D55 Creative Commons License 2007.01.10 0 0 2910

Azt olvastam, hogy az autostop csak kétfogalmú lehet (kivéve az inercia-autostop, de az is csak a pillanatnyi sebesség alapján képes a vonatot megállítani). Viszont mi lenne, ha a pálya mellett elhelyezett autostopnak több karja klenne, azáltal miden parancsot másképp tudna kifejezni? Akár a következő jelző jelzési képét is ki tudná fejezni, vagy a váltók után is lehetne egy ilyen berendezés, ami kicserélné az információkat és esetleg engedélyezné a nagyobb sebesség alkalmazását, ha utána nincs több "görbe vas". (Nem mintha jónak tartanám, ha ilyen rendszer lenne bevezetve, mert már nem korszerű, de engem nem hagy nyugodni, hogy ezt miért nem alkalmazták?)

Sőt, talán még a vonathosszt is meg tudná állapítani a mozdony berendezése: lenne egy áramkör, ami az egyész vonaton oda-vissza végighaladna. Minden kocsiban lenne egy ellenállás, melynek mértéke a kocsi hosszától függene. Így az áram erőssége a vonat hosszával fordított arányban csökkenne. A berendezés automatikusan megállapítaná a vonat hosszát és ha a vonatbefolyásoló berendezésről jel érkezik, hogy "lehet gyorsítani", még addig nem engedné a masina, amíg a vonat utolsó kocsija is el nem hagyta az adott pontot. Ternészetesen ez csak kitérőknél és lassújeleknél szükséges, ha a jel a térközbiztosító berendezéstől érkezett, akkor a gyorsítás nem lenne késleltetve.

 

Le tudná valaki írni, hogy működött a MÁV-nál az autostop? MEly vonalakon volt? Mit tudott? Csak fényjelzőknél volt? (Mert el lehet képzelni alakjelzőknél is, mert mechanikus.)