k.novotny Creative Commons License 2006.11.25 0 0 20948
Sziasztok!

 

Nézegetve Rézgaras által belinkelt képet, a következőket tudom mondani róla

 

A kép feletti szöveggel ellentétben, ez nem hálókocsi, hanem étkezőkocsi, amelyekből Győr készitett ilyeneket 1908-től kezdődően. (1923-ban Győr (5 db), és 1940-ben a Ganz által készített (10 db) kocsin kívül nem tudok magyar gyártóktól a CIWL (MÁV) részére szállított hálókocsikról. A 38-as Ganz kocsik szerkezetileg egész más építésűek, míg a 23-as győri kocsikról sajna nincs semmi hadra fogható dolgom. A kép feltételezem Sopron Délin készülhetett.

 

Az első ilyen felépítésű kocsikat Győr 1908-ban gyártott (2 db) 1765, 1766 pályaszámon, és az I.vh. utáni időszakból sosem találkoztam e két pályaszámmal olvasataimban (feltételezem , hogy eltüntek, elpusztultak, elvitték) az első vh. folyamán

 

Gyártások: I vh előtt

Győr 1908 1765-1766 pályaszámon (étkező)

Ganz 1910 2010-2015 pályaszámon (étkező)

Győr 1911 2109-2116 pályaszámon (étkező)

Győr 1911 2162-2166 pályaszámon (étkező)

Győr 1913 2305-2310 pályaszámon (étkező)

Győr 1914 2471-2476 pályaszámon (étkező)

 

I,vh. után

Győr 1923 2556-2560 pályaszámon (Hálókocsi)

Ganz 1932 3693-3702 pályaszámon (étkező)

Ganz 1940 3861A-3870A pályaszámon (Hálókocsi)

 

Az 1910-ben gyártott Ganz kocsik szerkezetileg azonosak voltak a győri kocsikkal

 

A kérdés az, hogy ezekből a kocsikból hány darab élte túl az első és a második világháborút, akár elpusztulás, selejtezés, vagy éppen elhurcolás terén. Annyi előnyünk van ezeknél a kocsiknál, hogy sosem számozták át őket, legalábbis míg üzemben voltak, csak az életük utolsó idejében a selejtezések folytán kaptak különböző szakszolgálati számokat (már amelyek megkapták)

 

Habár a Nemzetközi Hálókocsi Társaság eléggé hagyomány őrző volt, nem igen tudom elképzelni azt, hogy a 32-ben épült szintén étkező kocsik azonos építésűek lettek volna az I vh. előttiekkel. Sajnos ezekről a kocsikról kevés írásos anyagom van

 

Mint a korábbi hozzászólásomban is írtam, a kocsik valójában a magyar területre készültek, ide voltak állomásítva, de eléggé szanaszét is közlekedtek Európában.

 

Mivel ezeket a típusú kocsikat Európa számos vagongyáraiban gyártották szerkezetileg egyformák voltak, a különbségeket inkább a forgóvázakon lehet észrevenni. A fentebb említett pályaszámok eléggé hézagosak, de valójában egy egységes folyamatos pályaszám tartományt képeztek, ha beleszámítjuk a külföldön gyártottakat is. (CIWL pályaszám besorolás)

És amit nagyon nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek a kocsik a mai szemmel nézve is eléggé igényes kivitelűek voltak belső berendezésileg, és a II. vh. utáni hatalomnak ez nem igen tetszett, így eléggé hamar kipakolták onnan a cuccot, és kívülről pedig megkapták a hagyományos szürkés kék, zöld szakszolgálati festést, köztük a volt pályaszám is eltünt róluk.