990.08.31.

Az 1-es autóbuszjárat - járműkihasználatlanság miatt - megszűnt.

 

1994.02.01.

jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedik Bécsi út és Népliget között, az 1-es villamos üzemszünet ideje alatt Hungária körút és Árpád hídon át.

/Az 1É jelzésű járatnak semmilyen összefüggése nincs az 1-es járathoz!/

 

1994.04.07.

A 101-es autóbusz útvonala - az M0-ás körgyűrű üzembehelyezése miatt - módosult: Bartók Béla út - 888. utca - Mátra utca - Dráva utca - Dózsa György út - Nagytétényi út.

/Sajnos a 101-es autóbusz üzembehelyezésének idejét nem tudom! Ellenben a 101-es járatnak semmi köze nem volt az 1-es járathoz!!! Illetve annak megszűntetésének ideje ismeretlen!/

 

1995.03.04.

Az 1-es autóbusz közlekedése - a MILL. F.A.V. felújításának munkálatai miatt - szünetelt.

 

1995.09.17.

Az 1-es autóbuszjárat - párhuzamos közlekedés és takarékossági okok miatt - 80 év után megszűnt.

 

2005.09.01.

Az jelzésű éjszakai autóbuszjárat viszonylatjelzése 901-es jelzésre módosult, mely Óbuda, Autóbusz Üzemegységtől indult.

 

---

 

Akinek pontosabb adata van, kérem, írja meg!

 

Köszönöm!

 

**BPO-700**

Előzmény: BPO-700 (20)