landsmann Creative Commons License 2006.11.29 0 0 topiknyitó

Egy példa. Az ország dél-keleti részéből (Szeged, Békéscsaba) Debrecen-Nyíregyháza felé szinte egyeduralkodó a busszal való közlekedés. Had ne ecseteljem a buszközlekedés hátrányait a vasúthoz képest, főleg hosszabb úton, vagy éppen nagy csomagokkal. Ezért a következő ötlet jutott eszembe, nem éppen manapság, már évekkel ezelőtt is gondolkodtam rajta, csak igazán nem osztottam meg senkivel. Szóval a következőről lenne szó. Ha valaki mégis vonattal akar utazni Békéscsabáról Debrecen, Nyíregyháza felé, akkor annak el kell utaznia Szajolig, vagy Szolnokig. Ott átszállva a 100-ason mehet a Nyírség felé. Ha nem számítjuk a menetidőbe az átszállást, akkor a menetidő durván 110 perc, a tválság 153-173 km attól függően, hogy szolnoki, vagy szajoli az átszállás. 

Ha ugyanezt az induló és érkező állomásokat nézzük, de Gyoma-Szeghalom felé, akkor a menetidő durván 10 perccel több, (természetesen itt sem vettem figyelembe az átszállásokat) viszont a távolság csak 123 km. (Nem számoltam csatlakozást, átszállást, úgy tekintettem, mintha a teljes szakaszon végigmenne a vonat)

Ha időt nem is spórol meg az ember, de pénzt igen, mivel kisebb a távolság.

Ez utóbbi útvonal kényesebb pontja a 127-es vonal Gyoma-Szeghalom, valamint a 128-as vonal Szeghalom-Püspökladány szakasza, ami mellékvonal és nincs villamosítva. Így egy Békéscsaba-Nyíregyháza vonalon Gyoma és püspökladány között mindenképpen dízel vonattaásra lenne szükség. Gondolom hogy a 127-es vonal érintett szakaszán sincs, mint ahogy a 128-ason sem technikai akadálya annak, hogy mondjuk egy M41+ 2-3 bhv kocsi ne tudna közlekedni. A 128-ason van, de gondolom a 127-esen is teherforgalom. Ha egy M62-es tehervagonokkal közlekedhet az adott szakaszon, akkor véleményem szerint a csörgő is mehet. Persze, hozzáértők biztosan jobban tudják ezt, én egy laikus kívülálló vagyok.

Még az sem kellene, hogy az egész szakaszon egy teljesen új vonat járjon, hiszen megoldható lenne a közvetlen kocsikkal. Békéscsabáról Gyomáig mehetne egy Békéscsaba-Budapest járat részeként is. Gyomától Püspökladányig akár személyvonatként, mert ezen a szakaszon amúgy sincs gyorsvonati közlekedés. Püspökladánytól pedig Debrecen-Nyíregyháza felé megint mehetne egy Budapest-Nyíregyháza járattal az a pár kocsi. Tehát a teljes vonalon nem is lenne szükség egy egész mozdony használatára.

Ily módon akár Szeged is közvetlenül elérhető lenne akár Nyíregyházáról, vagy éppen Záhonyból. Sőt, az ukrán-román határ is közvetlenül érinthető lenne.

 

Tudom ez elég nagyszabású ötlet, bár lényeges anyagi ráfordítást nem igényelne, hiszen az adott szakaszokon egyrészt sehol sincs tervezve a vonalbezárás, másrészt Az indulási időt lehetne úgy kalkulálni, hogy egy ma is közlekedő járat helyébe lenne betéve, így egy BZ-s járat helyett Csörgő+bhv menne.  Persze nem ez lenne jellemző minden járatra, csupán napi mondjuk 2 pár. De ez egy tényleg elméleti ötlet, ami talán sosem valósul meg. Viszont Van egy másik, amit sosem értettem, hogy miért úgy van, ahogy van.

Miért jobb úgy, hogy a vonatok Gyoma-Szeghalom-Vésztő-Békéscsaba, illetve (Vésztő)-Szeghalom-Püspökladány viszonylatban járnak. (Vésztőt azért tettem zárójelben, mert napi 2-3 vonat megy tovább Szeghalomtól Vésztőre, illetve jön Vésztőről) Szerintem logikusabb lenne a Békéscsaba-Vészt-Szeghalom, illetve a Gyoma-Szeghalom-Püspökladány viszonylat. Már csak azért is, mert ez utóbbi esetben két fővonalat kötne össze a 127-128-as vonal egy-egy szakasza. Így délkeletről északkelet felé gyorsabb, közvetlenebb lehetne az eljutás.

 

E utóbbi ötlet megvalósítására nagyobb esélyt látok mint az elsőre.

Valakinek ötlete, észrevétele ezzel kapcsolatban?