AZ 1-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉSTÖRTÉNETE 1915-TŐL NAPJAINKIG:
1915.03.15.
Az Aréna (Dózsa György) út és a Nagy János (Benczúr) utca sarkától /a Műcsarnok mögött/ az Andrássy út és a Vilmos császár (Bajcsy Zsilinszky) út sarkáig közlekedett a fővárosi tömegközlekedés első autóbuszjárata 1-es jelzéssel.
1915.10.13.
Az 1-es autóbuszok útvonalát Gizella (Vörösmarty) tér érintésével Kígyó térig (Ferenciek tere) meghosszabbították.
/Az útvonala 3,7 km hosszú volt; az autóbuszok 7.46. és 21.33. között 20 percenként közlekedtek./
1917.04.10.
Az 1-es autóbuszjárat alkatrész-, üzemanyag-, és gumihiány miatt megszűnt.
1921.09.24.
Ismét közlekedik az 1-es autóbusz Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.
1927.
Belvárosban több utcát egyírányúsitották, ezért az 1-es autóbuszok Apponyi tér (Ferenciek tere) felé a Petőfi Sándor utcán át; míg az Aréna (Dózsa György) út felé a Duna és a Váci utcán át közlekedtek.
1928.09.24.
Az alábbi változások történtek:
~ Az 1-es autóbusz Városliget felől Belvároson, és a Ferenc József (Szabadság) hídon át a Gellért térig;
~ A 11-es jelzésű - betétjárat - Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között közlekedett.
1931.
A 11-es jelzésű betétjárat megszűnt.
1933.10.01.
Az 1-es autóbusz útvonalát tovább módosították. Aréna (Dózsa György) úttól immár Lenke (Kosztolányi Dezső) térig közlekedtek.
1944.12.
Az 1-es autóbuszjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.
1945.07.02.
Az 1-es autóbuszok Gellért tér és Apponyi tér között ismét közlekedett.
1945.12.22.
Az 1-es autóbuszjárat - a dunai jégzajlás miatt, a pontonhídon való átkelést megszűntették - megszűnt.
1946.01.13.
Az 1-es autóbusz - a Ferenc József (Szabadság) híd felrobbantása miatt, két szakaszban - ismét közlekedett:
--- PEST: Apponyi tér (Ferenciek tere) - Petőfi Sándor utca - Ságvári tér;
--- BUDA: Silágyi Dezső tér - Döbrente tér - Bartók Béla út - Móricz Zsigmond körtér.
1946.02.27.
Az 1-es autóbusz - két szakaszos - útvonala módosult:
--- PEST: Aréna (Dózsa György) út - Apponyi tér (Ferenciek tere) - Baross tér;
--- BUDA: Kelenföldi pályaudvar - Szent Gellért tér - Déli pályaudvar.
1946. 03.05.
Az 1-es autóbusz közlekedése - üzemanyaghiány miatt - szünetelt.
1946.03.20.
Az 1-es autóbuszok Deák Ferenc tér - Kossuth híd - Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
1947.12.
Az 1A jelzéssel betétjárat közlekedett Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.
/Az 1A jelzésű járat megszűntetésének ideje ismeretlen!/
1948.06.07.
Az 1-es autóbusz Hősök tere és Vörösmarty tér között közlekedett.
1948.07.12.
201-es jelzéssel új járat közlekedett Bosnyák tér - Nagy Lajos király útja - Füredi utca - Rákosszentmihály, Rákosi út - Árpádföld útvonalon.
1948.08.02.
Az 1-es autóbusz útvonalát a Szabadság hídon át Kelenföldi pályaudvarig hosszabbították meg.
1948.
Az 1-es autóbusz - vásár idején - Széchenyi gyógyfürdőig közlekedett.
1948.09.28.
Az 1-es operai járata is közlekedett.
/Ennek útvonala és megszűntetésének ideje ismeretlen./
1948.11.08.
A 201-es viszonylatjelzést 47-esre számozták át.
1951.05.15.
Az 1-es autóbuszok - a túlzsufolt Szabadság híd csökkentése miatt - Lánchíd - Alagút - Attila körút (Attila út) - Döbrentei tér - Gellért rakpart útvonalon közlekedtek.
1961.12.04.
Az 1-es autóbusz útvonala - az Alagút zsúfoltságának csökkentése érdekében - Clark Ádám tér - Ybl Miklós utca - Döbrentei tér útvonalra módosult.
1962.05.02.
Az 1-es autóbuszok - a Gellért rakpart átépítése miatt - ismét Szabadság hídon át közlekedtek.
1962.06.08.
Az 1-es autóbuszok - a Gellért rakpart átépítésének befejeztével - ismét Lánchídon át közlekedtek.
1964.04.06.
Az 1-es autóbuszok útvonalát Szabadság híd irányába változtatták.
1965.07.07.
Az 1-es autóbuszok Kacsóh Pongrác úttól közlekedtek Kelenföld felé.
1970.11.21.
Az 1-es autóbuszok a felújított Kacsóh Pongrác úti autóbusz-végállomástól közlekedtek.
1980.06.18.
Az 1-es autóbuszok - a Szabadság híd felújítása miatt - Petőfi hídon át közlekedtek.
1980.10.17.
Az 1-es autóbuszok ismét a Szabadság hídon át közlekedtek.
1981.01.01.
Elindult az 1-es Hősök tere és Kelenföldi pályaudvar között a Szabadság hídon át.
1990.08.31.
Az 1-es autóbuszjárat - járműkihasználatlanság miatt - megszűnt.
1994.02.01.
1É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedik Bécsi út és Népliget között, az 1-es villamos üzemszünet ideje alatt Hungária körút és Árpád hídon át.
/Az 1É jelzésű járatnak semmilyen összefüggése nincs az 1-es járathoz!/
1994.04.07.
A 101-es autóbusz útvonala - az M0-ás körgyűrű üzembehelyezése miatt - módosult: Bartók Béla út - 888. utca - Mátra utca - Dráva utca - Dózsa György út - Nagytétényi út.
/Sajnos a 101-es autóbusz üzembehelyezésének idejét nem tudom! Ellenben a 101-es járatnak semmi köze nem volt az 1-es járathoz!!! Illetve annak megszűntetésének ideje ismeretlen!/
1995.03.04.
Az 1-es autóbusz közlekedése - a MILL. F.A.V. felújításának munkálatai miatt - szünetelt.
1995.09.17.
Az 1-es autóbuszjárat - párhuzamos közlekedés és takarékossági okok miatt - 80 év után megszűnt.
2005.09.01.
Az 1É jelzésű éjszakai autóbuszjárat viszonylatjelzése 901-es jelzésre módosult, mely Óbuda, Autóbusz Üzemegységtől indult.
---
Akinek pontosabb adata van, kérem, írja meg!
Köszönöm!
**BPO-700**